نبود آیندهنگری در توسعه شهر، انتقاد از تخریب بافتهای تاریخی به بهانه احیای بافت فرسوده، پایین بودن کیفیت ساختوساز، لزوم راهاندازی منطقه علم و پژوهش و... از جمله مسائلی است که در جلسه هماندیشی وزیر راه و شهرسازی مطرح شد. به گزارش مهر، مصطفی سعادتطلب، عضو شورای اسلامی شهر قم شامگاه پنجشنبه در جلسه هماندیشی وزیر راه و شهرسازی با اعضای هیات علمی و استادان دانشگاههای قم اظهار کرد: معضلات زیادی در زمینه شهرسازی قم وجود دارد که سالهاست برای این مشکلات خون دل میخوریم. وی از بین رفتن بافتهای تاریخی و فرهنگی را مهمترین معضل شهرسازی قم عنوان کرد و گفت: در شهر قم با استفاده از کلمه بافت فرسوده، بافتهای ارزشمند تاریخی و فرهنگی را از بین میبرند و هر روز شاهد تخریب خانههای تاریخی باارزش هستیم. وی تاکید کرد: متاسفانه نگاه به بافتهای ارزشمند در حد چند خشت آجر است اما خوشبختانه بافت مرکزی قم نزدیک به حرم حضرت معصومه(س) است و کسی نتوانسته آنها را تخریب کند. این استاد دانشگاه قم به تشکیل نشدن شورای بافت اشاره کرد و ادامه داد: در زمینه معماری اسلامی، همهجا شعار احیای معماری اسلامی را بیان میکنیم اما وقتی در طرح تفصیلی 4 درصد شهر را برای مسکن ویلایی (الگوی مسکن اسلامی) در نظر گرفتیم مخالفتهای زیادی میشود. سعادتطلب درباره تراکم
ساخت و ساز اظهار کرد: مشکل اصلی تراکم این است که برخیها میگویند اگر ساختمانسازی راه بیفتد همه چیز راه میافتد. چرا برای اینکه شغل ایجاد کنیم سراغ مسکن میرویم؟ وی با بیان اینکه ساختن برای فروش است نه برای بهرهبرداری تصریح کرد: کسی که این واحدها را میسازد سودش را میبرد ولی مشکلات گریبانگیر بهرهبرداران میشود. عضو شورای اسلامی شهر قم بر لزوم استفاده از ظرفیت متخصصان در شهرسازی تاکید و اظهار کرد: هویت هر شهری برگرفته از مردم و فرهنگ آن شهر است ولی ما هنوز در ضوابط شهرسازی ماندهایم و نمیتوانیم هویت شهری را ارتقا دهیم.
زیرساختهای قم در شأن این شهر نیست
مجید فارغیان قمی، عضو نظام مهندسی ساختمان استان قم سخنران دیگر این هم اندیشی بود که افزود: قم یک شهر مذهبی و مرکز جهان تشیع است که دارای نخبگان فراوان دانشگاهی است اما تعداد زیادی از آنها به دلیل نبود امکانات در قم نیستند. وی اضافه کرد: در یک دهه اخیر به دلیل عدم وجود زیرساختهای لازم، تعداد زیادی از استادان جذب نشدهاند. فارغیان با اشاره به مهاجرپذیربودن شهر قم گفت: مهاجرپذیری برای شهر قم تهدیدی بالقوه است و شاهد چندپارگی شدید در این شهر فرهنگی هستیم. در برخی مناطق شهر قم که مهاجرپذیری بیشتری دارد، آسیبهای زیادی وجود دارد. وی تصریح کرد: امکانات و زیرساختهایی که قم دارد برای این شهر کافی نیست. اگر قم را مرکز جهان تشیع میدانیم باید زیرساختهای توسعهای این شهر فراهم باشد. عضو نظام مهندسی ساختمان استان قم اضافه کرد: فارغالتحصیلان زیادی در رشتههای متنوع دانشگاهی در قم حضور دارند و نیاز شدید به تخصص آنها نیز وجود دارد ولی از آنها استفاده نمیشود. اگر به جایگاه تخصصها اعتقاد داریم باید از این ظرفیتها بهخوبی استفاده شود تا رشته شهرسازی جایگاه خودش را پیدا کند. به گفته فارغیانقمی، بسیاری از توریستهایی که وارد قم میشوند، تصورشان با قابلیت موجود بسیار متفاوت است.
از بین رفتن حریم خصوصی زندگی با ورود فناوریهای ریز
محمدصادق آخوندی، رئیس دانشگاه صنعتی استان قم نیز یکی از شاخصههای مثبت این دانشگاه را دارابودن استادان برجسته با رتبه بالاتر از استادیاری عنوان کرد و افزود: با توجه به سابقه علمی استادان این دانشگاه میتوانیم در حوزه حمل و نقل ریلی و استفاده از فناوریهای نوین که قابل برنامهریزی هستند با وزارت راه و شهرسازی همکاری کنیم. رئیس دانشگاه صنعتی قم تاکید کرد: برنامه آمایش استان هنوز کامل نشده و نمیتوانیم چشماندازی درباره این استان داشته باشیم، اگرچه در سال 86 محورهای توسعهای استان مشخص شده است. وی با تاکید بر اینکه فناوریهای جدید، زندگی مردم را تحت تاثیر قرار خواهد داد، تصریح کرد: حریم خصوصی زندگی مردم به واسطه نفوذ فناوریهای جدید از بین خواهد رفت، در حالی که اکنون از مصالحی در ساخت مسکن استفاده میشود که از نفوذ تکنولوژیهای نانو و ریز به خانهها نمیتواند جلوگیری کند. آخوندی اظهار کرد: در سالهای آینده با چالش بسیار بزرگی مواجه خواهیم بود و فناوریهایی وارد میشوند که مسکن امروز را برای مردم نا امن میکند بنابراین دانشگاههای قم باید پاسخگوی این مشکلات مردم باشند. وی با بیان اینکه صنعت باید یکی از محورهای مهم توسعه قم در نظر گرفته شود، تاکید کرد: قم میتواند نقطه پایلوت حمل و نقل ترکیبی باشد. سمانه ساداتحسینی، سخنران دیگر این هماندیشی بود که در 2 بخش اجرایی و دانشگاهی به بیان دیدگاههای خود پرداخت. وی افزود: تفکراتی که از شیعیان برای پایگاه اعتقادی بودن قم وجود دارد، با چیزی که الان موجود است خیلی فاصله دارد. به گفته وی مردم قم فقط میسازند و میفروشند و ساکن میشوند ولی آیندهنگری در بحث اجرایی وجود ندارد. حسینی بر لزوم استفاده بهینه از متخصصان شهر قم تاکید کرد و افزود: فارغالتحصیلان زیادی در رشتههای معماری، شهرسازی و... در قم هستند که متاسفانه دانشگاههای قم به هیچوجه این افراد را جذب نمیکنند. وی تاکید کرد: متاسفانه جریانی در قم اتفاق میافتد که متخصصان را نادیده میگیرند. اگر در بخشهای اجرایی و دانشگاهی به همین رویه پیش برویم در دهه آینده چیزی به نام رشد وجود نخواهد داشت.
لزوم نظارت و کنترل ترافیک جادهای
محمدحسین دهناد، مدیر مرکز مدیریت هوشمند ترافیک شهرداری قم نیز در این هماندیشی با اشاره به بالا بودن آمار تصادفات در محورهای مواصلاتی استان اظهار کرد: در سال گذشته کشتهشدگان تصادفات استان قم به اندازه ظرفیت یک هواپیمای بویینگ بوده که این آمار زیبنده شهر قم نیست. وی با بیان اینکه 95 درصد از این تصادفات قابل پیشگیری است، نظارت و کنترل ترافیک جادههای کشور را امری ضروری دانست و تاکید کرد: بخشی از این مساله به پلیس راهور بازمیگردد ولی به دلیل ناهماهنگیهایی که وجود دارد، مردم بعد از مدتی نسبت به طرحهای ترافیکی بیاعتماد میشوند. به عنوان مثال دوربینهایی که در اتوبان تهران- قم نصب شده فعال نیستند و مردم به این دوربینها اعتماد ندارند. دهناد با اشاره به اینکه کشور ما دارای مزیتهای خدادادی قابل توجهی است، گسترش حمل و نقل ریلی از شمال به جنوب و شرق به غرب را مورد تاکید قرار داد. مدیر مرکز مدیریت هوشمند ترافیک شهرداری قم افزود: احیای پژوهشکده حمل و نقل باعث دلگرمی متخصصان حمل و نقل در کشور شده و امیدواریم متخصصان و دانشگاهیان استانها با این پژوهشکده همکاری داشته باشند.
خطر لرزهخیزی در شهر قم
رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه قم در این هماندیشی خطر لرزهخیزی در شهر قم را بالا دانست و گفت: باید در همه برنامهریزیهای عمرانی و توسعهای شهر قم این موضوع مورد توجه قرار گیرد. مهدی خداپرست اضافه کرد: مطالعاتی که در سال 84 انجام شده و به دنبال آن تحقیقاتی که در دانشکده فنی و مهندسی انجام شده نشان میدهد برخی از مهمترین مسائل نظیر عدم ساخت و ساز در مجاورت گسلهای فعال شهر قم مورد توجه قرار نمیگیرد. این عضو هیات علمی دانشگاه قم تاکید کرد: یکی از مناطقی که اکنون از نظر ارزش ملکی از گرانترین نقاط شهر است از مناطقی است که گسلهای فعال دارد.