printlogo


کد خبر: 125890تاریخ: 1393/7/5 00:00
شیر مدارس بی‌یال و دم شد!

گروه اجتماعی: توزیع شیر رایگان در مدارس هم شرایط خاصی پیدا کرده است و هنوز مشخص نیست آیا دانش‌آموزان در مهر و در شروع سال تحصیلی جدید شیر رایگان می‌نوشند؟! چندی پیش معاون وزیر آموزش و پرورش از توزیع ۱۲۰ نوبت شیر رایگان در مدارس خبر داده بود در حالی که اکنون  براساس اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته درباره توزیع شیر در مدارس، تعداد دفعات توزیع شیر به ۷۰ نوبت کاهش یافته است. این موضوعی است که باعث نارضایتی دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها شده اما در مقابل مدیران آموزش و پرورش موضوع تامین اعتبار را شرط لازم برای توزیع شیر در مدارس می‌دانند و همزمان توزیع و هم تعداد دفعات توزیع شیر در مدارس را منوط به تامین اعتبارات دانسته‌اند.
وعده توزیع 120نوبت شیر در مدارس
ماجرا از آنجا آغاز شد که سیدمحمد بطحایی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در سی و یکمین اجلاس روسای آموزش و پرورش مناطق سراسر کشور که در دوم شهریور ماه برگزار شد، با اشاره به توزیع شیر رایگان در مدارس کشور، گفت: طرح شیر رایگان در مدارس از مهر اجرایی می‌شود و اعلام می‌کنیم 120 نوبت شیر به صورت رایگان در مدارس توزیع می‌شود و هیچ مشکلی برای سال تحصیلی 94-93 نداریم. اما بطحایی در گفت‌وگویی که 30 شهریور ماه بر روی پرتال اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش منتشر شد، تصریح کرد: «توزیع 70 نوبت شیر 5/2 درصد چربی در بسته 200 سی سی برای هر دانش‌آموز و نظارت بر کیفیت شیر توسط مراجع مربوط از نکات مهم و برجسته این طرح است». این دو اظهارنظر در عرض یک ماه باعث ایجاد ابهام در توزیع شیر مدارس شد چراکه ابتدا قرار بود 120 نوبت شیر در مدارس توزیع شود و حالا این عدد به 70 نوبت کاهش پیدا کرده است، اما نکته دیگری هم که درباره توزیع شیر در مدارس مطرح می‌شود  زمان انجام این کار است.
زمان توزیع شیر در ابهام
درباره زمان توزیع شیر در مدارس از یک طرف معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است از مهر کار توزیع شیر رایگان در مدارس اجرایی می‌شود، اما از سوی دیگر در 29 شهریورماه حسین چمنی، مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران گفته است: «مهر ماه شیر رایگان در مدارس توزیع نمی‌شود.» این اتفاقات مبین این است که توزیع شیر رایگان در مدارس وضعیت مشخصی ندارد و باید منتظر بود و دید در نهایت چه اتفاقاتی در این باره رقم خواهد خورد. این اخبار تا حدودی وضعیت توزیع شیر در مدارس را پیچیده کرد، به این معنی که نه زمان توزیع شیر در مدارس مشخص است و نه اینکه دفعات توزیع شیر مدارس به سرانجام خاصی رسیده است.
معاون وزیر: اطلاعی ندارم
جالب اینجاست که سید‌محمد بطحایی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه یکی از برنامه‌های آموزش و پرورش و در پاسخ به این پرسش که «گفته می‌شود شیر رایگان از مهر در مدارس توزیع نخواهد شد، آیا این خبر صحت دارد؟»، اظهار داشت: من خبر ندارم؛ چه زمانی چنین چیزی اعلام شده است؟ وی به فارس افزود: در حال دنبال کردن کار هستیم و به محض اینکه اعتبار شیر مدارس را دریافت کنیم توزیع شیر را آغاز خواهیم کرد. بطحایی در پاسخ به این پرسش که «پس از دریافت اعتبارات لازم تعداد دفعات شیر تغییری نخواهد داشت؟»، گفت: ان‌شاءالله؛ به محض اینکه اعتبار را دریافت کنیم کار توزیع آغاز می‌شود.
اعتبار، حلقه مفقوده توزیع شیر
این در حالی است که معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش درباره این موضوع که «آیا توزیع شیر در مهر انجام می‌شود؟»، تصریح کرد: نمی‌دانم؛ امیدواریم اعتبارات لازم دریافت شود و شیر را توزیع کنیم. به هر حال به نظر می‌رسد هنوز اعتبارات مربوط به شیر مدارس هم تأمین نشده است و تا زمانی که دولت اعتبارات این موضوع را تأمین نکند دانش‌آموزان از نعمت نوشیدن شیر بی‌بهره خواهند بود اما نکته حائز اهمیت‌تر کاهش دفعات توزیع شیر از 120 نوبت به 70 نوبت است. امیدواریم هر چه زودتر وضعیت اعتبارات و دفعات توزیع شیر رایگان در مدارس مشخص شود تا دانش‌آموزان مشکلی در زمینه دریافت شیر رایگان در مدارس  نداشته باشند.


Page Generated in 0/0048 sec