printlogo


کد خبر: 125893تاریخ: 1393/7/5 00:00
قتل 70 سرباز عراقی توسط جنگنده‌های آمریکایی
بمباران تأسیسات نفتی سوریه

گروه بین‌الملل: ارتش آمریکا طی 4روز اخیر روزهای اخیر با کمک بحرین، اردن، عربستان‌سعودی، قطر و امارات عربی متحده، به عراق و سوریه حمله کرده است. در این حملات از ترکیب تهاجمی جنگنده‌ها، بمب‌افکن‌ها، پهپادها و موشک‌های کروز توما‌هاوک استفاده شده، موشک‌ها از عرشه ناوهای جنگی در آب‌های خلیج فارس و دریای سرخ شلیک شده‌اند.  جنگنده‌های به غنیمت گرفته شده از ارتش سوریه، اردوگاه‌های آموزشی، مراکز فرماندهی، انبار ذخیره تجهیزات و تعدادی کامیون و وسایل حمل و نقل تسلیحات داعش، اهداف حملات آمریکا را شامل می‌شوند.  اینها تنها اهدافی در اطراف شهر رقه، پایتخت داعش بود.  همچنین فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی اعلام کرد جنگنده‌های آمریکا، عربستان و امارات، عصر چهارشنبه چندین نقطه در شمال شرقی سوریه را هدف قرار دادند. به گفته سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، عربستان و امارات روز پنجشنبه بیشترین بمب‌ها را روی پالایشگاه سوریه ریختند. جان کربی در سخنان پنجشنبه خود افزود به 12 پالایشگاه نفت در سوریه با 16 هواپیما حمله شد که 10 هواپیما متعلق به امارات و عربستان بود. سخنگوی پنتاگون با این ادعا که هدف این حملات داعش بوده، گفت: «داعش هنوز کنترل تعدادی از پالایشگاه‌های نفتی در سوریه را در اختیار دارد اما قسمت اعظم  این پالایشگاه‌ها(شامل 12 پالایشگاه) از پنجشنبه دیگر کار نمی‌کنند». این مقام ارشد نظامی آمریکایی افزود: «با وجود ضربات سخت وارد شده، همچنان داعش تامین مالی داشته و قادر به  جذب نیرو برای جنگیدن  است». کربی در ادامه در اظهاراتی که نشان از هدف واقعی ائتلاف به رهبری آمریکا در حملات به سوریه است، گفت: «ما به طور کامل پالایشگاه‌ها را از بین نبردیم تا قابل تعمیر و استفاده بوده و مخالفان میانه‌روی سوری بعدا قادر به استفاده از آنها باشند». سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با اشاره به استراتژی اعلامی اوباما برای مقابله با داعش گفت: «داعش با حملات هوایی شکست نخواهد خورد بلکه این حملات یک بخش از استراتژی کلان‌تر است». براساس این گزارش، در حملات چهارشنبه شب از ترکیبی از جنگنده‌ها و پهپادها استفاده شده است. اهداف این حملات در شمال شرق سوریه در نزدیکی شهرهای المیدان، حسکه و البوکمال
قرار داشته‌ است.
درخواست اوباما از تروریست‌ها
باراک اوباما در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با تاکید بر ضرورت نابودی تشکیلات داعش، از کسانی که به صف تروریست‌ها پیوسته‌اند، خواست فورا معرکه را ترک کنند. وی با اشاره به جنایت‌های داعش در کشتن کودکان و انداختن اجساد در گورهای دسته‌جمعی و بریدن سر قربانیان، تاکید کرد این نوع از تروریسم غیرقابل بخشش است. اوباما در سخنرانی 40 دقیقه‌ای خود افزود: تنها زبانی که این قاتلان می‌فهمند، زبان زور است و آمریکا همراه با ائتلاف بزرگی از کشورهای دنیا برای از بین بردن این «شبکه مرگ» تلاش خواهد کرد. وی تاکید کرد آمریکا در حال حاضر قصد اشغال هیچ کشوری را ندارد اما از عراقی‌ها و سوری‌هایی که برای پس گرفتن کشور خود مبارزه می‌کنند، حمایت خواهد کرد.
پیشنهاد اعراب برای اعزام نیروی زمینی به سوریه
براساس اعلام منابع خبری، آمریکا موافقت کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی و دیگر متحدان خود در ائتلاف موسوم به ائتلاف علیه داعش را برای اعزام یگان‌های نظامی به خاک سوریه، به دست آورده است. پایگاه خبری المنار به نقل از منابع مطلع نوشت تأمین مالی هزینه‌های این عملیات زمینی را نیز عربستان پیشاپیش برعهده گرفته است. این منابع گفتند خاندان سعودی در نجد و حجاز (عربستان) به دولت آمریکا پیشنهاد کرده است پس از حملات هوایی (به نقاطی در سوریه) «نیروی نظامی عربی» به سوریه و عراق اعزام شود. این خبر 3 روز پس از آغاز حملات هوایی ائتلاف موسوم به ائتلاف آمریکا علیه داعش، به مواضع این گروهک در سوریه منتشر می‌شود.
قتل 70 سرباز عراقی
به گزارش پایگاه خبری پانوراما، منابع نظامی آمریکایی اعلام کردند نیروی هوایی این کشور در 2 نوبت و به اشتباه مرکز استقرار نیروهای ارتش عراق را در استان صلاح‌الدین در مرکز این کشور بمباران کرد که در اثر آن حدود 75 سرباز عراقی جان باختند. این حملات در چارچوب حمله ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا علیه داعش صورت گرفت.
ورود 13 هزار نظامی آمریکایی به اسپایکر
جاسم محمد حسن العطیه، معاون اول رئیس شورای استان صلاح‌الدین در عراق گفت: ده‌ها مستشار نظامی آمریکایی در پایگاه اسپایکر هستند و 13هزار نظامی آمریکایی با خودروهای نظامی خود در چند روز آینده وارد این پایگاه خواهند شد. وی افزود: فرماندهی نظامی آمریکا پایگاه اسپایکر را به عنوان مرکز تمرکز و استقرار ارتش آمریکا انتخاب کرده است، زیرا بزرگ‌ترین پایگاه نظامی در عراق به شمار می‌رود و ده‌ها مستشار نظامی آمریکایی در این پایگاه برای هماهنگی و نظارت بر نبردهای نظامی مستقر هستند. همزمان منابع فرانسوی نیز از حملات جنگنده‌های این کشور به مراکز داعش در نزدیکی روستای الحویجه در غرب کرکوک خبر دادند.  
وداع راسموسن با ناتو
دولت دانمارک هم  می‌گوید 7 فروند جنگنده F16 برای بمباران اهداف داعش به عراق می‌فرستد. در همین حال آندرس فوگ راسموسن که به مدت 5 سال دبیرکلی ناتو را برعهده داشت روز جمعه با این سمت وداع کرد. ینس استولتنبرگ که تا قبل از شکست در انتخابات سپتامبر 2013 به مدت 10 سال نخست‌وزیری نروژ را برعهده داشت، قرار است از اول اکتبر سال 2014 سمت دبیرکلی ناتو را برعهده گیرد. راسموسن دانمارکی دیروز برای ادای احترام به سربازان قربانی عملیات ناتو، تاج گلی در حیاط مقر ناتو در بروکسل قرار داد.  او بعد از این مراسم با همکاران نزدیک خود و کارکنان نظامی و غیرنظامی این سازمان برای آخرین بار دیدار کرد.
 


Page Generated in 0/0060 sec