printlogo


کد خبر: 125946تاریخ: 1393/7/6 00:00
نگاهی به اظهارنظرهای مدیران فرهنگی درباره سخنان حاتمی‌کیا
صراحت یا نفاق؟!

سارا شکری: این روزها  هر دلسوخته‌ای نسبت به سخنان عباس کیارستمی درباره دفاع‌مقدس موضع گرفته است. ابراهیم حاتمی‌کیا از دردکشیدگانی بود که درباره سخنان کیارستمی در جمع خانواده‌های شهدا موضع گرفت و از دولت خواست درباره سخنان کیارستمی موضع مشخص بگیرد و در آخر خطاب به رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: «آقای ایوبی شما در جنگ بودید! شما بچه‌ها را دیده‌اید و شهدا را می‌شناسید، اگر نظر ندهید و نگاه خودتان را مشخص نکنید، اگر این میزان و فرقان مشخص نباشد من معتقدم در دولتی حرف می‌زنم که در آن نفاق است.» اما رئیس سازمان سینمایی که حتی  آیین اختتامیه  جشن مقاومت را تاب نیاورد و  در میانه مراسم از سالن برج میلاد خارج شد و شاید صحبت‌های حاتمی‌کیا را از رسانه‌ها دنبال کرده باشد از ارائه موضع مشخص در این مقوله مهم و ارزشمند شانه خالی کرد و تازه از رسانه‌هایی که صحبت‌های کیارستمی را منتشر کردند، گلایه کرد. وی گفت: پیش از این در بازدید از خبرگزاری دفاع‌مقدس این نکته را مطرح کردم صحبت‌های منتشر شده از سوی عباس کیارستمی درباره شهدای دفاع‌مقدس متعلق به 6 ماه پیش است و انتشار این سخنان در هفته دفاع‌مقدس برای من جای سؤال دارد و برای رفع این ابهام خواستم متن کامل سخنرانی را برایم بیاورند تا پس از خواندن آن اظهارنظر کنم.
وی در ادامه افزود: من بارها گفته‌ام که سینمای ایران خودش را مدیون و دلبسته دفاع‌مقدس می‌داند اما متاسفانه برخی از رسانه‌ها، صحبت‌های من درباره اظهارنظر کیارستمی را تحریف کردند. همه ما می‌دانیم که اهالی هنر و سینما خودشان را مدیون دفاع‌مقدس و رزمندگان می‌دانند. دفاع‌مقدس خط قرمز همه است و من در همه اهالی سینما عشق به دفاع‌مقدس را در اوج می‌بینم.
این مدیر سینمایی بار دیگر تاکید کرد: من به همه این اطمینان را می‌دهم که سینمای ایران خودش را مدیون، وابسته و دلبسته دفاع‌مقدس و رشادت‌های افرادی می‌داند که بدون هیچ چشمداشتی به جبهه‌های جنگ رفتند.
 رئیس سازمان سینمایی در پایان با اشاره به اینکه ما با کمال میل و افتخار از جشنواره فیلم مقاومت حمایت کردیم، توضیح داد: پیش از این هم گفته‌ام که در دفترچه سیاست‌های سازمان سینمایی اعلام کرده‌ایم تولید فیلم‌های مذهبی و دفاع‌مقدس در اولویت قرار دارد و معتقدم اگر قرار است دولت در حوزه‌ای سرمایه‌گذاری کند یکی از این حوزه‌ها ثبت حماسه‌های دفاع‌مقدس است.
اما نکته حایز اهمیت این است که طلایه‌دار سینمای روشنفکری، دفاع‌مقدس را زیرسؤال برده است و حتی اگر سخنان او مربوط به  6 ماه پیش باشد باز هم  رئیس سازمان سینمایی هنوز فرصت نداشته گفته‌های ایشان را ببیند و نمی‌تواند قضاوت کند! در حالی که ابراهیم حاتمی‌کیا  تاکید کرد فیلم سخنان کیارستمی را بارها مرور کرده است تا دچار اشتباه نشود اما رئیس سازمان سینمایی هیچ پاسخ قانع‌کننده و روشنی به خواست سردار سینمای دفاع‌مقدس نداد.
حاتمی‌کیا در سخنانش در آیین اختتامیه جشنواره مقاومت از دولتمردان خواست تا موضع صریح خود را مشخص کنند اما در این راستا  علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از گذشت 2 روز از خواست حاتمی‌کیا، در مراسم پاسداشت هنرمندان عرصه دفاع مقدس(5 مهرماه) در پاسخ به اینکه نسبت به اظهارات اخیر عباس کیارستمی که حاشیه‌هایی ایجاد کرده است و ابراهیم حاتمی‌کیا خواستار واکنش مقامات وزارت ارشاد شده است چه نظری دارد؟ گفت: من این فیلم را که در آن کیارستمی صحبت‌هایی درباره فیلم‌های حاتمی‌کیا و همچنین دفاع‌مقدس و شهدا، داشته است ندیده‌ام در نتیجه اظهارنظری نمی‌کنم.
جنتی همچنین درباره حفظ میراث دفاع‌مقدس بیان کرد: دفاع‌مقدس مفهومی است که نباید تحریف شود و همه ارگان‌ها و نهادها موظف هستند در حفظ و اشاعه این حماسه بزرگ به نسل بعد از جنگ تلاش کنند. وزیر ارشاد تاکید کرد: یکی از وظایف اساسی وزارت ارشاد، توسعه و حفظ فرهنگ دفاع‌مقدس است و برای این منظور باید از  تمام ابزارها، ادبیات، سینما و موسیقی بهره برد.
وقتی سخنان  مقامات فرهنگی کشور را مرور می‌کنیم و جملات «سینمای ایران خودش را مدیون، وابسته و دلبسته دفاع‌مقدس و رشادت‌های افرادی می‌داند که بدون هیچ چشمداشتی به جبهه‌های جنگ رفتند» را پررنگ می‌بینیم این سؤال در ذهن ایجاد می‌شود که چرا پس از گذشت 2 روز هنوز موفق به دیدن فیلم  سخنان «عباس کیارستمی» پرچمدار سینمای  روشنفکری کشور که به سینمای دفاع‌مقدس ما که سینمای ملی و بومی کشور محسوب می‌شود و خود دفاع مقدس اهانت کرده است، نشده‌اند!
عباس کیارستمی به راحتی در میان دانشجویان آمریکایی  جنگ را بی‌مفهوم خواند و شهدا را افرادی هیجانی خطاب کرد  اما رئیس سازمان سینمایی حرف‌های کیارستمی را 6 ماه قبل می‌داند، سؤال اینجاست او 6 ماه قبل لب به سخن گشوده و بالاخره عقایدی را که سال‌ها در فیلم‌هایش به تصویر کشیده است را با صدای بلند فریاد زده اما گویا هنوز مسؤولان فرهنگی کشور ما  صدای او را نشنیده‌اند یا شاید نشنیده گرفته‌اند. آقای ایوبی شما که صدای آرام را بهتر از صدای بلند می‌شنوید و صدای اعتراضی را صدای بلند خطاب می‌کنید، چرا صدای آقای کیارستمی را که در میان دانشجویان آمریکایی به آرامی بیان شده است نشنیدید؟!
چرا دفاع‌مقدس و ارزش خون شهدا تنها در حرف‌های مدیران قرار گرفته است و هیچ یک از مدیران فرهنگی تا به این لحظه هیچ واکنش صریحی درباره این سخنان که به قول رئیس سازمان سینمایی تاریخ گذشته است(!) نشان نمی‌دهند؟! شاید مدیران فرهنگی ما بر این عقیده باشند که دفاع‌مقدس تاریخش گذشته است و به قول طلایه‌دار سینمای روشنفکری این بخش از تاریخ کشور ما که با خون شهدا سرخ شد و سرخی آن هنوز هم به وضوح و پررنگ دیده می‌شود «یک پریودی از تاریخ ایران است که آن پریود هم به هیجان آورد بچه‌ها را».
آقایان! اگر معتقد به سخنان کیارستمی نیستید و معتقد به ارزش‌ها و دفاع‌مقدس و خون شهدا هستید موضعی صریح درباره سخنان این کارگردان که سال‌هاست دیگر ایران را برای زندگی مناسب نمی‌داند و تنها در جشن‌ها و رونمایی‌ها و ساخت تیزر برای دوستان هم‌کیش خود به ایران سفر می‌کند، بگیرید زیرا اگر موضع مشخص نباشد هر مخاطب آگاهی به سخنان حاتمی‌کیا استناد می‌کند و احساس می‌شود دولتی مسؤولیت کشور را برعهده گرفته  که در آن نفاق است.
 


Page Generated in 0/0059 sec