printlogo


کد خبر: 125953تاریخ: 1393/7/6 00:00
انتقاد ولید معلم از دبیرکل سازمان ملل به خاطر دفاع نکردن از حاکمیت ملت‌ها
چشم بستن آمریکا بر فاجعه کردستان سوریه

گروه بین‌الملل: 4 روز حملات غیرقانونی ائتلاف آمریکایی به‌اصطلاح ضدداعش به مناطق شمالی و شرقی سوریه که باعث تخریب زیرساخت‌ها، شهرها و زیرساخت‌های نفتی و کشته شدن ده‌ها غیرنظامی سوری شده است، سرانجام واکنش دمشق را برانگیخت. از سه‌شنبه گذشته ائتلاف آمریکایی که اردن، بحرین، قطر، عربستان سعودی، فرانسه و امارات عربی متحده نیز در آن حضور دارند با هواپیماهای اف 16 از کشورهای عربی، هواپیماهای اف 22 رپتور، پهپادهای رپتور و ایگل از نیروی هوایی ارتش آمریکا از پایگاه‌های نظامی منطقه شامل پایگاه هوایی «اینجرلیک» ترکیه، پایگاه نظامی آمریکا در اردن، پایگاه ششم ارتش آمریکا در بحرین، پایگاه هوایی «ظفره» ارتش آمریکا در امارات عربی متحده، پایگاه نظامی «عیدید» ارتش آمریکا در قطر و همچنین حملات موشکی (توماهاوک) از ناو آمریکایی «یو‌اس‌اس جرج بوش» مستقر در خلیج فارس و ناو آمریکایی «یو‌اس‌اس ارلیگ برک» مستقر در دریای سرخ صدها بار مواضعی را که منسوب به داعش و جبهه النصره می‌دانند در 5 استان حلب، دیرالزور، رقه، ادلب و حسکه هدف قرار داده‌اند.  به گزارش روزنامه ایندیپندنت، با پیوستن انگلستان به ائتلاف حملات هوایی به رهبری ایالات متحده علیه داعش، جت‌های نیروی هوایی سلطنتی انگلستان مجهز به موشک برای پیوستن به نخستین حملات هوایی علیه داعش به پرواز درآمدند. دانمارک و نروژ نیز جنگنده‌های خود را به منطقه فرستاده‌اند. در این میان به‌خاطر پناه گرفتن تکفیری‌ها در مناطق مسکونی و شهری صدها غیرنظامی قربانی این حملات شده‌اند که ائتلاف آنها را به رقم تلفات داعش و جبهه النصره اضافه کرده تا تجاوز به خاک سوریه را توجیه کند. دیروز دست‌کم 10 غیرنظامی دیگر در حملات هوایی کشته شدند.  در پنجمین روز این حملات وزیر خارجه سوریه هرگونه هماهنگی اطلاعاتی و عملیاتی میان ارتش این کشور با سیرک ائتلاف آمریکایی-عربی را تکذیب کرد اما وجود ارتباط در این زمینه را منکر نشد. او هرگونه تجاوزی به خاک سوریه تحت هر بهانه‌ای را حمله و خصومت دانست و از بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل که به وظیفه‌اش برای دفاع از حاکمیت ملت‌ها عمل نمی‌کند، انتقاد کرد. «ولید المعلم» دیگر بار تاکید کرد که حملات هوایی به تنهایی نمی‌تواند داعش را نابود کند و باید برای رسیدن به این هدف هماهنگی صورت بگیرد و هرگونه تلاشی برای هدف قرار دادن تروریست‌ها باید عدم آسیب بی‌گناهان را در نظر داشته باشد.  او همچنین فاش کرد اسرائیل و ترکیه با هم برای منطقه حائل در مرز سوریه نقشه می‌کشند. همچنین در حالی که اخیرا ماجرای ارسال قطارهای ترکیه‌ای مملو از تسلیحات و مهمات برای داعش به مرز با سوریه فاش شده است، «ولید المعلم» تاکید کرد ترکیه تاکنون از آموزش و تسلیح شبه نظامیان بیگانه و عبور آنها از طریق مرزهای خود برای پیوستن به گروه‌های تروریستی مانند النصره و داعش دست بر نداشته است و افزود: «اگر قصد ترکیه در قبال بازگشت امنیت و آرامش به سوریه صادقانه است پس باید از این اقدامات تحریک‌آمیز دست بردارد». به گزارش فارس، معلم که برای حضور در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل، به نیویورک رفته این سخنان را در گفت‌وگو با شبکه المیادین در نیویورک، مقر سازمان ملل اعلام کرد: «ما از طریق نماینده دائم خود در نیویورک و به واسطه نماینده آمریکا و سپس از طریق وزیر خارجه عراق، به حملات آمریکا و ائتلاف بر مناطق مورد تسلط داعش و النصره آگاهی یافته‌ایم و اعلام کرده‌ایم با هر تلاشی برای مبارزه با تروریسم در راستای قطعنامه 2179 شورای امنیت موافق هستیم».
یک جنگ فرسایشی بین‌المللی علیه سوریه
روزنامه لبنانی البنا در مقاله‌ای به قلم امین حطیط، تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه درباره حمله آمریکا و متحدانش به سوریه و عراق نوشت: «این، یک جنگ فرسایشی است که در آن آمریکا نیاز دارد تا اختلافات نیروهای واگرای حاضر در ائتلاف را مدیریت کند تا بدین ترتیب هیچ‌یک از اعضای ائتلاف نتوانند در صورت دستیابی به هر نوع پیروزی در میدان، سرنوشت جنگ را نهایی کنند». از طرف دیگر «حنین قدو» نماینده طایفه «شبک»- بازماندگان دوران صفوی در شمال عراق- در پارلمان گفت: «تمام داده‌ها و نشانه‌ها بر این امر دلالت می‌کند که گروه تروریستی تکفیری داعش با رژیم صهیونیستی دارای اهداف مشترکی هستند». مازن بلال، یکی از رهبران جریان سکولار دموکرات سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دمشق گفت واشنگتن می‌خواهد احتمال ارجاع دادن اقداماتش به شورای امنیت را از بین ببرد، به همین دلیل اقدام نظامی خود در سوریه را به اطلاع نماینده سوریه در سازمان ملل رساند.  او همچنین با بیان اینکه آغاز عملیات نظامی ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا، عملا سوریه را وارد جنگ بین‌المللی جدیدی کرده، تاکید کرد واشنگتن در این مرحله در صدد بررسی اوضاع در سوریه است.
کوبان در آستانه فاجعه انسانی
با وجود ادعای ائتلاف آمریکایی مبنی بر بمباران مواضع داعش در اطراف شهر کردنشین کوبان یا «عین العرب» در شمال شرق حلب، تروریست‌ها با تعداد زیاد و تجهیزات سنگین شامل 7 هزار نیرو و ده‌ها تانک و نفربر و توپخانه سنگین کردها را از سه طرف تحت محاصره قرار دارند. در حالی که سقوط این شهر به دست تکفیری‌ها یک فاجعه انسانی - و نسل‌کشی کردهای حامی بشار اشد- را در پی خواهد داشت، آمریکا چشم خود را بر محاصره کوبان بسته است و عملا از کشتار کردها دفاع می‌کند. این درحالی است که ترکیه، شریک استراتژیک آمریکا و داعش نیز از شمال این منطقه کردنشین را محاصره کرده و برای ستاندن انتقام تاریخی از کردهای بی‌دفاع سوریه لحظه شماری می‌کند. در حالی که نیروهای داوطلب این شهر روز جمعه اعلام کرده بودند، حمله داعش را پس زده‌اند اما هنوز تهدید تکفیری‌ها ذره‌ای کاهش نیافته است. به گزارش المیادین، دیروز آنها به کوبان حمله توپخانه‌ای و خمپاره‌ای کردند اما جنگنده‌های آمریکایی و عربی که مدعی هستند افراد داعش را در مخفیگاه‌های زیرزمینی‌شان هم هدف قرار می‌دهند هیچ واکنشی به علنی‌ترین تحرکات نظامی داعش روی زمین نشان نداده‌اند.
ورود ارتش سوریه به یک شهر راهبردی
نیروهای ارتش سوریه شهر صنعتی «عدرا» در شمال شرقی دمشق را تحت کنترل خود در آوردند. ارتش سوریه پس از محاصره شهر صنعتی عدرا، وارد آن شدند و خسارت‌های فراوانی را به تروریست‌ها وارد کردند. پاکسازی این شهر، به معنای آن است که محاصره تروریست‌ها در منطقه غوطه شرقی تنگ‌تر شده است. این منطقه از مهم‌ترین مخفیگاه‌های تروریست‌ها نزدیک پایتخت سوریه است. منطقه عدرا از 3 قسمت کارگری، صنعتی و شهر عدرا تشکیل شده است که ارتش سوریه اکنون شهر صنعتی و کارگری را کاملا تحت کنترل دارد.
یکی از نشانه‌های جدی نبودن حمله ائتلاف علیه تکفیری‌ها و از پیش هماهنگ بودن این جنگ زرگری ادامه فعالیت‌های آزادانه داعش و النصره در سوریه است. به گزارش مشرق نیوز، شاهدان عینی از تلاش نیروهای تکفیری داعش مستقر در مرزهای سوریه در ورود و تصرف یک شهر مهم در مرز با ترکیه و نیز تبادل آتش در خطوط مرزی خبر داده‌اند.  از طرف دیگر داعش با اطلاع از حملات جنگنده‌های آمریکایی به پالایشگاه دیرالزور، پمپاژ نفت به این تأسیسات صنعتی را متوقف کرده است.  در پی پیشروی سریع نیروهای ارتش سوریه در منطقه غوطه شرقی دمشق گروه تروریستی تکفیری «جیش‌الاسلام» به سرکردگی «زهران علوش» به تمام عناصر خود در این منطقه دستور آماده‌باش کامل داد.
قیام قریب‌الوقوع مردم موصل و فلوجه
آخرین خبرها از منابع مردمی در مناطق تحت اشغال تکفیری‌ها در عراق از احتمال قیامی قریب‌الوقوع علیه داعش حکایت دارد. سعد البدران یکی از شیوخ عشایر موصل اعلام کرد: «گروهک داعش بر اقدامات ظالمانه خود علیه ساکنان موصل افزوده‌اند و به دنبال بیعت گرفتن از بزرگان، سران عشایر و شخصیت‌های دینی به هر قیمتی هستند. طی روزهای گذشته تعدادی از بزرگان و شخصیت‌های دینی بازداشت و بسیاری دیگر هم اخراج شده‌اند و علت آن عدم بیعت با البغدادی بوده است. داعش به ساکنان اعتمادی ندارد و نگران اقدامات احتمالی ضد خود است. به علت افزایش نارضایتی عمومی بسیاری از تروریست‌های داعش از اطراف شهر به داخل مناطق و بازارهای عمومی وارد شده‌اند». از سوی دیگر منابع عشایری در فلوجه اعلام کردند که انقلابیون عشایری در داخل فلوجه هماهنگی‌های لازم را برای حمله به سرکرده‌های برجسته داعش در راستای طرح از پیش طراحی شده انجام داده‌اند.  همچنین به گزارش پایگاه النهرین، سرلشکر عبدالامیر الزیدی، فرمانده عملیات دجله گفت: «نیروهای ارتش موفق به تسلط بر جاده العظیم- دلی عباس و جاده سدحمرین- الشهوانی شدند و خسارات و تلفات سنگینی به تروریست‌ها وارد کردند. نیروهای ارتش به شکل کامل سد الصدور را از لوث تروریست‌ها پاکسازی کردند».  در همین حال شاهدان عینی در موصل از تغییر شگردهای گروه دولت اسلامی عراق و شام در مقابله با حملات هوایی آمریکا در شمال عراق خبر دادند و افزودند: تروریست‌ها داعش از حرکت به صورت ستون و کاروان خودداری می‌کنند و به جای آن از موتوسیکلت استفاده می‌کنند. آنها همچنین بر بالای منازل غیرنظامیان پرچم‌های سیاه نصب کرده‌اند. تروریست‌های داعش مراکز ایست بازرسی خود را تعطیل کرده‌اند و از استفاده از تلفن همراه از زمان افزایش حملات خودداری می‌کنند.
 

غافلگیری صهیونیست‌ها از پهپاد حزب‌الله
تصاویر منتشر شده از عملیات پهپاد حزب‌الله لبنان علیه مواضع تروریست‌ها در سوریه، محافل صهیونیستی را بشدت به وحشت انداخته است.  اوهاد حمو، گزارشگر کانال 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی تصریح کرد: «نبرد حزب‌الله با عناصر القاعده در سوریه، بخشی از توانمندی بی‌سابقه حزب‌الله را فاش کرد. این موضوع نگران‌کننده است». وی افزود: «طی یک ماه و نیم اخیر، نبرد سختی میان جبهه النصره با حزب‌الله و ارتش لبنان در منطقه مرزی میان سوریه و لبنان جریان دارد؛ کانون این نبرد شهر عرسال در منطقه بقاع لبنان است». وی افزود: «حزب‌الله امروز از اقتدار نظامی بسیار بالا و بی‌سابقه‌ای برخوردار است».


Page Generated in 0/0048 sec