printlogo


کد خبر: 125963تاریخ: 1393/7/6 00:00
تقویم تاریخ

ولادت عالم مجاهد و فقیه مبارز آیت‌‏الله شهید شیخ فض‌ل‌الله نوری (1259 ق)
حاج‌شیخ فضل‌الله نوری از شاگردان برجسته‏ میرزای بزرگ شیرازی در عراق بود. وی در سال 1300 ق به تهران رفت و بشدت با جدایى دین از سیاست مخالفت ورزید. شیخ فضل‌الله در اوایل مشروطیت، از پیشگامان و مجاهدان این نهضت به شمار می‏رفت و دوشادوش سیدعبدالله بهبهانی و سیدمحمدطباطبایى به مبارزه علیه استبداد مشغول بود ولی پس از چندی پی برد که دست‏های پلید و پنهانی به دنبال پایمال کردن خون‏های ریخته شده در راه این نهضت هستند و مشروطه را نه به معنی حکومتی که مشروط به رعایت حدود و اجرای قوانین الهی باشد بلکه رژیمی که مردم در مقابل آن، مشروط به سکوت باشند، می‏خواهند لذا شیخ فضل‌الله مخالفت خویش را با مشروطه‏ غیرمشروعه اعلام کرده، به تمام ولایات تلگراف می‏زند و مشروطه را تحریم می‏کند. از آن سو، جناح‏های مقابل شیخ، او را در یک دادگاه فرمایشی به مرگ محکوم کرده و آن مجتهد والامقام را در 13 رجب سال 1327ق به دار آویختند.
مرگ لویی پاستور، پزشک فرانسوی و بنیانگذار میکرب‏شناسی (1895م)
لویى پاستور، پزشک معروف فرانسوی در 27 دسامبر سال 1822م در خانواده‏ای تنگدست در یکی از شهرهای فرانسه به دنیا آمد. در زندگی اولیه لویى، چیز غیرعادی که حاکی از نبوغ وی باشد مشاهده نشد و در شیمی نیز شاگرد متوسطی به شمار می‏رفت. پاستور در سال 1847م موفق به اخذ دکترا در رشته علوم طبیعی شد و سال بعد به عنوان استاد شیمی دانشگاه استراسبورگ برگزیده شد. لویى پاستور پس از تحمل رنج 17 سال تحقیق و مطالعه در آزمایشگاه توانست موفقیت بزرگی در پیشرفت شیمی، پزشکی و صنعت که سود آن نصیب همه جامعه بشری شد، به دست آورد. پاستور با کشف مهم خود، مبنی بر شناسایى باکتری‏های زیان‏آور به عنوان عامل بیماری‏ها، جان مردم بی‏شماری را از مرگ نجات داد. این کشفیات او دانش مدرن میکرب‏شناسی را پایه‌ریزی کرد و در عین حال پاستور را به این نتیجه رساند که می‏توان میکرب‏ها را با حرارت معتدل نابود کرد. وی این شیوه را برای جلوگیری از فساد شیر و برخی مایعات به کار برد. پاستور همچنین داروی ضدبیماری سیاه‌زخم در حیوانات را کشف کرد و پس از آن سرم ضدهاری را به دست آورد. این پزشک شهیر در سال 1888م انستیتو پاستور را به منظور تولید سرم یادشده تأسیس کرد که در حال حاضر این مؤسسه با صدها شعبه در جهان، برخی امور مربوط به بهداشت مواد غذایی و ساخت واکسن‏ها و سرم‏ها را برعهده دارد. لویی پاستور سرانجام در 28 سپتامبر سال 1895م در 73 سالگی درگذشت و با احترام فراوان در انستیتوی پاریس به خاک سپرده شد.
درگذشت جمال عبدالناصر، سیاستمدار برجسته و رئیس‏جمهور پیشین مصر (1970م)
جمال عبدالناصر، سیاستمدار معروف و رئیس‏جمهور پیشین مصر، در 15 ژانویه 1918م در اسکندریه مصر به دنیا آمد. او در قاهره از آکادمی علوم نظامی فارغ‌التحصیل شد. وی از سال 1942م افسر ارتش مصر بود و قصد براندازی حکومت سلطنتی ملک فاروق را در سر می‏پروراند. عبدالناصر پس از شکست اول اعراب در برابر اسرائیل، جنبش افسران آزاد را پی‏ریزی کرد و ژنرال محمد نجیب را به عنوان رهبر این جنبش برگزید. در سال 1952م جنبش افسران آزاد در یک کودتا به حکومت فاروق خاتمه داد و پس از برکناری ملک فاروق و پسرش، ژنرال نجیب به قدرت رسید. اما در سال 1954م ژنرال نجیب، اولین رئیس‌جمهور مصر توسط عبدالناصر برکنار شد و مغز متفکر این کودتا یعنی جمال عبدالناصر قدرت را به دست گرفت. ناصر معتقد به اینترناسیونالیسم عربی و اتحاد میان کشورهای عربی بود. وی در جنگ سوم اعراب و اسرائیل در سال 1967م نیز از این رژیم شکست خورد و قسمت‏های زیادی از سرزمین مصر توسط رژیم صهیونیستی اشغال شد. این امر به حیثیت داخلی و بین‏المللی ناصر لطمه شدیدی وارد کرد و تا پایان عمر خود، وجهه از دست رفته را بازنیافت. جمال عبدالناصر سرانجام در 28 سپتامبر 1970م پس از 16 سال حکومت در سن 52 سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت.


Page Generated in 0/0056 sec