printlogo


کد خبر: 126225تاریخ: 1393/7/10 00:00
اختتامیه پنجمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس
معرفی 3 عنوان کتاب برتر از دید مخاطبان

 مراسم اختتامیه پنجمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، سردار کارگر رئیس بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و سردار فضلی رئیس ستاد پنجمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در باغ‌موزه دفاع‌مقدس برگزار شد. به گزارش تسنیم، در این مراسم کمیته علمی و فرهنگی پنجمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس ضمن تقدیر از مشارکت انتشارات سوره مهر، مرکز تحقیقات دفاع مقدس، انتشارات روایت فتح، سازمان هنری و ادبی دفاع مقدس و مجموعه ناشران ارتش جمهوری اسلامی از دو گروه ناشران برتر دولتی و ناشران برتر خصوصی که در این دوره نمایشگاه حضور فعال داشتند تجلیل کرد.براین اساس در بخش ناشران برتر دولتی انتشارات ستارگان درخشان از استان اصفهان، انتشارات موسسه پژوهشی 27 بعثت و انتشارات مرکز اسناد تحقیقات دفاع مقدس تجلیل شدند. همچنین در بخش ناشران برتر خصوصی انتشارات دارالخوین، کانون انتشاراتی فاو و انتشارات شهید ابراهیم هادی نیز تجلیل شدند. همچنین کمیته علمی نمایشگاه از 3 غرفه برتر این دوره شامل غرفه انتشارات روایت فتح، انتشارات پیام آزادگان و انتشارات عماد فردا به عنوان غرفه‌های برتر تجلیل کرد.  در بخش آثار برتر از دیدگاه مخاطبان نیز کمیته علمی نمایشگاه از کتاب‌های «پایی که جا ماند» اثر سیدناصر حسینی‌پور، «سلام بر ابراهیم» از گروه شهید ابراهیم هادی و «خاک‌های نرم کوشک» اثر سعید عاکف به عنوان آثار برتر تجلیل کرد. گلعلی بابایی، معصومه آباد، اصغر کاظمی، نصرت‌الله محمودزاده و سیده‌زهرا حسینی نیز از جمله نویسندگان برتر بخش آثار مزین شده به تقریظات رهبر انقلاب بودند که به نمایندگی از دفتر تقاریظ رهبری از آنها تجلیل به عمل آمد. معصومه آباد به دلیل نگارش کتاب «من زنده‌ام» و سیده‌زهرا حسینی به دلیل نگارش کتاب «دا» به عنوان نویسندگان برتر آثار تقریظی انتخاب شده بودند. همچنین کمیته علمی و فرهنگی نمایشگاه ضمن تقدیر از حضور خبرگزاری بسیج، رادیو کتاب و رادیو روزگار از شبکه چهارم سیما تجلیل کرد. در بخش بین‌الملل نمایشگاه نیز از دو غرفه فعالان جنبش اسلامی بحرین و غرفه تقاریظ مقام معظم رهبری تجلیل شد.
تجدیدچاپ داستان زندگی یک شهید به قلم فتاحی
انتشارات سروش در هفته دفاع مقدس، دو کتاب «جنگ و رمان‌هایش» نوشته ابراهیم حسن‌بیگی و «روزی روزگاری مردی» نوشته حسین فتاحی را منتشر کرده است. از آنجا که ساخت فیلم و سریال از روی آثار مکتوب به مراتب تاثیرگذارتر از مطالعه کتاب است در کتاب «جنگ و رمان‌هایش» سعی شده داستان‌هایی گنجانده شود که قابلیت تبدیل شدن به فیلم و سریال را داشته باشد، شاید در آینده شاهد ساخت آثار نمایشی دفاع مقدس متعددی از روی این داستان‌ها باشیم. کتاب حاضر خلاصه 54 رمان در حوزه جنگ به همراه تحلیل کوتاهی از آنها به قلم ابراهیم حسن‌بیگی است که می‌تواند به منتقدان، پژوهشگران و دست‌اندرکاران تهیه و ساخت فیلم و سریال‌های جنگ یاری رساند. همچنین می‌تواند علاقه‌مندان و پژوهشگران به موضوع رمان جنگ و دانشجویان را با خلاصه آثار نوشته شده در این باره آشنا کند.
چاپ دوم کتاب «جنگ و رمان‌هایش» در 400 صفحه و با قیمت 17هزار تومان از سوی انتشارات سروش در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. از سوی دیگر کتاب «روزی روزگاری مردی» نوشته حسین فتاحی داستان زندگی شهید محمد بروجردی را به تصویر می‌کشد. یکی از ویژگی‌های این کتاب این است که با زبانی ساده و روان ابعاد و مراحل مختلف شهید بروجردی را از کودکی تا زمان شهادت بیان می‌کند و سعی دارد نوع نگرش این شهید به زندگی را به‌سادگی برای مخاطب تصویرسازی کند.
در بخشی از این کتاب آمده است:
«نیمه‌های خرداد بود و تازه دبستان‌ها تعطیل شده بود. محمد کلاس اول را تمام کرده بود. یکی، دو روز که گذشت، همراه برادرش علی به کارگاه تشک‌دوزی رفت. محمد کنار چرخ خیاطی علی ایستاد. علی روتشکی‌ها را می‌دوخت و محمد به او نگاه می‌کرد. باید صبر می‌کرد تا استاد پیکر بیاید. علی می‌خواست با پیکر صحبت کند تا محمد هم بتواند در کارگاه کار کند...» «روزی روزگاری مردی» کتابی در رابطه با رشادت‌ها و ازخودگذشتگی مردی است که برای دفاع از دین خدا و مرزهای کشور خود خالصانه جنگید و در این مسیر از هیچ کوششی فروگذار نبود. شرح زندگی شهید بروجردی در این کتاب نشان می‌دهد که در هر پست و مقامی آنچنان با همرزمان خود گرم و صمیمی بود که همه او را مانند برادر خود دوست داشتند و تا لحظه آخر زندگی همپای او ایستادند. چاپ دوم این کتاب در 116 صفحه و با قیمت 4500 تومان از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.


Page Generated in 0/0051 sec