printlogo


کد خبر: 126227تاریخ: 1393/7/10 00:00
تازه ها

عباس کیارستمی در گفت‌وگو با حبیب احمدزاده:
نمی‌دانم چرا باید پوزش بخواهم!
حبیب احمدزاده، نویسنده و فیلمنامه‌نویس که آثارش عمدتا بر محور ضدجنگ است، گفت‌وگویی را با عباس کیارستمی انجام داده است. در متن منتشر شده کیارستمی گفته است: من نمی‌دانم چطور باید این سوال شما را پاسخ بدهم؛ چون با وجود تماس‌های مکرری که با من گرفته شد، خیال نداشتم به این اتهامی که به من وارد شده اعتنایی کنم اما سوال عزیزی مثل شما که خودتان از رزمنده‌های جنگ هستید را نمی‌توانم بی‌جواب بگذارم و اگر کسی حق داشته باشد از من درباره این موضوع سوال کند شما هستید که مستقیما با جنگ درگیر بودید. ببینید! ما همه‌ نسبت به رزمندگان دین داریم، من تصور نمی‌کنم حتی کسانی که ضدانقلاب‌ هستند چه داخل و چه خارج ایران، بتوانند در این دین شک کنند. چند شب پیش در تلویزیون دیدم که متاسفانه مجری با لحن هیجانی که همه را تحریک می‌کرد، می‌گفت که من نسبت به حماسه‌ای که این جوانان خلق کردند، وفاداری نداشتم و پیشنهاد کرد که اگر کیارستمی پوزش بخواهد و بگوید که این یک اشتباه لفظی بوده، قضیه به سرانجام خواهد رسید ولی من نفهمیدم بابت چه باید پوزش بخواهم وقتی چیزی نگفته‌ام که در نفی این حماسه‌آفرینان باشد.
عذر بدتر از گناه
من جنگ را اساسا بیهوده می‌دانم و به این نمی‌شود شک داشت اما مسؤول جنگ کسی است که آغازش می‌کند نه کسی که دفاع می‌کند. بله، هنوز هم می‌گویم و از این جمله خود ذره‌ای عقب‌نشینی نمی‌کنم که ما درگیر جنگی شدیم که هیچ مفهومی نداشت اما این جنگ به ما تحمیل شد و نمی‌خواستیم درگیر این جنگ بی‌مفهوم شویم. درست است که هردو طرف در جنگ سهیم هستند اما مسؤول کسی است که آغاز می‌کند. راستش من نفهمیدم چرا باید به بدیهیات پاسخ بدهم. مگر کسی می‌تواند مدعی باشد که آنها حماسه نیافریدند. من بعد از فتح خرمشهر وقتی به این شهر رفتم به دوستانی که نیامده بودند گفتم یک تابلوی راهنمایی دیدم که آنقدر گلوله خورده بود که معلوم نبود ورود ممنوع است، گردش به چپ ممنوع است، گلوله‌های متعدد این تابلو را لوله کرده بود. مگر می‌توان ارادتمند کسانی نبود که در آن جنگ شهید شدند و این رفاه نسبی را برای ما فراهم کرده‌اند. اظهار علنی این چیزها به قول شما ریا محسوب می‌شود. چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است. آن رزمنده‌ها کار انسانی خودشان را انجام دادند و من چرا باید حرکت آنها را زیر سوال ببرم. همین الان هم خجالت می‌کشم وقتی می‌گویم نسبت به اینها مدیونم. خجالت‌آور است چون می‌رود در باب دیگری که من مثلا ترسیده‌ام و از روی ترس این حرف‌ها را می‌زنم. اما من چه موقعیتی دارم که به خاطرش بترسم؟ من کجا مورد عنایت و لطف این دوستان قرار گرفتم؟ من چه وقت عزیز کسی بوده‌ام؟ لطفا به اینها پاسخ بدهید. عده‌ای معتقدند من باید عذرخواهی کنم اما اصلا نمی‌دانم چرا باید پوزش بخواهم و از چه کسی باید پوزش بخواهم.. ما در این مملکت رهبر داریم. مجمع تشخیص مصلحت داریم. شورای نگهبان داریم. مجلس داریم. رئیس‌جمهور داریم. وزارت ارشاد داریم.. اما حالا تلویزیون با هیجان تمام می‌آید و می‌گوید که من علیه یک همچین حماسه بزرگ بشری حرف زده‌ام. باز هم می‌گویم که من از هیچ جنگی دفاع نمی‌کنم اما بحث دفاع و تنبیه متجاوز چیز دیگری است.

بزرگداشت ۱۲ هنرمند سینمایی  در افتتاحیه جشنواره ‌ کودک
جمعه یازدهم مهر، بزرگداشت 11 هنرمند در افتتاحیه بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد، ضمن اینکه این مراسم با یک نکوداشت نیز همراه خواهد بود. در مراسم افتتاحیه این دوره از جشنواره، از حسن اکلیلی (بازیگر و کارگردان)، هوشنگ حریرچیان (بازیگر) و محمدعلی میاندار (بازیگر و کارگردان) به عنوان 3 هنرمند قدیمی اصفهان تجلیل به عمل خواهد آمد. تجلیل از حسین عرفانی (دوبلور قدیمی)، شهلا ناظریان (دوبلور قدیمی)، سعیده ذاکری (کارگردان پویانمایی و از مدیران مرکز صبا)، اسدالله علایی (برنامه‌ساز کودک و از مدیران قدیمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و صداوسیما در حوزه کودک و نوجوان)، امیر، منوچهر و بیژن خوشخرام (سه کارگردان مشهور پویانمایی) و فریدون حسن‌پور (کارگردان سینمای کودک) نیز در افتتاحیه این دوره از جشنواره برگزار خواهد شد ضمن اینکه نکوداشت حسن سراج زاهدی (مترجم فقید سینمایی و مترجم کتاب اصفهان نگین سرزمین ایران) نیز از دیگر بخش‌های این مراسم خواهد بود. بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از جمعه یازدهم مهرماه در سالن کوثر اصفهان افتتاح خواهد شد و تا دوشنبه چهاردهم مهر ادامه خواهد داشت.


Page Generated in 0/0048 sec