printlogo


کد خبر: 126237تاریخ: 1393/7/10 00:00
چهارگوشه

سرکوب استقلال‌طلبان کاتالان
پلیس اسپانیا معترضان استقلال‌طلب کاتالان در شهر بارسلونا را که قصد داشتند با برپایی کمپ در مقابل دادگاه قانون اساسی تجمع کنند متفرق کرده است. بر اساس این گزارش، درگیری‌هایی بین نیروهای امنیتی و معترضان به وجود آمده است اما این درگیری‌ها تلفاتی نداشت. رای دادگاه قانون اساسی با اعتراض مردم کاتالونیا روبه‌رو شده است. دادگاه قانون اساسی اسپانیا بنا به درخواست دولت، به طور موقت برگزاری همه‌پرسی غیر‌الزام‌آور استقلال در کاتالونیا را که قرار بود 9 نوامبر برگزار شود لغو کرده است.

هشدار فروپاشی منطقه یورو
نخست‌وزیر سابق فرانسه در اظهاراتی در گفت‌وگو با نشریه اکو اعلام کرد: «فرانسه در پس یک حادثه مالی حاد قرار دارد که این حادثه ممکن است به انفجار و فروپاشی منطقه یورو بینجامد.» اظهارات فرانسوآ فیون در حالی صورت می‌گیرد که ژان مارک ایرو، نخست‌وزیر پیشین این کشور نیز چندی پیش پس از خروج از کابینه فرانسوآ اولاند با اشاره به وضعیت دشوار اقتصادی در فرانسه اعلام کرد که سیاست ملی این کشور از مردم فاصله گرفته و مؤثر واقع نشدن اصلاحات دولت خطر بروز سرخوردگی را در پی دارد.

بی‌اعتنایی محمود عباس به تهدیدها
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنانی گفت برای پایان دادن به اشغال رژیم صهیونیستی و ایجاد دولت فلسطینی مستقل در مرزهای اشغال شده سال 1976 به مرکزیت قدس شرقی به شورای امنیت مراجعه خواهیم کرد. وی افزود: فشارهای شدیدی از جانب آمریکا که مهم‌ترین آن قطع کمک‌هاست برای منصرف کردن ما از این تصمیم وجود دارد اما ما عزم‌مان را جزم کرده‌ایم و منصرف نخواهیم شد.  تشکیلات خودگردان سالانه 700 میلیون دلار از دولت آمریکا کمک دریافت می‌کند.

کمک میلیاردی اتحادیه اروپایی  به تأسیسات اتمی انگلیس
هفته‌نامه آلمانی «اشپیگل» نوشت یکی از نمایندگان پیشین اتحادیه اروپا قصد دارد کمکی میلیاردی به تاسیسات هسته‌ای انگلیس کند. قرار است 28 کشور عضو اتحادیه اروپا در هفته آینده در باره درخواست مکتوب «یواکین آلمونیا» مبنی بر کمک به نیروگاه «هینکلی C» در جنوب غربی انگلیس تصمیم‌گیری کنند. این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد که غرب در سال‌های گذشته همواره اتهاماتی را به ایران به دلیل تلاش برای بهره‌برداری از انرژی هسته‌ای وارد کرده و سعی در محدود کردن این کشور در این زمینه داشته است.

آغاز کار دبیرکل جدید ناتو
ینس استولنتبرگ، نخست‌وزیر پیشین نروژ دیروز ریاست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) را بر عهده گرفت. این سیاستمدار 55 ساله جانشین سلف اسکاندیناویایی‌اش «آندرس فوگ راسموسن» می‌شود. راسموسن نیز نخست‌وزیر دانمارک بود که پس از پایان دوره دولتش و در آوریل 2009 به دبیرکلی ناتو برگزیده شد. این در حالی است که نروژ و دانمارک هر دو فعالیت پر رنگی در ائتلاف آمریکایی برای حمله به عراق و سوریه داشته‌اند.

وزرای افغانستان سرپرست شدند
رئیس‌جمهوری افغانستان در فرمانی حکم داد که همه وزرا و رئیسان ادارات مستقل تا زمان معرفی وزیران و رؤسای جدید، به عنوان سرپرست به فعالیت خود ادامه دهند. در فرمان اشرف‌غنی احمدزی آمده که این تصمیم به منظور جلوگیری از وقفه در کار وزارتخانه‌‌ها و ادارات مستقل اتخاذ شده است. براساس این فرمان سرپرستان وزارتخانه‌ها و ادارات مستقل حق برکناری یا استخدام افراد جدید را نخواهد داشت. معرفی کابینه جدید برای گرفتن رای از مجلس، جزئی از اختیارات رئیس‌جمهوری است.

ادامه سریال خودکشی در پلیس فرانسه
در ادامه روند سریالی خودکشی در پلیس فرانسه، یک مأمور پلیس فرانسه با اسلحه خود در محل کارش در کمیساریای پلیس اقدام به خودکشی کرد. خودکشی در میان نیروهای پلیس فرانسه ظرف سال‌های اخیر تشدید شده به‌گونه‌ای که ظرف 5 سال اخیر به‌طور میانگین در هر سال حدود 40 نفر از نیروهای پلیس این کشور اقدام به خودکشی کرده‌اند که در بیشتر موارد نیز اسلحه‌ای که در اختیار آنان قرار داشته برای خودکشی مورد استفاده قرار گرفته است. افزایش تدابیر ریاضتی در فرانسه و کاهش قدرت خرید شهروندان این کشور از جمله عواملی است که بر روحیه مردم بسیار تأثیر گذاشته است.


Page Generated in 0/0053 sec