حسین بابازادهمقدم: «30 میلیون نفر از مردم ایالات متحده از گرسنگی رنج میبرند. 30 میلیون خیلی آدم است. میدانید، این به معنی شمار زیادی آدم است. در دهه 1980 گرسنگی به طور کلی در سراسر دنیا مگر دو مورد استثنایی کاهش یافت، صحرای آفریقا و ایالات متحده و...»*
خبر مسرتبخش پیروزی انقلابیون یمن که بیشک از جمله جنبشهای تحت تاثیر انقلاب جهانی اسلامی با محوریت اندیشه و گفتمان انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) به شمار میآید در کنار توسل آمریکاییها به مقابلههای حیلهگرانه با حکومت بشار اسد به بهانه مبارزه با داعش بر اثر استیصال و شکست غرب در جبهه سوریه، محبوبیت روزافزون مقاومت در لبنان و نقش جهانی سیدحسن نصرالله و همچنین شکست فضاحتبار رژیم اشغالگر قدس در برابر رزمندگان مقاومت فلسطین، نویدبخش تحقق نخستین گامها در شکلگیری تمدن اسلامی به شمار میآید که مقام معظم رهبری به صورتی هوشمندانه و البته توأم با ظرافتهای بسیار مهمی آن را طی سال جاری در دانشگاه افسری امام حسین(ع) مطرح فرمودند. معظمله با طرح تمدن اسلامی و سربازی برای تحقق این هدف والا و برآمده از عصر پختگی انقلاب اسلامی از منظر درونی و جهانی بر این مهم عملا تاکید کردند که مسیر تمدنسازی کماکان و با ملاحظاتی که قبلا در گفتمان معظمله تبیین شده و مبتنی بر احقاق حقوق مستضعفین، تسری بخشیدن شاخصههای عدالت، حقطلبی، مبارزه با استکبار و از این دست است، عملا و به ناچار ممکن است در برخی بزنگاهها چون وضعیت فعلی خاورمیانه و خصوصا جغرافیای سیاسی شیعه از برخی نزاعها و جنگهای نظامی عبور کند. این جنگها ممکن است برای بسیاری از نظامهای منطقه و همینطور کشورهای دیگر هزینههای بسیاری دربرداشته باشد اما تجربههای تمدنسازی یا حتی حفظ وضعیت موجود در ادامه بقای تمدنها نیازمند صرف هزینههای سرسامآوری است که البته منافع بلندمدت ملی و منطقهای را برای شیعیان به همراه خواهد داشت. آمریکا بهعنوان مهمترین رکن از ارکان بینالمللی که گفتمان و تمدن لیبرالیسم را در سطح جهانی به پیش میبرد و از آن صیانت میکند بهرغم وضعیت اسفناک داخلیاش در بسیاری از مولفهها همچنان به توسعه سیاستهای فراملی و جهانیاش به زور سلاح و با توسل به تحکم نظامی میاندیشد و همواره پیشتاز نظامیگری کشنده و بسیار مهیب در تمام حوزههای استراتژیک جهان به شمار میآید. از قلب اروپا تا خلیج عدن و از خلیج فارس تا دریای سیاه آمریکاییها برای فراگیری تمدن لیبرالیسم و همچنان بر گیشه باقی نگه داشتن آن ضمن لشکرکشی و توسل به روشهای حقیقتا وحشیانه و غیرانسانی میکوشند تمدن ساخته شده که بخشهای مختلفی از آن نیز طبیعتا سرقتی و متعلق به فرهنگهای دیگر است را در اولویتهای فرهنگی، تاریخی و اندیشهای جهان باقی نگه دارند، چرا که مرحله اعلای ملتسازی، دولتسازی، نظامسازی، تفوق هژمونیک و گفتمانسازی، دستیابی به طراحی تمدنی است که میتواند به مثابه یک موضوع با کارکردی فراتر از ایدئولوژی سیاستهای جهانی یک گفتمان را نمایش دهد. اما تمدن اسلامی در بعد طرح و پیشرفتی که دارد بر اساس شاخصههایی که رهبر حکیم انقلاب تبیین کردهاند واجد برخی ویژگیهاست که بسیار متفاوت و البته ممتاز از رقبای خود است. این تمدن مبتنی بر مقاومت، دفاع از منافع و حقوق ملتهای مسلمان و مبتنی بر حفظ جان و مال و ناموس و عزت مسلمین در سراسر جغرافیای اسلام است که طبیعتا در این میان وضعیت کشورهای شیعه از مهمترین و ممتازترین جایگاه ممکن برخوردار است. توانمندسازی جنبشهای مقاومت در کشورهای اسلامی گام نخست تمدنسازی اسلامی به شمار میآید که البته بحمدالله در خلال خودبزرگبینی مستکبران و از سوی دیگر توأم با درایت و شجاعت سربازان امت واحده اسلامی در بعد نظر و سپس عمل محقق شده و هم اکنون غربیها را به ذلت و حقارتی مثالزدنی وادار کرده است که توسل به استفاده از داعش با شعار بسیار رسوای «خلافت اسلامی» و تلاشهای بیهوده برای ساختن معادلهای «مجعول» از انقلابیون مسلمان در سازمانی مرکب از مزدوران اروپایی، آمریکایی و اصطلاحا بیوطنان و کولیهای مقیم داعش، در واقع یکی از آخرین تقلاهای آمریکا و همپیمانان منطقهایاش برای مهار تمدن اسلامی به شمار میآید. استخوانهای تمدن لیبرالی در حالی زیرپای رزمندگان اسلام انقلابی به رهبری اندیشه سیاسی و اجتماعی امام خمینی و رهبر معظم انقلاب خرد میشود که پیش از این برای غربیها به میزان و کیفیت فعلی مهم تلقی نمیشد و تدابیر لازم برای رویارویی با آن خوشبختانه بسیار دیرهنگام و عموما تا سقف قابل ملاحظهای بیاثر و غیرقابل موازنه طراحی شده است.
در ایام بزرگداشت دفاع مقدس یاد آن عزیزان از جان گذشته بخیر که نخستین گامهای بلند تمدن باشکوه، الهی و فراگیر اسلامی را با شعار «راه قدس از کربلا میگذرد» برداشتند.
ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ
* بخشی از نقل قول چامسکی در کتاب فهم قدرت؛ دغدغه دائم چامسکی، به کوشش پیتر میشل و جان شوفل با ترجمه احمد عظیمی بلوریان، نشر رسا، صفحه 596