printlogo


کد خبر: 126247تاریخ: 1393/7/12 00:00
با یک پله سقوط رتبه ورزشی ایران در بازی‌های آسیایی مشخص شد
قناعت به پنجمی

گروه ورزشی: تکرار رتبه چهارمی بازی‌های آسیایی نه در روز جمعه، بلکه در همان چهارشنبه قبل از چنگ مان پریده بود. در روزی که چشم امید ورزش ایران به 4 طلای کشتی فرنگی بود تا با کمک طلاهای ورزش اول ایران رتبه دوره قبلی بازی‌های آسیایی تکرار شود، ناکامی کشتی ایران در روز پایانی رقابت‌ها باعث شد تا عملا ورزش ایران شانسش را برای تکرار عنوان چهارمی در بازی‌های آسیایی از دست بدهد، آن هم در شرایطی که پیش‌بینی می‌شد ورزشکاران قزاقستانی در بوکس مدال‌های طلا را با توجه به سابقه‌شان درو کنند. دقیقا همین اتفاق هم افتاد و بوکسورهای قدرتمند قزاق به مدد ورزش کشورشان آمدند و توانستند با انتقام از ایران رتبه چهارمی ایران را تسخیر کنند. ورزشکاران ایرانی در روزهای پنجشنبه و جمعه توانستند 7 مدال طلای دیگر به طلاهای ایران اضافه کنند اما عقب‌ماندگی ایجاد شده بعد از رقابت‌های کشتی به همراه درخشش ورزشکاران قزاقستانی باعث شد فاصله تعداد مدال‌های طلای ورزش ایران با قزاقستان از 5 به 8 برسد و همین مساله باعث شد در فاصله یک روز مانده به پایان بازی‌ها ایران رتبه چهارمی دوره قبل را از دست بدهد، آن هم در شرایطی که در بازی‌های آسیایی گوانگجو رقابت بر سر چهارمی بین ایران و قزاقستان تا لحظات آخر بازی‌ها ادامه داشت و در پایان این ایران بود که با درخشش ورزشکاران خود مقام چهارمی را از قزاقستان گرفت.

پیشرفت در تکواندو، پسرفت در هندبال و جودو

به لحاظ پراکندگی رشته‌های مدال‌آور خیلی تفاوت عمده‌ای بین عملکرد ورزش ایران در سال 2014 با سال 2010 وجود ندارد. در دوره قبلی بازی‌ها، ایران در 16 رشته موفق به کسب مدال شد در دوره رو به پایان هم ایران در 16 رشته موفق به کسب مدال شد اما در این دوره رشته جدیدی مثل شمشیربازی و تیروکمان موفق به مدال‌آوری شد و از آن طرف جودو و هندبال توفیقی در کسب مدال نداشتند. باید این را هم یادآوری کرد که انتظارها از کشتی و وزنه‌برداری بیش از آن چیزی بود که انتظار می‌رفت. کشتی ایران در گوانگجو 8 مدال طلا گرفت اما در اینچئون 6 کشتی‌گیر ایرانی موفق به کسب مدال طلا شدند. در وزنه‌برداری هم ایران در دوره قبل 4 مدال گرفت اما در این دوره 3 مدال از وزنه‌برداری به‌دست آمد. در میان همه رشته‌ها درخشش تکواندو بیش از سایرین بود. ایران توانست از تکواندو به 7 مدال برسد که 4 تای آن طلا بود. این در شرایطی است که تکواندوی ایران در بازی‌های آسیایی 2010 موفق شده بود در تکواندو به 3 مدال طلا برسد. ووشو هم در مقایسه با دوره قبل خیلی درخشان ظاهر نشد و 3 طلای دوره قبل به یک طلای این دوره کاهش پیدا کرده بود.

چشم امید به جاکارتا

باید عملکرد ورزشکاران ایرانی را در این دوره از بازی‌ها تمام شده دانست. رتبه پنجمی، رده‌ای است که با وجود سرمایه‌گذاری انجام شده نشان از تنزل ورزش ایران می‌دهد و با توجه به پیشرفت کشورهایی مثل تایلند، کره‌شمالی و هند بعید نیست در دوره‌های بعد مقام پنجمی ایران هم از دست برود، مگر اینکه فکر تازه‌ای در مدیریت فدراسیون‌های ناکام صورت بگیرد. در این دوره تایلند با 12 مدال طلا در فاصله یک روز مانده به پایان بازی‌ها در رده ششم است. این در حالی است که ورزش این کشور در دوره قبل بازی‌ها در رده نهم ایستاده بود و از حالا می‌توان تایلند را خطری برای ورزش ایران در دوره بعد دانست. نمایندگان ایران رقابت خود را در رشته‌های کبدی، بوکس، تکواندو، کاراته، والیبال و بسکتبال آغاز کردند که نتیجه عملکرد آنها تاکنون به شرح زیر است:

کبدی

زنان:

ایران در مرحله فینال به مصاف هند، قهرمان جهان رفت و با نتیجه 31 بر 21 شکست خورد و به مدال نقره بسنده کرد.

مردان:

تیم ملی مردان نیز در دیدار نهایی برابر هند قرار گرفت که ملی‌پوشان ایران در رقابتی نزدیک و حساس از حریف قدرتمند خود با نتیجه 27 بر 25 شکست خوردند و مدال نقره را از آن خود کردند.

کاراته

وزن 61- کیلوگرم زنان:

فاطمه چالاکی برای کسب مدال برنز به مصاف «سوجانگ شین» کاراته‌کایی از کره‌جنوبی رفت و با نتیجه 2 بر صفر او را شکست داد و مدال برنز گرفت.

وزن 68- کیلوگرم زنان:

پگاه زنگنه در گروه شانس مجدد مقابل « شارمینی شری» از مالزی شکست خورد و به مدال برنز نرسید.

وزن 60- کیلوگرم مردان:

امیر مهدیزاده در مرحله فینال مقابل «مصطفی رحمان» از اردن پیروز شد و به مدال طلا دست یافت.

تکواندو

وزن 58 – کیلوگرم مردان:

فرزان آشورزاده درمرحله فینال مقابل «نورسلطان مامایف» از قزاقستان پیروز شد و طلا گرفت.

وزن 73- کیلوگرم زنان:

فاطمه روحانی در فینال برابر «سورن سیومی» از کامبوج شکست خورد و به نقره رسید.

وزن 73+ کیلوگرم زنان:

اکرم خدابنده در فینال مقابل «لی دونگ هوا» از چین شکست خورد و نقره کسب کرد.

بوکس

وزن 91- کیلوگرم:

علی مظاهری در مرحله فینال مقابل «آنتون پینچوک» از قزاقستان شکست خورد و به مدال نقره دست یافت.

وزن 91+ کیلوگرم:

جاسم دلاوری در مرحله فینال مقابل حریف قدرتمند خود «ایوان دیچکو» از قزاقستان شکست خورد و به مدال نقره بسنده کرد.

بسکتبال

تیم ملی ایران در فینال بازی‌های آسیایی با شکست 79 بر 77 برابر کره‌جنوبی به مدال نقره رسید و نخستین نایب‌قهرمانی‌اش در این بازی ها را نیز به‌دست آورد.

والیبال

تیم ملی ایران در فینال بازی‌های آسیایی با پیروزی 3 بر یک مقابل ژاپن بیست‌و یکمین مدال طلای کاروان ایران را به دست آورد.


Page Generated in 0/0051 sec