printlogo


کد خبر: 126252تاریخ: 1393/7/12 00:00
انتخابات اسفند 94 و فتنه‌گران

محمد مهدی تقوی: شنیده‌ها و گفته‌ها درباره «خیز فتنه‌جویان برای انتخابات مجلس آینده» به واقعیت پیوست. پیش از این، کمتر کسی فکر می‌کرد این جریان دورخیز خویش برای مجلس دهم را آغاز کرده باشد. زنگ این حرکت با فعالیت‌های اخیر «محمد خاتمی» به صدا درآمد. تا پیش از این، جریان فتنه و اصلاح‌طلبان به صورت چراغ خاموش و در قالب جلسات محفلی فعالیت خویش برای انتخابات آینده را دنبال می‌کردند اما اکنون پرده‌ها کنار رفته و فراخوان رسمی برای حضور آنها در میدان رقابت انتخاباتی از طرف سرشناس‌ترین چهره این جریان، صورت گرفته است. جبهه آشفته اصلاح‌طلبان
ـ چنان که از رفتارهای خاتمی پیداست ـ بنا دارد حول «استراتژی فتح مجلس دهم با استفاده از ظرفیت دولت یازدهم» اتفاق نظر پیدا کند. چندان دور از انتظار نبود که در غیاب رهبران سوخته جریان فتنه ـ میرحسین موسوی و مهدی کروبی ـ محمد خاتمی تنها کسی باشد که برای تحرک بخشیدن به جبهه اصلاحات در صحنه حاضر شود. بنابراین پیش از آنکه جریان اصولگرا و دیگر گروه‌های سیاسی وارد گود رقابت انتخاباتی شوند، 17ماه مانده به انتخابات اسفند 94 مجلس شورای اسلامی، رئیس دولت اسبق، همفکران خویش در اردوی اصلاحات را برای تشکیل ائتلاف انتخاباتی به تحرک واداشته است. این اتفاق در شرایطی که زمان زیادی تا انتخابات مجلس باقی مانده، سؤالات بسیاری را در افکار عمومی ایجاد کرده است. سؤالاتی از این قبیل که چه عوامل و شرایطی موجب شده سران اصلاحات پس از گذشت بیش از 5 سال از ستیز با نظام انتخاباتی کشور، این بار صندوق‌های رأی را «پل بازگشت» به عرصه قدرت قرار دهند؟ چه کسانی سناریوی بازگشت اصلاح‌طلبان به عرصه قدرت را نوشته‌اند و آیا به راستی سران اصلاحات در این بازگشت به دنبال گرفتن سهمی از مجلس آینده هستند یا آنکه اهداف بلندمدتی در پس این هدف کوتاه‌مدت مانند عبور از حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 نهفته است؟

پاسخ اولیه به این فرضیه‌ها و پرسش‌های مهم این است که تصمیم خاتمی درباره بازگشت اصلاح‌طلبان به میدان انتخابات یک تصمیم ساده نیست. دست‌کم از محتوای این تصمیم چنین پیداست که خاتمی در شطرنج بازی انتخاباتی جدید این جریان، این بار هم نقش ریاست اصلاحات را به دست گرفته و هم سخنگوی این جریان است. آنچنان که از ظواهر امر برمی‌آید، او طبق طرحی مدون و از پیش طراحی شده وارد میدان شده و در همین راستا کانون برنامه‌های خویش را دیدارهای متعدد با اقشار و سمپات‌های جریان‌های مختلف 2خردادی قرار داده است. بدون شک آنچه در حرکت «شتابزده» و «عجولانه» انتخاباتی رئیس اصلاح‌طلبان دیده می‌شود، همه واقعیات نقشه انتخاباتی جریان فتنه نیست. این حرکت، پرده‌ها و پلان‌های دیگری نیز دارد که انتظار می‌رود به مرور زمان آشکار شود. صاحب این قلم، ان‌شاءالله بزودی در نوشتارهای آتی، سعی خواهد کرد اجزای مختلف نقشه «فتنه‌گران موسوم به اصلاح‌طلب» را برای انتخابات آینده ارزیابی کند.


Page Generated in 0/0054 sec