printlogo


کد خبر: 126274تاریخ: 1393/7/12 00:00
با وجود گذشت ۱۱ روز از شروع سال تحصیلی جدید
مشکل دبستان‌های بدون معلم ادامه دارد

گروه اجتماعی:

 

با گذشت ۱۱ روز از شروع سال تحصیلی هنوز گزارش‌های مردمی درباره نبود معلم در برخی دبستان‌های کشور به گوش می‌رسد البته مدیران علت این موضوع را جابه‌جایی نیرو در سطح مناطق اعلام می‌کنند. ‌کمبود آموزگار در مقطع ابتدایی از جمله مشکلاتی بود که قبل از شروع سال تحصیلی اخبار گوناگونی را در رابطه با آن منعکس کردیم. مدیران آموزش و پرورش نیز هر بار در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره کمبود نیروی انسانی بویژه درمقطع ابتدایی از تدابیر گوناگون برای حل این معضل خبر می‌دادند که بر این اساس و طبق دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی روش‌های گوناگونی برای جبران کمبود آموزگار در مقطع ابتدایی اتخاذ شد. خسرو نظری، رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که برای حل مشکل معلمان مازاد و دارای کسر ساعات موظف در دوره متوسطه و کمبود آموزگار در مقطع ابتدایی برای سال تحصیلی جدید چه تدابیری اندیشیده‌اید؟ به تسنیم گفته است: بر مبنای شیوه‌نامه ساماندهی نیروی انسانی تلاش شد تا جایی که ممکن است از معلمان مازاد دوره متوسطه با تعیین ضوابطی برای جبران کمبود آموزگار در مقطع ابتدایی استفاده کنیم. وی افزود: برای جبران کمبود آموزگار در دوره ابتدایی،‌ سیاست توسعه سنواتی را پیگیری می‌کنیم تا استان‌ها و مناطقی که بیشترین نیازها را در آنجا داریم، مشخص شود. توسعه سنواتی برای برآورد نیروی انسانی مور نیاز و مازاد در تک‌تک استان‌ها در حال اجراست، براساس توسعه سنواتی تمام فعل و انفعالات نیروی انسانی را از نظر تعداد دانش‌آموزان، مدارس و معلمان رصد کرده و نسخه‌ای را برای سال تحصیلی آینده طراحی می‌کنیم.

سیاست‌های جبران کمبود آموزگار در مقطع ابتدایی

نظری ادامه داد: یکی از راهکارهای جبران کمبود نیروی آموزگار در مقطع ابتدایی دعوت از معلمان در آستانه بازنشستگی برای ادامه همکاری و استفاده از نیروی سربازمعلم است،‌ البته نمی‌‌توان نسخه واحدی را برای تمام کشور تجویز کرد بلکه در مناطق مختلف با توجه به امکانات و نیازها، سیاست‌های متفاوتی برای جبران کمبود آموزگار طراحی می‌شود. در برخی مواقع برای حل مشکل نیروهای مازاد از معلمانی که در دوره اول و دوم متوسطه قرار دارند اما نمی‌توانند ساعات موظف خود را پر کنند، با رعایت ضوابطی از جمله رضایت آنها و ارائه آموزش‌های لازم برای مدت محدود برای تأمین آموزگار در دوره ابتدایی استفاده می‌کنیم.

مشکل همچنان پابرجاست

با وجود این اظهارنظر، در حال حاضر با گذشت 11 روز از شروع سال تحصیلی برخی دبستان‌ها در مناطق گوناگون کشور هنوز آموزگار ندارند. چندی پیش یکی از خبرگزاری‌ها از نبود آموزگار در یکی از مدارس شهر تهران خبر داد، البته اسفندیار چهاربند، مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران قبل از شروع سال تحصیلی جدید از کمبود 400 آموزگار در شهر تهران خبر داد و گفت: در شهر تهران با کمبود 400 آموزگار در مقطع ابتدایی مواجه بودیم اما با بررسی‌ها و پیگیری‌هایی که انجام شد و استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی تعدادی از مدارس دولتی با حفظ ضوابط آموزش رایگان به مدرسه غیردولتی تبدیل شد و توانستیم با همراهی مؤسسان مدارس غیردولتی بخشی از کمبود آموزگار در مقطع ابتدایی را جبران کنیم. وی افزود:‌ نیروهایی که در قالب طرح واگذاری مدارس دولتی به غیردولتی وارد آموزش و پرورش می‌شوند از میان نیروهای بازنشسته داوطلب و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هستند که تجربه خوبی را در مدارس غیردولتی داشته‌‌اند.‌ 25 مدرسه در قالب 380 کلاس درس و 14 هزار دانش‌آموز را به بخش غیردولتی واگذار کردیم و از این طریق 400 آموزگاری را که نیاز داشتیم، موسسان تامین کردند.

ابهامات نمایندگان از عملکرد آموزش و پرورش

این در حالی است که برخی نمایندگان مجلس بر این نکته تاکید دارند، در شرایطی که آموزش و پرورش در دبستان‌ها با مشکل کمبود آموزگار مواجه است چرا اقدام به جذب نیرو نمی‌کند؟ در سوی دیگر ماجرا نیز مدیران آموزش و پرورش بر این باورند که جذب بی‌رویه نیرو در آموزش و پرورش مشکلاتی را ایجاد می‌کند و آنطور که علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده است می‌توان با عدم جذب نیروی جدید در آموزش و پرورش و بازنشستگی طبیعی نیروهای این وزارتخانه در طول هر سال جمعیت فرهنگیان را کاهش داد که این موضوع منجر به افزایش رفاه فرهنگیان شده و از سوی دیگر با اجرای سیاست بومی‌گزینی و پذیرش نیرو از بوم برای بوم می‌توان وضعیت نیروی انسانی را سامان داد. به هر حال این روزها مدیران آموزش و پرورش که سیاست جذب نشدن نیرو در این وزارتخانه را پیگیری می‌کنند، برای حل مشکل کمبود آموزگار در مقطع ابتدایی سیاست‌هایی همچون دعوت از افراد در آستانه بازنشستگی برای ادامه کار و استفاده از توان موسسان بخش خصوصی برای اداره و تامین نیرو در مدارس دارای کمبود نیرو را اتخاذ کرده‌اند تا بتوان با گذران این شرایط بحرانی در سال 96 نخستین ورودی‌های دانشگاه فرهنگیان را در مقطع ابتدایی به کار گرفت.


Page Generated in 0/0144 sec