printlogo


کد خبر: 126282تاریخ: 1393/7/12 00:00
اخبار

واردات ۱۴ درصد رشد کرد

صادرات ایران در شهریور امسال با رشد ۳۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 47/3 میلیارد دلار رسید و واردات نیز با رشد ۱۴ درصدی از ۴ میلیارد دلار گذشت. به گزارش تسنیم، آمارهای گمرک نشان می‌دهد ایران در نیمه نخست سال جاری 16/49 میلیارد دلار مبادله تجاری با کشورهای جهان داشته است. تراز تجاری ایران در این دوره حدود 10 میلیارد دلار منفی بوده است. ایران در نیمه نخست سال جاری 62/19 میلیارد دلار کالا صادر (غیر از نفت) و 54/29 میلیارد دلار کالا از خارج وارد کرده است. براساس این گزارش صادرات ایران در ماه شهریور با افزایش قابل توجه 34 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل و افزایش 25 درصدی نسبت به ماه قبل از آن مواجه شده و به 47/3 میلیارد دلار رسیده است. ایران در شهریور سال 92 بالغ بر 59/2 میلیارد دلار و در مرداد امسال 76/2 میلیارد دلار کالا به خارج صادر کرده بود. واردات ایران در شهریور امسال نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 14 درصدی و نسبت به ماه قبل یعنی مرداد 93 کاهش 6 درصدی داشته است. میزان واردات ایران در شهریور سال گذشته 51/3 میلیارد دلار بوده که این رقم در شهریور سال جاری به 03/4 میلیارد دلار افزایش یافته است. واردات کالای ایران در مرداد امسال نیز 32/4 میلیارد دلار گزارش شده بود.

 

راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری ارزی در بورس تهران

صندوق سرمایه‌گذاری ارزی با تصویب هیأت دولت در بازار سرمایه راه‌اندازی می‌شود. محمودرضا خواجه‌نصیری، مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس در گفت‌وگو با ایسنا از راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری ارزی خبر داد و گفت: راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری ارزی با تصویب هیات دولت در دستور کار سازمان بورس قرار گرفته است، زیرا ایجاد این صندوق برای افزایش حضور سرمایه‌گذاران خارجی ضروری است. وی افزود: در این راستا طراحی اولیه این نوع صندوق در سازمان بورس انجام و زیرساخت‌های فنی آن آماده شده است که بعد از ابلاغ دستورالعمل، امکان اجرایی شدن آن فراهم می‌شود. به گفته خواجه‌نصیری واحدها، ملاحظات، نحوه معامله، NAV، نرخ ارز و نحوه ورود خروج سرمایه به صندوق‌ها در چارچوب اساسنامه این صندوق‌ها مشخص می‌شود. این مسؤول سازمان بورس در پاسخ به این سوال که چه ارزی در تأمین منابع مالی صندوق مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ گفت: صندوق ارزی می‌تواند در قالب هر ارزی شکل بگیرد، همچنین متناسب با فضا یک ارز نیز می‌تواند مبنای معامله قرار بگیرد.

 

10 میلیون تن گندم تولید شد

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طری طرح گندم گفت: در سال زراعی گذشته حدود 10 میلیون تن گندم در کشور تولید و از این مقدار نزدیک به 7 میلیون تن توسط دولت به نرخ تضمینی خریداری شد. اسماعیل اسفندیاری‌پور، مجری طرح گندم کشور در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: در سال زراعی ۹۳-۹۲ حدود 10 میلیون تن گندم تولید شد که حدود 7 میلیون تن آن توسط مراکز دولتی و با قیمت تضمینی از گندمکاران خریداری شد. وی با بیان اینکه هنوز آمار دقیقی از میزان فروش گندم به بخش خصوصی نداریم، افزود: بخشی از گندم تولید شده در سال زراعی گذشته برای تولید آرد یا به عنوان بذر در اختیار کشاورزان قرار دارد. مجری طرح گندم کشور با بیان اینکه کشت گندم در برخی مناطق کشور آغاز شده است، گفت: در مناطق سردسیری همچون آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان و زنجان کشت گندم آبی و دیم آغاز شده است.

 

رشد معاملات دربورس کالای ایران

طی 6 ماه نخست سال جاری، حجم و ارزش معاملات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در بورس کالا افزایش یافت. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس کالای ایران، پژمان ساعت‌ساز، مدیر آمار و ارزیابی عملکرد بورس کالای ایران با اعلام این خبر گفت: در این مدت تالار محصولات پتروشیمی شاهد معامله حدود 6/5 میلیون تن انواع کالا به ارزش بیش از 109 هزار میلیارد ریال در 2 بخش داخلی و صادراتی بود که به لحاظ حجم و ارزش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب با رشد 4 و 7 درصدی مواجه شده است. وی سپس با اشاره به معامله بیش از 6 میلیون تن انواع کالا در تالار محصولات صنعتی و معدنی در 2 بخش داخلی و صادراتی گفت: در این مدت ارزش معاملات این تالار از مرز 100 هزار میلیارد ریال عبور کرد که نسبت به سال گذشته به لحاظ حجم و ارزش به ترتیب کاهش 13 و 14 درصدی را تجربه کرده است. مدیر آمار و ارزیابی عملکرد بورس کالای ایران در ادامه گفت: طی 6 ماه نخست امسال نزدیک به 20 هزار و 595 تن انواع محصولات کشاورزی شامل جو، زعفران، ذرت، شکر، کنجاله، گندم، کنسانتره، برنج و دانه‌های روغنی به ارزش بیش از 307 میلیارد ریال در تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران به فروش رسید که در مقایسه با سال قبل 14 درصد کاهش حجم و 35 درصد رشد ارزش معاملات را شاهد بود. وی در ادامه خاطرنشان کرد: در این مدت حجم معاملات در تالار صادراتی بورس کالا به حدود 2/2 میلیون تن و ارزش معاملات در این تالار به حدود 21 هزار میلیارد ریال بالغ شد.

 


Page Generated in 0/0057 sec