ریتم تند گرانفروشی که هر روز در پایانههای مسافری برای زائران بارگاه رضوی تکرار میشود دل مسافرانی را که به شوق حضور در فضایی معنوی قصد زیارت میکنند، سخت میآزارد. به گزارش مهر، تراژدی گرانفروشی در پایانههای مسافری، راهآهن و فرودگاه مشهد هر روز ضرباهنگ تندتری به خود میگیرد و گویا همچنان باید شاهد نارضایتی مسافران و زائرانی باشیم که به امید سفری معنوی، گاه با توشهای اندک و اندوختهای کم میآیند تا صفایی به دل غبارگرفتهشان بدهند ولی با ورود به پایانههای مسافری با معضلی به نام گرانفروشی رو بهرو میشوند. مشهد با 25 میلیون زائر در سال، در تمام طول سال پذیرای مسافران و زائرانی است که میآیند تا میهمان امام هشتم(ع) باشند اما در این میان گرانی موادغذایی در ترمینال، بالابودن کرایه مسافربرهای شخصی، هزینه بالای اقامت و سوغات گران مانند هفتخان رستم رمق زائران را میگیرد و حال و هوای معنوی این شهر را در هالهای از مشکلات، کمرنگ میکند، مسائلی که میتواند با سرانگشت تدبیر گرهگشایی شود.
اینجا همه چیز چند برابر گران است
پایان سفر است؛ آینه دلش از نور بارگاه منور رضوی جلا گرفته و میرود تا خاطرات سفر معنویاش به مشهد را برای اقوام و دوستانش نقل کند. سرش را تکان میدهد و با نارضایتی از غرفه مواد غذایی ترمینال دور میشود. علت ناراحتیاش را جویا میشوم. آهی میکشد و میگوید: «اینجا همه چیز چند برابر گران است؛ یک بطری آب معدنی را یکهزار تومان حساب میکند در حالی که همه جا 500 تومان است. تنقلات هم که نگو! یک بسته کوچک تخمه 3 هزار تومان!» میرآبادی که از اصفهان آماده به خبرنگار مهر میگوید: «به فروشنده اعتراض کردم، میگوید همین است که هست! آخر چرا باید در شهر امام رضا با زائر اینگونه برخورد شود؟ چرا مسؤولان رسیدگی نمیکنند؟» به نزدیک غرفه عرضه مود غذایی میروم؛ مسافر دیگری قیمت چند کالا را میپرسد، وقتی قیمتهای بالای محصولات را میبیند از خرید منصرف شده و زیر لب زمزمهای میکند و نزد خانوادهاش بازمیگردد. فرزند کوچکش گریه میکند و گویی اصرار به خرید چیزی دارد؛ پدر با عصبانیت به غرفه بازمیگردد و با ناراحتی بستهای تخمه و یک پفک میخرد و به کودک گریانش میدهد. اسدزاده نیز در گفتوگو با خبرنگار مهر اینگونه درددل میکند: «از بابل برای زیارت آمدهایم و با زحمت و پسانداز چند ماه حقوق هزینه سفر راه فراهم کردهایم ولی اینجا همه چیز گرانتر از آن است که فکر میکردیم بویژه در ترمینال. اینجا شهر مقدسی است ولی عدهای سودجو از این فرصت سوءاستفاده میکنند و با گرانفروشی مشهدیها را نزد تمام مردم ایران بدنام میکنند».
فروشندهها: اجارهبهای بالای غرفهها علت گرانفروشی است
سراغ فروشنده میروم و علت گرانفروشی را سوال میکنم. با بیاعتنایی میگوید قیمت محصولات مناسب است و ما گران نمیفروشیم. میگویم که خبرنگارم و به اعتراض دو مشتری قبلی اشاره میکنم که با سردی میگوید: «برای ما هم به صرفه نیست از این کمتر بدهیم، به خاطر بالا بودن اجاره غرفهها مجبوریم کمی محصولات را گرانتر از بازار بفروشیم». وی ادامه میدهد: این وضعیت در فرودگاه و راهآهن هم وجود دارد؛ آنجا هم قیمتهای مواد غذایی چند برابر بازار عرضه میشود ولی شاید به دلیل اینکه مسافران فرودگاه معمولا از سطح اجتماعی و درآمدی بالاتری برخوردارند، خیلی نسبت به قیمتها حساس نباشند و کمتر به این گرانی اعتراض کنند ولی درباره مسافران ترمینال اتوبوسرانی وضعیت به گونهای دیگر است». منفرد از بندرعباس آمده و منتظر است تا به شهر خود بازگردد. از غرفه مواد غذایی فرودگاه مقداری تنقلات و ساندویچ خریداری کرده است. درباره قیمتها میپرسم که در جواب میگوید: «قیمتها در مشهد به نسبت سایر شهرهای ایران که سفر کردهام گرانتر است ولی در فرودگاه از سطح شهر هم گرانتر است، به عنوان مثال همین ساندویچ را در داخل شهر حدود 3هزار تومان خریدم ولی اینجا 5 هزار تومان حساب کرد». مشکل در راهآهن جدیتر است؛ به گفته مسؤولان راهآهن، رستوران راهآهن سال گذشته به علت گرانفروشی پلمب شد ولی با پرداخت جریمه دوباره بازگشایی شده است. شاهوردی یکی از مسافران راهآهن است که در این باره میگوید: «اینجا سرگردنه است، هرکس هر قیمتی دلش میخواهد از مسافران میگیرد، یک پیتزا در اینجا حداقل 30 تا40 درصد گرانتر از سطح شهراست و در اقلام کوچکتر مثلا نوشابه که 700 تومان است اینجا هزار تومان عرضه میشود».
مسؤولان: اجاره غرفهها براساس نظر کارشناس رسمی دادگستری است
رئیس اداره بازرسی و رسیدگی به شکایات پایانه مسافری امام رضا(ع) در این باره به مهر میگوید: پایانهها موظفند غرفههای تجاری را در قالب مزایده به شرکتهای دارای صلاحیت واگذار کنند؛ غرفهها و فروشگاههای پایانه امام رضا(ع) نیز پس از تعیین قیمت توسط کارشناس رسمی دادگستری از طریق مزایده به یک شرکت خصوصی واگذار شده و این شرکت نیز هر یک از غرفهها را به پیمانکاران جداگانهای اجاره داده است که میزان اجاره نیز توسط ما رصد شده و بر آن نظارت داریم. حسن حسامی با تاکید بر اینکه هیچگونه گرانفروشی قابل توجیه نیست، بیان میکند: به منظور رسیدگی به شکایات و نظارت برکار غرفهها، طبق توافق با اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسانرضوی، فضایی را برای استقرار نماینده این سازمان در سالن شماره یک پایانه در نظر گرفتهایم و در حال حاضر نیز مستقر بوده و به شکایات رسیدگی میکنند.
دریافت شکایتهای مردمی توسط نماینده سازمان صنعت
وی میافزاید: برای دریافت شکایات مردمی هم فرمهای خاصی طراحی شده که مسافران میتوانند با تکمیل آنها نظر و شکایت خود را به نماینده و ناظر سازمان صنعت و معدن و تجارت اعلام کنند، درگاه اینترنتی و سامانه پیام کوتاه ترمینال نیز پذیرای نظرات و انتقادات مردم است. در جای جای سالنهای انتظار پوسترها و اعلانهایی نصب شده که از مسافران میخواهد برای رسیدگی به شکایات خود به نماینده ستاد خبری 124 مستقر در ترمینال مراجعه کنند. سراغ مسؤول این واحد در ترمینال میروم. مسؤول ستاد خبری ۱۲۴ در ترمینال، از بازرسیهای مستمر بازرسان این واحد در ترمینال خبر میدهد و به مهر میگوید: شکایات واصله را دریافت و پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی و اجرای حکم به تعزیرات حکومتی ارسال میکنیم. معصومی ادامه میدهد: گرانفروشی، عدم صدور صورتحساب، کمفروشی، عدم درج قیمت و عرضه کالای معیوب از مهمترین تخلفات فروشندگان در ترمینال است و بازرسان تعزیرات نیز به صورت مستمر بازدیدهایی از غرفههای تجاری، انبار و شرکتهای تعاونی درباره کنترل قیمتها دارند و برخوردهایی حتی در حد پلمب شرکت یا غرفه را هم شاهد بودهایم. وی درباره دلیل غرفهداران برای گرانفروشی مبنی بر بالا بودن اجاره تصریح کرد: بعضی افراد متخلف توجیهاتی مانند اجاره بالای مغازه را برای گرانفروشی خود میآورند که به هیچ وجه قابل قبول نیست، چراکه شخص با علم به مبلغ اجاره مغازه و با رضایت، آن را اجاره کرده و مبلغ اجاره نیز طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری و برآوردهای دقیق تعیین شده است. مسؤول ستاد خبری ۱۲۴ در ترمینال میافزاید: کاری که ما میتوانیم انحام دهیم تنظیم پرونده است و بالاتر از این به لحاظ قانونی برای مجموعه ما پیشبینی نشده است و به تعزیرات مربوط میشود که البته اقدامات ما و تعزیرات مکمل هم است.