printlogo


کد خبر: 126311تاریخ: 1393/7/12 00:00
تقویم تاریخ

شــهادت حضــرت مسلم‏بن عقیل نماینده‏ امام حسین(ع) در کوفه(60 ق)

مسلم بن عقیل که از شخصیت‏های برجسته و باتقوای زمان خود به شمار می‏رفت، برای ارزیابی میزان وفاداری مردم کوفه به امام حسین(ع) به این شهر رفته بود زیرا مردم کوفه، طی هزاران نامه، از امام حسین برای رفتن به این شهر و قیام علیه حکومت ستمگر یزید بن معاویه، دعوت کرده بودند. مردم کوفه اگرچه در ابتدا به گرمی از مسلم بن عقیل استقبال کردند اما هنگامی که عبیدالله بن زیاد که مردی سنگدل و بی‏رحم بود بر کوفه حاکم شد، کوفیان، فریب وعده‏های دروغین او را خوردند و به خاطر ترس و جهل، دست از حمایت امام حسین(ع) کشیدند و مسلم را تنها گذاشتند. در پی آن، مسلم به دست عمال ابن زیاد گرفتار آمد و به دستور آن حاکم پلید، فرستاده‏ امام حسین(ع) را از بالای دارالاماره به پایین انداختند و او را به شهادت رساندند.

روز عرفه (روز نیایش)

روز 9 ذی‏الحجه به عنوان روز عرفه از اعیاد بزرگ اسلامی به شمار می‏رود، اگرچه به اسم عید نامیده نشده است. در این روز خداوند تبارک و تعالی بندگان خود را به عبادت و اطاعت خود فراخوانده و سفره‏ جود و احسان خود را برای بندگان خود گسترانده است. شیطان در این روز خوار و حقیر و خشمناک است. از ظهر روز 9 ماه ذی‏الحجه، زائران خانه‏ خدا در صحرای عرفات وقوف می‏کنند و برای این وقوف، فضایل بسیاری بیان شده است. در غروب این روز، زائران از عرفات به مشعرالحرام می‏روند و خود را برای سایر مناسک پرشکوه حج آماده می‏کنند.

هجرت حضرت امام خمینی(ره) از عراق به کویت تحت فشار رژیم بعثی عراق (1357 ش)

پس از تبعید امام خمینی(ره) به نجف، ایشان باز هم فریادهای حق‏طلبانه و ظلم‏ستیز خود را علیه رژیم، از طریق سخنرانی، ارسال پیام‏های کتبی و شفاهی به گوش ملت ایران می‏رساندند و بدین وسیله ماهیت بیدادگری و فساد و وابستگی رژیم را افشا و آشکار می‌کردند. امام در حوزه علمیه نجف به تدریس فلسفه سیاسی حکومت اسلامی، تحت عنوان ولایت فقیه، همراه با دروس فقه و اصول پرداختند و شاگردانی برجسته و همفکر تربیت کردند. ثمره مجموعه این فعالیت‏ها، باعث آگاهی و رشد سیاسی روزافزون همه اقشار، اعم از تحصیلکرده‏ها، روحانیان، بازاری‏ها، شهری‏ها، روستایی‏ها و... شد. از این رو، رژیم طاغوتی ایران با اعزام هیاتی به بغداد و مذاکره با مقامات عراقی، خواهان ایجاد محدودیت برای امام بود. تا آنجا که منزل ایشان در نجف، در دوم مهر 1357 ش توسط نیروهای امنیتی عراق محاصره شد و رفت و آمدها، محدود و کنترل شد. پس از اینکه دولت بعثی عراق، رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی را از فعالیت‏های سیاسی و مذهبی بر ضدرژیم شاه در کشور عراق منع کرد، ایشان نجف را به قصد اقامت در کشور کویت ترک کرد اما دولت کویت برای حفظ روابط خود با رژیم شاه از ورود امام به این کشور جلوگیری کرد بنابراین امام پس از توقفی کوتاه در مرز بصره، به بغداد رفته و روز دیگر عازم پاریس شدند.

رحلت آیت‌‏الله سیدابوالحسن اصفهانی زعیم شهیر حوزه‏ علمیه‏ نجف(1365ق)

سیدابوالحسن اصفهانی در سال 1284 ق در یکی از روستاهای اصفهان به دنیا آمد. پس از گذراندن دروس ابتدایى در زادگاهش، به حوزه‏ اصفهان رفت و در نهایت تنگدستی به فراگیری علوم دینی و تدریس همت گماشت. در 24 سالگی راهی نجف شد و از محضر میرزای شیرازی، میرزا حبیب‌الله رشتی، محمدکاظم یزدی و آخوند خراسانی و... بهره‏مند شد. 10 سال آخر حیات وی، همزمان با مرجعیت عامه و زعامت دینی شیعیان بود. از مهم‏ترین آثار ایشان، وسیله‌النجاه و اَنیس‌المقلدین است. همچنین آیات عظام سیدمحسن حکیم، سیدمحمدهادی میلانی، سیدمحمود شاهرودی، سردار کابلی، علامه طباطبایی، سیدعبدالله شیرازی و میرزاهاشم آملی و... از جمله شاگردان او هستند. این عالم ربانی سرانجام پس از 81 سال عمر پربرکت در کاظمین دارفانی را وداع گفت و در نجف اشرف به خاک سپرده شد.


Page Generated in 0/0058 sec