printlogo


کد خبر: 126822تاریخ: 1393/7/23 00:00
نبض جامعه

مشاور عالی سازمان سنجش اعلام کرد
جزئیات تکمیل ظرفیت دوره‌های ارشد و دکترا
مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور جزئیات و آمار ثبت‌نام ظرفیت‌های جدید برخی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و تکمیل ظرفیت برخی کدرشته‌محل‌های تحصیلی آزمون دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکترای سال ۹۳ را تشریح کرد. حسین توکلی، مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در این باره گفت: براساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور در رابطه با اعلام ظرفیت‌های جدید برخی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و تکمیل ظرفیت برخی کدرشته‌محل‌های تحصیلی آزمون دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 93 روی سایت سازمان سنجش قرار گرفته است. وی به فارس افزود: داوطلبانی که در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 93 ثبت‌نام و در آزمون شرکت کرده‌اند می‌توانند براساس کارنامه نتایج اولیه آزمون در رشته و گرایش مربوط، نسبت به انتخاب کدرشته محل‌های انتخابی خود از کدرشته محل‌ امتحانی مربوط حداکثر تا 20 کدرشته محل انتخاب کنند. به گفته توکلی ظرفیت‌های جدید برخی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تکمیل ظرفیت برخی کدرشته‌محل‌های تحصیلی آزمون ورودی دکترای(PhD) نیمه متمرکز سال 93 نیز روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفته است. وی تصریح کرد: داوطلبانی که در این آزمون ثبت‌نام و شرکت کردند و پذیرفته نشده‌اند در صورت علاقه‌مندی می‌توانند براساس ضوابط و شرایط مندرج در دفترچه راهنمای انتخاب رشته این آزمون و مندرجات اطلاعیه‌ای که در رابطه با اعلام ظرفیت‌های جدید و تکمیل ظرفیت برخی کدرشته‌محل‌های تحصیلی آزمون منتشر شده است تا روز 27 مهرماه 93 با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

مدیرعامل ساتا خبر داد
500 میلیارد سهام برای بازنشستگان نیروهای مسلح
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح از واگذاری سهام به ارزش 500 میلیارد تومان به بازنشستگان ساتا خبر داد. سردار حسین دقیقی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح با بیان این مطلب، افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده سهام به بازنشستگان پرداخت شد که ارزش کل سهام 500 میلیارد تومان بود. وی با اشاره به اینکه براساس مشارکت بازنشستگان میزان سهام‌های پرداختی به افراد متفاوت است، به مهر گفت: در مجموع میانگین سهام پرداختی به هر فرد بازنشسته تحت پوشش نیروهای مسلح 400 هزار تومان است. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح از واگذاری سهام به 300 هزار نفر خبر داد و تاکید کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده بخشی از این سهام در قالب پرداخت مطالبات ناشی از قانون خدمات کشوری به تمام بازنشستگان اختصاص یافته و بخشی دیگر نیز به بازنشستگانی که خود مشارکت کرده‌اند، پرداخت شده است. به گفته وی، در حال حاضر تمام مطالبات بازنشستگان براساس قانون خدمات کشوری پرداخت شده و دیگر هیچ مبلغی به این افراد بدهکار نیستیم. دقیقی از پرداخت وام به بازنشستگان خبر داد و یادآور شد: وام معیشت و توانمندسازی به بازنشستگان پرداخت می‌شود. این وام‌ها از طریق تعاونی‌ها و شرکت‌های سهامی به بازنشستگان اعطا می‌شود که مبلغ وام نیز 2 تا 5 میلیون تومان خواهد بود.

رئیس پژوهشکده غدد درون‌ریزعنوان کرد
کاهش سن ابتلا به دیابت به 10 سال
رئیس پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم کشور ضمن اشاره به عوامل خطر موثر در بیماری‌های متابولیک، نسبت به کاهش سن ابتلا به دیابت در کشور هشدار داد. به گزارش «وطن امروز» فریدون عزیزی، رئیس دهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم، گفت: کنگره بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم هر سه سال یک‌بار برگزار می‌شود. این کنگره امسال از 30 مهر تا دوم آبان‌ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی ابوریحان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار خواهد شد. رئیس پژوهکشده غدد درون‌ریز و متابولیسم با تاکید بر اینکه با شیوع چاقی، دیابت هم به صورت موازی افزایش پیدا می‌کند، افزود: در جوامع چاق‌تر مانند کشورهای حوزه خلیج‌فارس، میزان دیابت هم بالاتر است. در واقع عوامل ژنتیکی در زمان گذشته هم بوده اما ماشینی شدن زندگی، کم‌تحرکی، تغذیه نامناسب، باعث افزایش دیابت شده است. عزیزی ادامه داد: از طرف دیگر سن ابتلا به دیابت نوع دو کاهش یافته است. در زمان گذشته سن ابتلا به دیابت نوع 2، 30 سال به بالا بود اما اکنون سن ابتلا به آن 10 سال به بالاست. 14 تا 20 درصد جمعیت بالای 30 سال و نیم تا یک درصد کودکان مبتلا به دیابت نوع 2 هستند. وی با تاکید براینکه هرچه سن ابتلا به دیابت کاهش پیدا کند عوارض آن در جوانی بروز پیدا می‌کند، اظهار کرد: افراد بین 25 تا 30 سالی که در زمان کودکی مبتلا به دیابت شده‌اند، دچار سکته قلبی و مغزی خواهند شد.


Page Generated in 0/0085 sec