printlogo


کد خبر: 126846تاریخ: 1393/7/23 00:00
تکذیب حمله عناصر داعش به کمربند امنیتی و فرودگاه پایتخت عراق
بغداد در امان است

گروه بین‌الملل: پس از آنکه شایعاتی درباره حمله تروریست‌های موسوم به دولت اسلامی به پایتخت عراق و درگیری در حوالی فرودگاه بغداد منتشر شد، یک مسؤول امنیتی عراقی، ادعای برخی رسانه‌های عربی مبنی بر درگیری با عناصر داعش در کمربند امنیتی بغداد را تکذیب کرد. رسانه‌های وابسته به عربستان سعودی و قطر دیروز به نقل از منابع خود ادعا کردند نیروهای امنیتی عراقی بیشتر خیابان‌های بغداد را بسته‌اند و نهادهای امنیتی دچار بحران شده و نیروهای عراقی نزدیک فرودگاه بین‌المللی بغداد با عناصر داعش درگیر شده‌اند. اما مشاور رسانه‌ای اداره مبارزه با تروریسم عراق به شبکه عراقی سومریه‌نیوز گفت نیروهای نهادها و تشکیلات امنیتی همه مناطق کمربند امنیتی بغداد را تحت کنترل دارند و این مناطق کاملا امن است. او اطمینان داد عناصر گروه تروریستی داعش به مناطق کمربند امنیتی یا فرودگاه بغداد تعرض نکرده‌اند و خاطرنشان کرد نیروهای اداره مبارزه با تروریسم به همراه رسانه‌ها اکنون در حال گشتزنی در مناطق کمربند امنیتی بغداد هستند تا دروغ‌پردازی برخی رسانه‌ها درباره تعرض به این مناطق را رسوا کنند. به گفته وی، گروه تروریستی داعش اکنون چاره‌ای جز انتشار شایعه ندارد.
داعش به روش صدام می‌جنگد
مشاور نظامی وزارت دفاع عراق تأکید کرد عناصر داعش برای مقابله با حملات هوایی، از روش رژیم صدام دیکتاتور معدوم این کشور استفاده می‌کنند. به گزارش العالم، ژنرال محمد العسکری گفت: «عناصر گروه تروریستی داعش برای مقابله با حملات هوایی، تاکتیک جدیدی را به کار گرفته‌اند و با سوزاندن ده‌ها تایر خودرو و آتش زدن کانال‌های پر شده از نفت، سعی می‌کنند هواپیماها را با ستون‌های دود منحرف و دیدن اهداف زمینی را ناممکن کنند. به نظر می‌رسد این مشورت به عناصر داعش از سوی برخی افسرانی صورت گرفته که در دوران رژیم بعث در ارتش بودند، زیرا صدام این روش را در جنگی که بعدا با نام جنگ دوم خلیج‌فارس معروف شد، استفاده کرده بود». این مشاور نظامی عراقی خاطرنشان کرد این تاکتیک در آن دوران هم موفقیت‌آمیز نبود و نتوانست جنگنده‌های ائتلاف را از ویران کردن ماشین جنگی عراق بازدارد این در حالی بود که صدام چندین چاه نفت را به آتش کشید، این چاه‌ها چندین ماه در حال سوختن بودند و به دلیل گستردگی این آتش‌سوزی‌ها، ابرهایی از دود به آسمان کشورهای همسایه رسید.
مالکی: داعش یک طرح بین‌المللی است
نوری مالکی، نخست‌وزیر پیشین عراق در نخستین اظهارنظر رسمی درباره اوضاع منطقه به عنوان معاون رئیس‌جمهور این کشور با اشاره به ترس برخی کشورها از مقابله با داعش تاکید کرد نباید ائتلاف بین‌المللی نوک پیکانی برای تغییر منطقه‌ای باشد بلکه ما خواستار ائتلافی بین‌المللی در چارچوب قانون و توافقنامه‌ها هستیم. به گزارش العالم، او در دیدار با شیوخ عشایر در مرکز کوت در استان واسط، گفت: «برقراری ثبات سیاسی تضمین‌کننده برقراری امنیت و ثبات امنیتی در کشور است. تحصن‌های گذشته در استان الانبار طرحی برای ضربه زدن به سیاست بود. ما توانستیم تروریسم را کنترل کنیم اما متاسفانه از طریق خواسته‌های متحصنان‌ و نفوذ به تحصن‌کنندگان، ضربه زدند». مالکی اما تصریح کرد اکثر کشورها از مقابله با داعش می‌ترسند زیرا این گروه تروریستی یک طرح بین‌المللی است. او همچنین با اشاره به ائتلاف بین‌المللی به فرماندهی آمریکا اظهار داشت: «نباید این ائتلاف نوک پیکانی برای تغییر منطقه‌ای باشد بلکه ما خواستار ائتلافی بین‌المللی در چارچوب قانون و توافقنامه‌ها هستیم». نوری مالکی گفت عراق درست نمی‌شود مگر اینکه متحد و یکپارچه باشد در غیر این صورت عراقی وجود نخواهد داشت و کسانی که از تجزیه عراق سخن می‌گویند در توهم بسر می‌برند.
 


Page Generated in 0/0074 sec