printlogo


کد خبر: 126853تاریخ: 1393/7/23 00:00
تقویم تاریخ

شهادت آیت الله اشرفی اصفهانی پنجمین شهید محراب در کرمانشاه (1361ش)
آیت‌‏الله عطاءالله اشرفی اصفهانی در سال 1283ش در خمینی‏شهر (سده) اصفهان به دنیا آمد و پس از تحصیل مقدمات در زادگاهش و اصفهان به قم عزیمت کرد. وی در آنجا از محضر استادانی چون حضرات آیات عبدالکریم حائری یزدی، سیدمحمد حجت کوه کمره‏ای، سید صدرالدین صدر، سیدمحمدتقی خوانساری و امام خمینی(ره) بهره‏مند شد و به اجتهاد رسید. آیت‏الله اشرفی پس از قیام مردمی 15 خرداد 1342 و به تبعیت از امام خمینی(ره)، مبارزات خود را در منطقه غرب کشور آغاز کرد و با نشر اعلامیه و نوار سخنرانی، زمینه گسترش قیام را فراهم آورد. این عالم مجاهد در هدایت مردم و روشنگری علیه رژیم طاغوت نقش مهمی ایفا کرد و رهبری نهضت را در منطقه غرب ایران برعهده گرفت. وی پس از پیروزی انقلاب به نمایندگی امام(ره) و امامت جمعه کرمانشاه منصوب شد و به امور شرعی، اجتماعی و فرهنگی مردم همت گماشت. ایشان همچنین با آغاز جنگ تحمیلی، به‌‏رغم کهولت سن، مسافت طولانی و راه‏های صعب‏العبور را به عشق دیدار دلاورمردان جبهه توحید می‏پیمود و حضور ایشان، سبب دلگرمی رزمندگان می‏شد. آیت‏الله اشرفی در طول دوران نمایندگی حضرت امام در استان کرمانشاه، دو بار مورد سوء قصد قرار گرفت و سرانجام در روز جمعه 23 مهر 1361 شمسی پس از 80 سال جهاد، تقوا، پرهیزکاری و خدمت، در محراب عبادت نماز جمعه به دست منافقین کوردل به شهادت رسید. پیکر مطهر این عالم مجاهد پس از تشییع باشکوه در کرمانشاه و خمینی‏شهر، در گلزار شهدای تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.
اعلام استقلال بوسنی و هرزگوین از یوگسلاوی (1991م)
جمهوری بوسنی و هرزگوین در جنوب اروپا و در همسایگی کشورهای کرواسی و یوگسلاوی و بر کرانه دریای آدریاتیک واقع است. پس از پایان جنگ دوم جهانی، بوسنی و هرزگوین ضمیمه کشور یوگسلاوی شد. اگرچه این سرزمین تا اندازه‏ای از خودمختاری برخوردار بود ولی نارضایتی در میان مردم کاملا محسوس بود تا اینکه این جمهوری به دنبال منازعات دنباله دار استقلال‏طلبانه، به همراه کشورهای صربستان، کرواسی، اسلوونی و... از یوگسلاوی تجزیه و مستقل شد. در 15 اکتبر 1991م مجلس ملی بوسنی و هرزگوین اعلامیه‏ای صادر کرد و طی آن استقلال این کشور را اعلام داشت و در پی آن در ژانویه سال 1992م به طور رسمی از جمهوری فدرال یوگسلاوی خارج شد درپی آن و طی رفراندوم اول مارس 1992م، مسلمانان با 99/4 درصد آرا، رأی به استقلال میهن خود دادند و در هفتم آوریل همان سال جامعه اروپا استقلال بوسنی را به رسمیت شناخت. این در حالی بود که صرب‏های بوسنی علاقه‏مند بودند تا همچنان در جمهوری فدرال یوگسلاوی باقی بمانند. از این‏رو پس از استقلال بوسنی، جنگ‏های داخلی بین نیروهای مسلمان و صرب آغاز و باعث کشتار وسیع و ویرانی‏های فراوانی شد. این جنگ‏ها سرانجام با امضای قرارداد صلح دیتون در سال‏های 1995م به پایان رسید و کشور به آرامش دست یافت.
آغاز هفته جهانی نابینایان و روز جهانی عصای سفید
توجه به ایمنی نابینایان و رعایت حقوق اجتماعی آنان، همواره مورد توجه مردم خیراندیش و مجامع بین‏المللی بوده و هست و هر از چندگاه، ضرورت توجه به نابینایان در طیف گسترده‏ای مطرح می‏شود. در سال 1950م سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو و شورای جهانی نابینایان در جلسه‏ای مشترک، قانون عصای سفید را بررسی و تصویب کردند و روز 15 اکتبر را روز جهانی عصای سفید یا روز جهانی ایمنی نابینایان اعلام کردند. قانون عصای سفید، تصویری جدید از نابینایان را در جامعه ترسیم کرده و از افراد نابینا می‏خواهد که به منظور حمایت از منافع خود، از تمام مفاد این قانون مطلع باشند. حق استفاده از کلیه امکانات رفاهی معمول در جامعه توسط نابینایان، تشویق نابینایان به مشارکت در امور دولتی و اشتغال توسط دولت و رعایت کامل حقوق نابینایان هنگام عبور و مرور توسط رانندگان وسایل نقلیه از جمله مفاد این قانون است. همچنین مسؤولان دولتی، هر ساله باید روز 15 اکتبر (برابر با 23 مهر) را به‌عنوان بزرگداشت روز نابینایان و قانون عصای سفید، به نحو شایسته‏ای ارج نهند و از مردم بخواهند که رفتار معقولانه‏ای با نابینایان داشته باشند.


Page Generated in 0/0061 sec