printlogo


کد خبر: 126889تاریخ: 1393/7/24 00:00
سلامت

واکنش وزیر بهداشت به انتشار فیلم‌ اتاق عمل
وزیر بهداشت درباره انتشار فیلم‌هایی از اتاق عمل و لزوم رعایت حریم خصوصی بیماران در مراکز درمانی بیان داشت: مطمئن باشید آنچه اکنون در فضای مجازی مطرح شده هیچ ارتباطی به مجموعه بیمارستان‌های وزارت بهداشت ندارد و ساحت حوزه پزشکی از این آلودگی‌ها بری است. ایسنا در این باره نوشت: سید حسن هاشمی  در این‌باره افزود: چنین فیلم‌هایی مربوط به مراکز درمانی ما نیست البته همه نوع فیلمی را می‌توان ساخت، در اینترنت قرار داد و بعد هم کنار آن حاشیه ایجاد کرد و به نوعی باعث آزار مردم شد اما مطمئن باشید آنچه به‌تازگی مطرح شده هیچ ارتباطی به مجموعه بیمارستان‌های ما ندارد. به گفته هاشمی، در بیمارستان‌های ما فقط فیلم‌های آموزشی تهیه می‌شود، به عنوان نمونه در حوزه چشم می‌توانم بگویم که روی میکروسکوپ‌های اتاق عمل که من خودم جراحی می‌کنم حدود 25 تا 26 سال است که دوربین نصب است و تمام اعمال ما ضبط می‌شود؛ البته از فیلد عمل و چشم بیمار فیلم گرفته می‌شود. وزیر بهداشت بیان داشت: مباحثی هم که به‌تازگی مطرح شده مشابه دیگر جوسازی‌هایی است که در فضای مجازی صورت می‌گیرد. مطمئن باشید که ساحت حوزه پزشکی از این آلودگی‌ها بری است.
«غذا» و «هوا» را سیاسی نکنید
هاشمی همچنین درباره اهمیت مواد غذایی گفت: غذا از مهم‌ترین نیازهای بشر است بنابراین فراهم کرده امکان دسترسی به غذای سالم جزو وظایف اصلی تمام دولت‌ها بوده و از ارکان توسعه محسوب می‌شود. وی افزود: بحث غذا و هوا را باید به صورتی علمی و جدی پیگیری کنیم و اجازه ندهیم به نگاه‌های سیاسی آلوده شود. از جریانات و گروه‌های سیاسی و همچنین همکاران خود در وزارت بهداشت و مجلس خواهش می‌کنم که اجازه دهند اظهارنظر در حوزه غذا و سلامت مردم از سوی مراکز اصلی آن یعنی مراکز تحقیقاتی و دستگاه متولی آن یعنی وزارت بهداشت اعلام شود که صرفا نگاه علمی به این مبحث دارند و از منظر علمی قضاوت می‌کنند.
رشد ۲۰۰ درصدی مصرف روغن در کشور
این در حالی است که وزیر بهداشت درباره مصرف روغن نیز بیان داشت: در مصرف روغن شاهد افزایش سالانه حدود 3 کیلوگرم هستیم که بین سال‌های 87 تا 90 مصرف روغن 200درصد افزایش یافته که امیدواریم طی 3 سال آینده این میزان را به 20 درصد کاهش دهیم. وی تصریح کرد: درباره اسیدهای چرب ترانس، امیدواریم بتوانیم در آینده‌ای نزدیک همین 5 درصد موجود را حذف کنیم. وزیر بهداشت یادآور شد: لیست فرآورده‌های آسیب‌رسان تهیه و تحویل سازمان‌های مربوط شده، توسعه و پایش محصولات غذایی با نظارت عمومی، پایش باقیمانده سموم و آفتکش‌ها در محصولات کشاورزی، غنی‌سازی مواد غذایی، افزایش مصرف ریزمغذی‌ها و برچسب‌گذاری مواد غذایی از جمله برنامه‌هایی است که در وزارت بهداشت دنبال می‌شود. وی ادامه داد: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، میزان دریافت شکر در روز باید حداکثر 10 درصد کالری دریافتی باشد در حالی که طی سال‌های 87 تا 90 میزان شکر دریافتی 30 درصد افزایش یافته و نشان‌دهنده افزایش از شاخص 1/21 به 9/23 کیلوگرم است.

اولین حادثه گازگرفتگی سال رقم خورد
مسمومیت ۶ نفر با مونواکسید کربن
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران از انتشار گازهای مونواکسید کربن در یک ساختمان ۵ طبقه و مسمومیت 6 نفر خبر داد. سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران درباره نخستین حادثه گازگرفتگی با نزدیک شدن به فصل سرما اظهار کرد: در ساعت 22:09 دقیقه سه‌شنبه حادثه گاز گرفتگی در یک منزل مسکونی واقع در تهرانپارس، خیابان 218 غربی به سامانه آتش‌نشانی شهر تهران اعلام و مأموران آتش‌نشانی گروه نجات 10 به محل حادثه اعزام شدند. وی به فارس اعلام کرد: ساختمان دچار نشت گازهای مونواکسید کربن، 5 طبقه و 10 واحدی بود که در طبقه پنجم آن نشت شدید گاز را داشتیم که همسایه‌ها متوجه نشت گاز در داخل ساختمان می‌شوند و 6 نفر از اهالی این ساختمان را که دچار بیهوشی بودند از مرگ حتمی نجات می‌دهند. ملکی افزود: با رسیدن آتش‌نشانان بی‌درنگ ایمن‌سازی‌های لازم انجام می‌شود و
6 نفری که در بیهوشی بسر می‌بردند به عوامل اورژانس تحویل داده شدند. ملکی خاطرنشان کرد: علت حادثه نشت گاز در دودکش‌های موتورخانه در طبقه 1- بوده است و به دلیل اینکه این ساختمان نوساز تهویه مناسبی نداشته، دچار بازگشت گازهای مونواکسید کربن به داخل خانه‌ای در طبقه پنجم شده بود. ملکی توصیه کرد با توجه به آغاز فصل سرما و استفاده از وسایل گرمایشی از دودکش‌های استاندارد استفاده شود و از افراد با تجربه و کاردان برای نصب بخاری و دستگاه‌های گرمایشی استفاده شود.


Page Generated in 0/0052 sec