printlogo


کد خبر: 126921تاریخ: 1393/7/24 00:00
دادگاه بدوی عربستان آیت‌الله النمر، عالم برجسته شیعه را به اعدام محکوم کرد
اعلان جنگ آل‌سعود

گروه سیاسی: دادگاه کیفری عربستان در ریاض، روز چهارشنبه با صدور حکمی بدوی آیت‌الله نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعه را در این کشور به اعدام محکوم کرد. به گزارش «وطن امروز»، چندی پیش و در جریان برگزاری دادگاه شیخ النمر برخی منابع عربستانی تاکید کرده‌ بودند دستگاه قضایی عربستان، تصمیم گرفته حکم خود علیه‌ شیخ النمر را براساس درخواست دادستانی مبنی بر صدور حکم محاربه صادر کند. فارس به نقل از الوئام درباره حکم دادگاه برای این روحانی برجسته شیعه عربستانی نوشت: دادگاه جنایی ریاض، صبح روز  چهارشنبه حکم اعدام آیت‌الله «نمر باقرالنمر» را صادر کرد. الوئام نوشت: منابع مطلع اعلام کردند دادگاه جنایی ریاض، دیروز حکم به اعدام شیخ النمر داد و اتهام او درخواست وی برای اجرای [نظریه] ولایت فقیه در عربستان و بحرین است. همچنین برخی منابع خبری پیش از این درباره اتهامات شیخ النمر آورده بودند: «وی از حکومت عربستان خواسته است به وضعیت قبرستان بقیع رسیدگی کرده، مذهب تشیع را به رسمیت شناخته و شیوه‌های آموزشی و درسی (وهابی) کنونی حاکم بر عربستان را تغییر داده یا لغو کند». محمد النمر، برادر آیت‌الله النمر روز گذشته صدور حکم اعدام برای برادرش را تایید کرد. وی همچنین گفت: این حکم قابل تجدیدنظر است. برادر شیخ النمر اظهار داشت: دادگاه ریاض سنگین‎ترین حکم را برای برادرم صادر کرد. این دادگاه می‎توانست برای برادرم حکم محاربه (غیر از اعدام) صادر کند. اما چند ساعت پس از انتشار اظهارات محمد النمر، پایگاه خبری العهد خبر از بازداشت او در محل دادگاه محاکمه برادرش داد. دولت عربستان با صدور حکم اعدام برای آیت‌الله النمر اقدامات ضد شیعی را در این کشور به اوج خود رسانده است،  اقداماتی که روز به روز با تصویب قوانین ضد شیعی و ایجاد محدودیت‌های مختلف، شیعیان عربستان را در شرایط نامساعدتری قرار داده است. از سوی دیگر اقدام سیاسی دادگاه عربستانی در صدور حکم اعدام درباره این عالم برجسته شیعه در شرایطی صورت گرفت که پیش از این مراجع عظام تقلید و برخی مسؤولان کشورمان  نسبت به صدور حکم اعدام برای شیخ النمر هشدار داده بودند. به عبارتی این اقدام عربستان را می‌توان در چارچوب دیگر اقدامات ضدایرانی این کشور حامی تروریسم علیه جمهوری اسلامی ایران در منطقه هم ارزیابی کرد. تیر ماه سال جاری دفتر آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در این‌باره بیانیه‌ای صادر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده بود: اخبار وحشتناکى از طرز رفتار مسؤولان سعودى نسبت به شیعیان احصا و قطیف مى‌رسد.
جمعى از بزرگان علماى آنها را به جرم آزادیخواهى در انجام مراسم مذهبى به زندان انداختن و تضییقات فراوانى براى آنها به وجود آورده‌اند و از همه وحشتناک‌تر اینکه زمزمه صدور حکم اعدام براى شیخ بزرگوار و عالم معروف منطقه، شیخ نمر به گوش مى‌رسد. ما به مسؤولان سعودى هشدار مى‌دهیم که اینگونه حرکت‌هاى تند احساسات همه شیعیان دنیا و پیروان مکتب اهل بیت (علیهم‌السلام) را بشدت جریحه‌دار مى‌کند و پیامدهاى سوئى در برخواهد داشت. همچنین مردادماه گذشته منابع بحرینی اعلام کردند دفتر آیت‌الله سید‌علی سیستانی از مراجع شیعیان در عراق، در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری این کشور، درباره اعدام شیخ النمر در عربستان به دولتمردان سعودی هشدار داده است. علاوه بر مراجع تقلید، فرماندهان ارشد نظامی نیز نسبت به صدور حکم اعدام برای شیخ النمر هشدار داده بودند.
سردار سرلشکر فیروزآبادی در این‌باره گفته بود: از کشوری مانند عربستان که حکامی محاسبه‌گر دارد بسیار بعید به نظر می‌رسید برای عالم بزرگ شیعی جناب شیخ النمر حکم اعدام صادر کنند و این برای ما بسیار نگران‌کننده است و از حکام کشور مسلمان و برادر که خود را خادم الحرمین‌الشریفین می‌نامند قابل قبول نیست که خون عالم بزرگ شیعی را بخواهند بریزند.
اعلان جنگ
حکم دادگاه سعودی برای روحانی ارشد شیعیان عربستان در واقع یک اعلان جنگ به شیعیان است. شیعیان عربستان که طبق آخرین آمار، حدود 10 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند در مناطق شرقی این کشور ساکن هستند. تبعیض و بی‌عدالتی گسترده نسبت به شیعیان بارها مورد اعتراض قرار گرفت. سعودی‌ها که عربستان را محل تاخت و تاز وهابیت کرده‌اند؛ از پذیرش مذهب شیعه به عنوان یک مذهب رسمی امتناع کرده‌اند و این موضوع نشان دهنده نوع نگاه و برخوردهایی است که با جمعیت قابل توجه شیعیان در عربستان می‌شود. از سوی دیگر عربستان سعودی با دخالت در تحولات بحرین و لشکرکشی به این کشور، قیام مردم بحرین را سرکوب کرد. بحرین، همسایه شرقی عربستان نیز یک کشور شیعه حساب می‌شود چراکه حدود 80 درصد جمعیت این کشور را شیعیان تشکیل می‌دهند. سرکوب قیام مردم بحرین علیه حکومت آل‌خلیفه، نشان داد سعودی‌ها نه تنها یک رفتار بدوی و غیر‌انسانی با شیعیان کشور خود دارند بلکه به هیچ وجه حاضر به پذیرش مطالبات اکثریت مردم همسایه شرقی خود نیز نیستند! در قیام مردم یمن و مقابله عربستان با حوثی‌ها نیز کینه سعودی‌ها با شیعیان نمودار شد و سنگ‌اندازی‌های سعودی‌ها در انقلاب اخیر با محوریت انصار‌الله حاکی از تلاش عربستان برای کنترل و مقابله با قدرت گرفتن شیعیان در یمن نیز هست. تحرکات و فتنه‌انگیزی سعودی‌ها علیه شیعیان، البته محدود به همسایه‌های شرقی و جنوبی نیست. عربستان سعودی طی سال‌های اخیر و پس از سقوط دیکتاتور عراق، ریشه اصلی فتنه‌انگیزی و ناآرامی در این کشور است. کشوری که بیش از 60 درصد جمعیت آن را شیعیان تشکیل داده‌اند. آنها تحرکات وسیعی را برای تضعیف دولت عراق دنبال کرده‌اند. در آخرین اقدام نیز با گسیل وحوش داعش به عراق، به دنبال عدم ثبات حکومت عراق هستند. به تبع همین مشی ضد شیعه، فتنه سوریه و تلاش سعودی‌ها برای از بین بردن حکومت اسد را می‌توان ارزیابی کرد. فتنه‌انگیزی‌های سعودی‌ها در لبنان و تقویت جریان 14 مارس برای تضعیف حزب‌الله هم در راستای منافع ضد شیعی سعودی‌ها انجام می‌شود. ریشه کشتار و مظلومیت شیعیان پاکستان نیز سال‌هاست آشکار شده و ارتباطات دستگاه‌های امنیتی پاکستان و عربستان سعودی بر کسی پوشیده نیست. بنابراین مشخص است اقدام دادگاه بدوی سعودی و صدور حکم اعدام برای آیت‌الله نمر، آن هم با وجود هشدار‌های صریح علما و شخصیت‌های شیعه، یک اعلان جنگ تلقی می‌شود. اعلان جنگی که قطعا نخستین واکنش‌ها به آن در عربستان و در مرزهای این کشور صورت خواهد گرفت.
و ما ادرک ما دیپلماسی!
عربستان سعودی طی یک سال اخیر رفتاری غیر‌دیپلماتیک نسبت به جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته است. درحالی که توان و قدرت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک اهرم بازدارنده، همواره سعودی‌ها را در تشدید اقدامات ضد شیعی خود مردد می‌کرد اما در یک سال اخیر، گویا این تردید‌ها برطرف شده است. حمله به سفارت ایران در بیروت و پیامد آن حمله به رایزنی فرهنگی ایران در این شهر توسط عوامل سرویس امنیتی سعودی و تحت نظارت بندربن‌سلطان، رئیس دستگاه امنیتی سعودی‌ها انجام شد. درحالی که ماجد الماجد، سرکرده عوامل حمله‌کننده در لبنان دستگیر شد و ایران می‌توانست با همکاری دوستان خود در لبنان، اطلاعات با ارزشی از این تروریست کسب کرده و در مجامع بین‌المللی علیه عربستان مطرح کند؛  اما به دلیل تعلل دیپلماتیک ایران، ماجدالماجد به طرز مشکوکی کشته و جسد وی نیز در اختیار آل‌سعود قرار داده شد! به‌رغم این اقدامات وزیر امور خارجه ایران در بدو ورود به لبنان با لبی خندان اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران آماده «عالی‌ترین سطح روابط» با آل‌سعود است! اشتیاق دستگاه دیپلماسی ایران برای ارتباط با سعودی‌ها البته بارها و بارها اعلام شد و در ایران بوق‌های حامی دولت با مطرح کردن هاشمی‌رفسنجانی و روابط نزدیک او با عبدالله سعودی، رفسنجانی را محور مناسبات ایران و عربستان نامیدند! حتی بوسه سفیر سعودی در تهران بر پیشانی رفسنجانی به عنوان یک گام بلند در بهبود مناسبات میان طرفین قلمداد شد اما چند روز بعد این بوسه دردسر ساز شد و سفیر عربستان از کار برکنار شد! تشدید اقدامات تروریستی عوامل سعودی در شرق ایران نیز یکی دیگر از اقداماتی بود که گستاخی آل‌سعود در مواجهه با ایران را نشان داد. عدم همکاری پاکستان با عوامل نظامی ایران برای برخورد با تروریست‌ها نیز می‌تواند به دلیل همکاری‌ها میان سرویس‌های امنیتی پاکستان و سعودی باشد. اما در این میان و با در نظر گرفتن فتنه داعش که وحوش دست‌ساز سعودی علیه شیعیان هستند؛ طی روزهای گذشته 2 اقدام سعودی‌ها علیه ایران در محافل سیاسی مطرح شد. نخست همکاری آمریکا و سعودی‌ها برای کاهش قیمت نفت بود. این اقدام در شرایطی که ایران تحت تحریم‌های آمریکایی‌ها قرار دارد یک رفتار زشت و عداوت علنی است. اظهارات سعودالفیصل، وزیر خارجه آل‌سعود علیه ایران نیز دومین رفتار ضد ایرانی در روزهای اخیر بود. او ایران را به دلیل حمایت از اسد «اشغالگر» نامید و در اظهاراتی گستاخانه برای حضور ایران در حل مناقشات منطقه‌ای شرط گذاشت! به اعتقاد کارشناسان این تشدید گستاخی‌ها علیه ایران نتیجه انفعال دیپلماتیک در ایران است. به عبارتی در مقابل این گستاخی‌های پیرمردهای لرزان سعودی، این لب‌های خندان وزارت امور خارجه است که بیش از هر چیزی نمود داشته است!

آل‌سعود منتظر آتش الشرقیه باشد
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به صدور حکم اعدام «شیخ نمر النمر» گفت: عربستان با این تصمیم بحران یمن را به منطقه شرقیه منتقل خواهد کرد. علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران به حکم اعدام «شیخ نمر النمر» واکنش نشان داد و  گفت: عربستان با این تصمیم بحران یمن را به منطقه شرقیه منتقل خواهد کرد.  رئیس کمیسیون امنیت ملی  و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: با توجه به جایگاه علما در جهان تشیع و محبوبیت آنها در میان مردم و حساسیت مردم نسبت به سرنوشت آنها، در صورت صحت این خبر و اتخاذ چنین تصمیمی توسط عربستان منطقه شرقیه با یک بحران جدی امنیتی و عکس‌العمل مواجه خواهد شد.  منطقه شرقیه عربستان بزرگ‌ترین استان عربستان صعودی هم‌مرز با یمن است که شیعیان عربستان در این منطقه سکونت دارند و یکی از شهرهای مهم این استان «قطیف» نام دارد که شیعه‌نشین است.


Page Generated in 0/0060 sec