printlogo


کد خبر: 126927تاریخ: 1393/7/24 00:00
سرکوب تظاهرات زنان کرد در ترکیه

گروه بین‌الملل: نیروهای امنیتی ترکیه، تظاهرات گسترده زنان این کشور برای اعلام همبستگی با ساکنان کوبانی را بشدت سرکوب کردند. تظاهرات کردهای معترض به عملکرد دولت ترکیه در شهر مرزی و کردنشین سوریه از مقابل دفتر سازمان ملل متحد در آنکارا آغاز شد و معترضان در برابر برخی سفارتخانه‌ها تجمع کردند تا پیام خود را درباره ضرورت حمایت بین‌المللی از کردهای سوریه و متوقف کردن کمک‌های برخی کشورها از گروه تروریستی داعش اعلام کنند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات که با عنوان «زنده‌باد کوبانی، گذرگاه‌های انسانی و دفاعی باید باز شود» برگزار شد، بر ضرورت اعلام همبستگی با شهر کوبانی تاکید کردند. زنان شرکت‌کننده در این تظاهرات خواستار نجات شهر کوبانی شدند که تحت محاصره و حملات گروه تروریستی داعش است. از طرف دیگر زنان مبارز کرد سوریه که هنگام گذر از مرز ترکیه برای کمک به دفاع از کوبانی توسط ارتش ترک‌ها دستگیر شده بودند در اعتراض به این مسأله دست به اعتصاب غذا زده‌اند.
هماهنگی پدرخوانده‌ها علیه داعش!
وزیر خارجه آمریکا در سفر خود به پاریس بر اشتراک نظر ترکیه و آمریکا برای مبارزه با گروه تروریستی داعش در عین‌العرب (کوبانی) تاکید کرد. جان کری که برای دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، سه‌شنبه به پاریس سفر کرده بود ضمن حمایت از اشتراک مواضع آمریکا و ترکیه در مبارزه با گروه تروریســتی داعش افزود: ترکیه نقش خود را مطابق جدول زمانی مورد نظرش تعیین خواهد کرد. این در حالی اســت که ائتلاف به اصطلاح علیه داعش پس از انجام حرکاتی نمایشی در سوریه اعلام کرد مواضع داعش را در کوبانی هدف قرار داده اما ترکیه تانک‌های خود را در مرز مشترکش با سوریه مستقر کرده و تنها مشاهده‌کننده جنایات گروهک تروریستی داعش در شهر عین‌العرب یا همان کوبانی است. گفتنی است این تناقض در رفتار ترکیه و آمریکا که بانیان اصلی این تروریست‌ها هستند و عدم حمایت آنکارا از کردهای سوریه اعتراضات خونینی در شهرهای مختلف ترکیه به دنبال داشته است.
عین‌العرب؛ برهان روابط آنکارا با داعش
وزارت خارجه سوریه با صدور بیانیه‌ای از اقدامات دولت ترکیه برای ایجاد منطقه حائل انتقاد کرد. وزارت خارجه سوریه اعلام کرد تلاش ترکیه برای ایجاد منطقه حائل در خاک این کشور نقض آشکار منشور سازمان ملل و حقوق بین‌الملل است. وزارت خارجه سوریه با بیان اینکه «دمشق به هیچ‌وجه ایجاد منطقه حائل در خاک سوریه را تحت هر بهانه‌ای که باشد، نمی‌پذیرد» اعلام کرد سوریه با مشورت‌ و رایزنی‌های لازم با دوستان خود، اقدامات و تدابیر لازم جهت حفظ حاکمیتش را اتخاذ خواهد کرد. وزارت خارجه سوریه همچنین اعلام کرد دولت ترکیه وظیفه حمایت سیاسی، نظامی، لجستیکی، آموزش، تأمین مالی و تجهیز تسلیحاتی و تسهیل عبور و مرور تروریست‌هایی را بر عهده داشت که به 83 کشور وابسته بودند. در ادامه بیانیه وزارت خارجه سوریه آمده است، حمایت ترکیه از تروریست‌ها سبب شده است این کشور پایگاه اصلی تروریسمی باشد که به عراق و سوریه حمله می‌کند و سایر کشورهای منطقه را هدف قرار می‌دهد. وزارت خارجه سوریه با بیان اینکه توطئه شهر «عین‌العرب» نیز برهان آشکاری بر روابط موجود و محکم میان آنکارا و گروهک تروریستی داعش است، ادامه داد: ملت سوریه که با ایستادگی خود و جانفشانی‌های ارتش با کشتار و نابودی مقابله می‌کند، حق دارد آینده خود را تعیین کند و به هیچ‌کس اجازه نخواهد داد در امور داخلی‌اش دخالت کند. براساس این گزارش، احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه، سه‌شنبه در نشست حزب حاکم عدالت و توسعه در پارلمان ترکیه گفت: « اگر ائتلاف به رهبری آمریکا به ما قول ایجاد و برقراری منطقه پرواز ممنوع و منطقه حائل را در سوریه بدهد، آماده تسهیل مقابله با داعش هستیم».
پرده‌بردای هاموند از نیات ائتلاف
وزیر خارجه انگلیس در گفت‌وگو با روزنامه کریستین ساینس‌مانیتور گفت: «انگلیس به آمریکا کمک خواهد کرد تا یک ارتش نیابتی در سوریه تشکیل دهد که بتواند هم با داعش و هم با نیروهای بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه بجنگد». وی افزود: «انگلیس احتمالاً به کمپین بمباران تحت حمایت آمریکا در سوریه می‌پیوندد اما هدف نهایی مداخله نظامی در جنگ داخلی سوریه باید سرنگونی بشار اسد باشد». فیلیپ هاموند با رد ایده همکاری با دولت سوریه به دلیل دشمنی مشترک انگلیس و دمشق با داعش گفت: «در این بخش از جهان، موضوع این نیست که دشمن دشمن من، دوست من است. دشمن دشمن من کسی است که من پس از شکست دشمنم، به آن رسیدگی می‌کنم». وزیر انگلیسی همچنین گفت: «هدف برنامه تحت حمایت آمریکا این است که در سال اول 15 هزار «شورشی میانه‌رو» را آموزش دهد و پس از آن آنها وارد گروه‌های تحت فرمان ارتش آزاد سوریه می‌شوند. این نیرو چندان زیاد نیست اما برای اینکه بتواند شرایط جنگ زمینی را تغییر دهد، کافی است».
 


Page Generated in 0/0052 sec