printlogo


کد خبر: 126930تاریخ: 1393/7/24 00:00
انتقاداتی که همزمان با آغاز طرح تحول سلامت در حوزه غذا مطرح شد
افزایش تقلب‌های غذایی

گروه اجتماعی: روز گذشته پایتخت میزبان همایش روز جهانی غذا بود و در این مراسم خبر ورود طرح تحول سلامت به فاز غذایی هم اعلام شد، برنامه‌ای که براساس آن مواد غذایی مصرفی سروسامان داده می‌شود و با برچسب‌های رنگی میزان سلامت بودن محصول را خیلی سریع به مصرف‌کننده اطلاع‌رسانی می‌کند اما در حاشیه این همایش که سخنرانان گوناگونی از وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو گرفته تا رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در آن حضور داشتند، پای مباحث حاشیه‌ای دیگری هم به بحث باز شد. رئیس سازمان غذا و دارو از افزایش تقلب‌های غذایی خبر داد و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم از لاپوشانی‌های فراوان سلامت انتقاد کرد.
افزایش تقلب‌های غذایی
معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، با اعلام اینکه یک‌چهارم هزینه خانوار در کشور صرف غذا می‌شود، از افزایش تقلب‌های غذایی خبر داد و افزود: برای شناسایی فرآورده‌های غذایی تقلبی، نیاز به تجهیزات جدید داریم. رسول دیناروند در همایش روز جهانی غذا اظهار داشت: با پیشرفت علم، شاهد افزایش تقلب‌های فرآورده‌های غذایی هستیم که شناسایی آنها نیازمند تامین تجهیزات جدید است. موضوع اعتبارات هم برای تجهیز آزمایشگاه‌ها و رسیدن به پیشرفت‌های جدید از سوی دیناروند به میان کشیده شد. وی با اشاره به تفاهمنامه‌ای که سازمان غذا و دارو با معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری منعقد کرده است، بیان داشت: از این معاونت درخواست کردیم اعتبار 18 میلیاردی به ما بدهند که بتوانیم با روش‌های جدید، تقلب‌های غذایی و آلاینده‌های موجود را در آزمایشگاه‌های مرجع تشخیص دهیم.
زیبایی قانون روی کاغذ!
این در حالی است که حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این همایش ضمن ابراز نگرانی از تقلب در حوزه تغذیه، نمونه‌هایی از تقلب‌های غذایی را مطرح کرده است.
شهریاری با اشاره به سیاست‌های غذایی پیش‌بینی شده در قانون برنامه پنجم توسعه، اظهار داشت: متاسفانه همواره خوب قانون می‌نویسیم اما به‌خوبی آن را اجرا نمی‌کنیم. شاید در این امر مجریان چندان مقصر نباشند چرا که تا زیرساخت‌های اجرای این قوانین فراهم نشود، قوانین زیبا فقط روی کاغذ خواهند ماند. به گفته وی، زمانی که پای صحبت کارشناسان تغذیه می‌نشینیم، در آخر می‌مانیم که چه چیزی باید بخوریم. آمار سرطان‌ها در کشور بالا رفته است به طوری که سالانه صد هزار سرطان جدید در کشور شناسایی می‌شود. آمار بیماران قلبی و عروقی نیز همچنان در حال افزایش است و در حال تبدیل شدن به رتبه اول مرگ و میر در کشور است. تمام این موارد نگران‌کننده هستند و بی‌تردید مواد غذایی و تغذیه نقش بسیار مهمی در آن دارند.
لاپوشانی فراوان در سلامت
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی تقلب‌ها در حوزه مواد غذایی را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: در این زمینه فقط به یک نمونه آبلیمو اشاره می‌کنم. آنقدر تقلب زیاد شده که شاید شناسایی فرآورده طبیعی از تقلبی آن سخت باشد. با توجه به پیشرفت علم و دانش، تقلب‌ها هم پیشرفت می‌کند. به همین ترتیب شاید به سادگی نتوانیم این تقلب‌ها را شناسایی کنیم. البته شهریاری موضوع پالم در صنایع لبنی که چندی پیش از سوی وزارت بهداشت مطرح شده بود را هم مورد اشاره قرار داد و در این باره بیان داشت: مشاهده کردیم با مطرح شدن این موضوع چه جنجالی در کشور برپا شد. ما واردکننده پالم هستیم اما چرا نباید بهترین نوع آن را وارد کنیم؟ در این مسیر خیلی‌ها گفتند که به صنعت لبنیات صدمه وارد می‌شود اما تاکید می‌کنم مسؤولیت وزیر بهداشت مبحث سلامت است. ما هم در کمیسیون بهداشت وظیفه‌مان همین است. متاسفانه برخی مواقع لاپوشانی‌ها آنقدر زیاد می‌شود که سلامت مردم به فراموشی سپرده می‌شود.
چه کسی متولی است؟
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در ادامه این همایش به موضوع ضد و نقیض بودن برخی اظهارات اشاره کرد و گفت: سال گذشته راجع به سوسیس و کالباس صحبت‌هایی کردم. این موضوع واکنش صنعت را به دنبال داشت و عنوان کردند صادرات ما کم شده است، این در حالی است که اخیراً هم مشاهده می‌کنید که صحبت‌ها راجع به خمیر مرغ چقدر ضد و نقیض است. حفظ جان انسان‌ها از واجبات است. به گفته شهریاری، اینکه دستگاه‌های متعددی متولی سلامت هستند و در عین حال هیچ‌کدام‌شان هم پاسخگو نباشند را ایده‌آل نمی‌دانیم. اینکه سازمان استاندارد و دامپزشکی هر کدام درباره یک موضوع نظر خاص خود را داشته باشند، مناسب نیست. ما از وزیر بهداشت می‌خواهیم در دولت درباره تقویت سازمان غذا و دارو کاری انجام دهد تا این موضوع دوباره مورد بازنگری قرار گیرد چراکه وجود دستگاه‌های متعدد به سلامت جامعه صدمه می‌زند. در این صورت شاید بسیاری از مشکلات برطرف شود.
درخواست کمک از بهارستان‌نشینان
در ادامه همایش روز جهانی غذا رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو که پیشرفت‌های علمی را دلیل افزایش تقلب‌های غذایی اعلام کرد، درباره چگونگی مقابله با آن و راهکارهای کاهش این تقلب اظهار داشت: انتظار ما از مجلس شورای اسلامی این است که سازمان غذا و دارو را از نظر زیرساخت‌ها تقویت کند و دستگاه قضا برای برخورد با تقلب‌ها و تخلفات در حوزه غذا به ما کمک کند. وی افزود: با وجود محدودیت‌هایی که برای ما ایجاد شده، کارهای جدیدی را در حوزه غذا و دارو شروع کرده‌ایم که استفاده از بخش خصوصی در امر نظارت، یکی از برنامه‌هایی است که به صورت جدی دنبال می‌کنیم.
چراغ سه ‌رنگ راهنمای مواد غذایی
معاون وزیر بهداشت در جریان این همایش  از اجرای طرح برچسب‌گذاری فرآورده‌های غذایی برای کمک به سلامت غذایی مردم خبر داد و یادآور شد: این طرح کمک می‌کند مردم، مواد غذایی مضر را از سالم تشخیص دهند. به گفته وی، این برچسب تحت عنوان چراغ راهنمای غذایی و در یک دوره 18 ماهه روی تمام فرآورده‌های غذایی الصاق می‌شود.
رئیس سازمان غذا و دارو درباره ۳ رنگ قرمز، زرد و سبز برچسب سلامت فرآورده‌های غذایی، خاطرنشان کرد: براساس این برچسب، میزان شکر، نمک، چربی و اسید چرب ترانس روی فرآورده‌های غذایی مشخص خواهد شد به طوری که رنگ قرمز نشان‌دهنده آن است که فرد باید در مصرف آن فرآورده مراقبت کند، رنگ زرد نشانه هشدار بوده و رنگ سبز هم به معنی آن است که این فرآورده مطلوب بوده و نگرانی از بابت مصرف آن وجود ندارد.
سازمان غذا و دارو فقط ناظر است
دیناروند از سازمان غذا و دارو به عنوان دستگاه زیرمجموعه وزارت بهداشت نام برد که بیشتر وظایف نظارتی برعهده دارد. وی ادامه داد: بخشی از حوزه نظارتی سازمان غذا و دارو، متوجه کالاهایی است که ایمنی و سلامت آنها را تضمین می‌کنیم؛ بخش دیگر متوجه موادی است که به منظور پیشگیری از بیماری‌ها استفاده می‌شود و بخش آخر، متوجه فرآورده‌های غذایی است.


Page Generated in 0/0057 sec