رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه در ماجرای پیشآمده با ترکیه ایران به دنبال یک تصمیم پخته و سنجیده است، گفت: طرف ترکیهای مسائل را عادلانه مطرح نمیکند. داوود کشاورزیان در گفتوگو با تسنیم افزود: چیزی که آنها روی آن در کشورشان مانور میدهند این است که ایران غیرعادلانه از ما پول میگیرد اما جزئیات را نمیگویند. وی با تاکید بر اینکه مسؤولان ترکیه باید عادلانه سخن بگویند، تصریح کرد: با کسی دعوا نداریم، آنها عوارضی را از کامیونهای ایرانی دریافت کردند که ما هم از کامیونهای ترکیه عوارض گرفتیم. حال میگویند باک کامیونهای ما را پلمب کنید که ما روی راهکار متفاوتی فکر میکنیم. وی تصریح کرد: ترکیه با اقدامات اخیر یک عوارضی برای واردات محصولات خودش به ایران وضع کردهاست، به عبارت دیگر محصولات را گران کردهاست. کشاورزیان خاطرنشان کرد: آنها با ندانمکاری به خودشان ضرر میزنند. بهگفته وی باید مسیرهای موازی را فعال کنیم. درهمین حال مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای از دعوت رسمی عباسعلی آخوندی از وزیر حملونقل ترکیه برای پیگیری عمل غیرقانونی این کشور در افزایش تعرفه عبور کامیونها و اتوبوسها از مرز خبر داد. محمدجواد عطرچیان افزود: اگر مجبور به پلمب مخازن سوخت کامیونهای ترک شویم از کوچکترین تخلف سوختی آنها در ایران نمیگذریم. عطرچیان ادامه داد: ایران بهدنبال مسیرهای جایگزین است تا از طریق کشورهای دیگر کامیونهای ایران به مقاصد خود سفر کنند. وی اضافه کرد: با توجه به اینکه اغلب کامیونهای ترکیهای که وارد کشور ایران میشدند یا ترانزیت بودند یا محمولههای صادراتی ترکیه را به ایران منتقل میکردند در همین راستا هزینههای حمل و در واقع هزینههای صادرات کالای ترکیه به ایران افزایش یافت و این به نفع تولید ملی و تولید داخل است. عطرچیان تصریح کرد: با افزایش هزینه واردات کالاهای ترکیه به ایران فرصتی مغتنم برای تولیدات داخلی است. بهگفته وی در حال حاضر ایران بابت عبور کامیونهای ترکیهای و ترکیه هم بابت عبور کامیونهای ایرانی از مرز ترکیه 160 سنت دریافت میکنند که این موضوع به نفع کامیونهای ترک است. عطرچیان توضیح داد: کامیونهای ترک در ایران سوخت یارانهای دریافت میکنند. وی گفت: در حال حاضر حدود 200 تا 250 دستگاه کامیون پشت مرزهای ترکیه از سمت ایران ماندهاند. همچنین لطفی الوان، وزیر حمل و نقل و کشتیرانی و ارتباطات ترکیه در جدیدترین موضعگیری خود درباره اختلاف دو کشور بر سر دریافت عوارض ترانزیت مدعی شد: افزایش 2 برابری تعرفههای ترانزیتی برای کامیونهای ترک ورودی به ایران غیرقانونی است. گفتنی است قیمت سوخت در ترکیه 20 برابر ایران است و این مساله هزینه سنگینی را بر کامیونهای عبوری ایران از خاک ترکیه تحمیل میکند.