printlogo


کد خبر: 127207تاریخ: 1393/7/30 00:00
گام سوم طرح تحول سلامت از 15 آبان اجرایی می‌شود
شمارش معکوس برای حذف زیرمیزی پزشکان

گروه اجتماعی: طرح تحول سلامت از   15اردیبهشت‌ماه کار خود را به صورت گسترده از بخش درمان به عنوان گام نخست آغاز کرد و برنامه‌هایی مانند کاهش پرداختی از جیب بیماران، بسامان شدن وضعیت دارو، رایگان شدن زایمان طبیعی و ماندگاری پزشکان در مناطق محروم از جمله موضوعاتی است که بارها از سوی مدیران این حوزه به عنوان اهداف طرح تحول سلامت مطرح شده است. این در حالی است که گام دوم این طرح نیز که با هدف سروسامان دادن به بهداشت کلید خورد اقدامات پیشگیری و تمرکز بر مسائل بهداشتی مانند ایجاد خانه‌های بهداشت و توجه به حاشیه‌نشینان را به عنوان اصلی‌ترین هدف دنبال می‌کند. برنامه‌هایی که تحقق کامل آنها می‌تواند به معنای واقعی نظام سلامت را متحول کند هر چند ادعای تحقق کامل طرح تحول سلامت و موفقیت آن از زبان هیچ مدیری در حوزه سلامت شنیده نشده است اما آنطور که باید هم درباره نتایج محقق شده گام‌های اول و دوم این طرح و میزان موفقیت طرح تحول نظام سلامت در فازهای نخستین آنطور که باید اطلاع‌رسانی نشده است. در چنین شرایطی معاون وزیر بهداشت خبر آغاز گام سوم این طرح یعنی اجرای کتاب جدید ارزشگذاری خدمات پزشکی و حذف زیرمیزی را به عنوان یکی دیگر از اهداف طرح تحول سلامت مطرح می‌کند. هدفی که در صورت دست یافتن کامل به آن شاهد حذف زیرمیزی در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی هستیم و رابطه پولی بین بیمار و پزشک شفاف و بدون حاشیه خواهد شد.البته شایسته است که مدیران حوزه سلامت درباره نتایج گام های اول و دوم این طرح اطلاع رسانی بیشتری داشته باشند.
اجرای گام سوم طرح تحول از 15آبان
محمد آقاجانی، معاون وزیر بهداشت درباره ادامه طرح تحول سلامت و اجرای کتاب جدید ارزش‌های نسبی خدمات پزشکی بیان داشت: طرح تحول سلامت تاکنون دستاوردهای بزرگی داشته است و هزینه‌های پرداختی مردم در بخش بستری دولتی به زیر 10 درصد کاهش یافته است. وی ادامه داد: گام سوم در این مسیر که سخت‌ترین مرحله اصلاحات نظام سلامت است، مرحله حذف پرداخت‌های غیرقانونی و خارج از تعرفه است (زیرمیزی) که بنا داریم از 15 آبان این مرحله را آغاز کنیم.
برخورد شدید با متخلفان
از دیگر موضوعاتی که معاون وزیر بهداشت به آن اشاره کرده است موضوع حذف پرداخت‌های غیرقانونی در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی است. به گفته وی مرحله حذف پرداخت‌های غیرقانونی در مراکز درمانی اعم از دولتی و خصوصی از 15 آبان شروع می‌شود و طی آن نظارت‌های وزارت بهداشت بر این مراکز تشدید می‌شود. امکان شکایات و نظارت‌های مردمی نیز افزایش پیدا می‌کند و با هرگونه خطایی در این زمینه بشدت برخورد خواهیم کرد. آقاجانی افزود:‌ سر و سامان دادن به این مساله کار آسانی نیست و باید طی یک پروسه زمانی کامل شود اما ما بسیار امیدواریم که با همکاری همه انجمن‌ها و قاطبه جامعه پزشکی، همه سازمان‌های بیمه‌گر و بویژه خود مردم بتوانیم گام سوم طرح تحول سلامت را که همان حذف پرداخت‌های غیرقانونی و خارج از صندوق بیمارستان است، برداریم.
کاهش 30درصدی پرداخت بیماران
این درحالی است که معاون وزیر بهداشت درباره میزان کاهش پرداخت بیماران و اختلاف پرداختی‌ها در زمان قبل و بعد از اجرای طرح تحول سلامت نیز به فارس گفته است: با اجرای طرح تحول سلامت سهم پرداختی مردم از هزینه‌های بستری در بخش دولتی که پیش از این 40 درصد بود به 10 درصد در شهرها و 6 درصد در روستاها کاهش پیدا کرد. پس از آن تعرفه‌های جدید خدمات پزشکی اعلام شد که با توجه به افزایش نسبی تعرفه این خدمات سهم مردم از 40 درصد هزینه‌های بیمارستانی که شامل این تعرفه‌ها می‌شد، به 6 درصد در شهرها و 3 درصد در روستاها کاهش پیدا کرد و به این ترتیب خالص پرداختی مردم نسبت به قبل از ابلاغ تعرفه‌های جدید در بخش دولتی ثابت مانده است.
قانونی که 20سال معطل ماند!
یکی دیگر از موضوعاتی که معاون وزیر بهداشت به آن اشاره کرده است، معطل ماندن 20ساله ابلاغ تعرفه‌هاست. به باور آقاجانی، ابلاغ تعرفه‌های جدید خدمات پزشکی و واقعی کردن تعرفه‌های این خدمات، قانونی است که 20 سال معطل مانده بود و هدف اصلی وزارت بهداشت عادلانه کردن تعرفه‌ها بین گروه‌های مختلف پزشکی و واقعی کردن قیمت خدمات و نیز حذف پرداخت‌های غیرقانونی بود.
وی خاطرنشان کرد:‌ ادعا نمی‌کنیم کتاب جدید ارزش‌های نسبی خدمات پزشکی بدون ایراد است و در ویرایش‌های بعدی این کتاب اشکالات آن نیز بر طرف می‌شود.
تعیین تعرفه برای 5 هزار خدمت پزشکی
جزئیات تازه دیگری نیز از زبان آقاجانی درباره تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی مطرح شد که از آن جمله می‌توان به درنظر گرفتن تعرفه برای هزار و  700خدمت جدید اشاره کرد. وی در این باره افزود:‌ در کتاب جدید برای 5 هزار خدمت پزشکی تعرفه تعیین شده است و هزار و700 خدمت پزشکی که پیش از این تعرفه نداشتند صاحب تعرفه شدند، ضمن اینکه با هماهنگی بیمه‌ها 300 خدمت پزشکی که تا پیش از این زیر پوشش بیمه نبودند، زیر پوشش بیمه‌ها قرار گرفتند.
تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری شاید وقتی دیگر
یکی از اقشاری که از زمان آغاز طرح تحول سلامت به عنوان منتقد مطرحند پرستاران هستند. این گروه به دلیل تبعیض در پرداخت به پزشکان و پرستاران و همچنین اضافه شدن ساعات کاری‌شان به دنبال اجرای طرح تحول سلامت، جزو گروهی هستند که از شیوه عملکرد وزارت بهداشت در این طرح ناراضی هستند و خواستار اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری هستند. معاون وزیر بهداشت درباره اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نیز خاطرنشان کرد: 7 سال از تصویب این قانون در مجلس گذشته است که 6 سال آن در دولت قبلی بوده و یک‌سال آن در دولت تدبیر و امید است. چنین قانونی برای اولین بار است که در جهان تصویب شده است به همین دلیل زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن هنوز ایجاد نشده است. وی اظهار داشت: در زمان حاضر مشغول بررسی جنبه‌های اجرایی این قانون با همکاری سازمان نظام پرستاری هستیم تا موانع اجرایی آن بر طرف شود. هفته پیش هم در همین راستا جلسه‌ای با اعضای شورایعالی نظام پرستاری داشتیم اما قانون مربوط به تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی و کتاب تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی در دنیا 50 سال سابقه دارد و در کشور ما نیز از سال 1364 اجرا شده است.


Page Generated in 0/0052 sec