printlogo


کد خبر: 127240تاریخ: 1393/7/30 00:00
تقویم تاریخ

اعلام قطع رابطه سیاسی ایران و انگلیس (1331 ش)
در روز 30 مهر 1331، قطع رابطه سیاسی ایران و بریتانیا پس از تصویب هیات وزیران تسلیم کاردار سفارت انگلستان در تهران شد و دکتر سیدحسین فاطمی، وزیر وقت امور خارجه دولت مصدق، آن را اعلام کرد. علت قطع رابطه ایران با انگلستان، بی‏اعتنایی لندن به خواست‏های ملت ایران در احقاق حقوق خود بویژه در ملی کردن صنعت نفت عنوان شد. پس از ده‏ها سال نفوذ بی‏حد و حصر استعمارگران انگلیسی در حکومت ایران از دوران قاجار تا پهلوی، این نخستین بار بود که به حضور انگلستان در ایران، اگرچه به شکل ظاهری، پایان داده شد. هرچند انگلستان، پس از کودتای 28 مرداد 32 بار دیگر در کنار آمریکا، سیاست‏های قبلی خود را در پیش گرفت.
انقراض حکومت بنی‌‏امیه پس از قتل مروان حمار، آخرین خلیفه‏ اموی(132ق)
دعوت عباسیان به قیام علیه امویان در ابتدا سری بود و آنان مردم را به این نوید می‏دادند که پس از پیروزی، یکی از اولاد پیامبر(ص) را به خلافت برمی‏گزینند. مردم نیز از روی علاقه به اهل بیت، با آنان همکاری کرده و به کمک ابومسلم خراسانی، قیام بر ضد امویان شکلی جدی و فراگیر گرفت. سرانجام جنگی بین عبدالله بن علی، عموی سفاح و مروان حمار، آخرین خلیفه‏ بنی‌امیه روی داد که با قتل مروان، حکومت غاصب هزار ماهه‏ امویان سرنگون شد. از آن پس خاندان ظالمی دیگر بر مسلمانان حاکم شد که حکومت آنان بیش از پنج قرن
به طول انجامید.
وفات شیخ مصلح‌الدین سعدی شیرازی شاعر و استاد بزرگ ادب فارسی(691 ق)
شیخ مصلح‌الدین سعدی شیرازی، شاعر و استاد بزرگ شعر و نثر فارسی پس از گذراندن مقدمات علوم ادبی و دینی در زادگاهش، شیراز، در جوانی به بغداد رفت و در مدرسه‏ نظامیه‏ آن به آموختن علوم متداول آن دوران پرداخت. پس از تحصیل به سرزمین‌های شام، فلسطین، حجاز و روم و کشورهای دیگر مسافرت کرد و با جوامع مختلف آشنا شد. سعدی طی این سفرها، با کمک دیده‏ها و شنیده‏هایش به همراه قریحه‏ شاعری، به سرودن اشعاری زیبا و ماندنی پرداخت، سپس به شیراز بازگشت و به تألیف و تصنیف منظومه‏های پندآموز که نتیجه‏ 30 سال تجربه، جهانگردی و مردم‏شناسی بود، دست زد. سعدی در سال 655 ق اثر بزرگ اخلاقی و تربیتی خود به نام بوستان را سرود و در 656 ق گلستان، یکی از شیواترین کتاب‏های نثر فارسی را تدوین کرد که در ضمن آن، از اشعار فارسی و عربی نیز استفاده شده است. همچنین دیوان سعدی و مجالس پنجگانه نیز از اوست. مدفن سعدی در شیراز، میزبان خیل علاقه‏مندان زبان و ادب فارسی از سراسر دنیاست. سعدی به همراه فردوسی و حافظ، یکی از سه شاعر بسیار بزرگ و بلامنازع زبان و ادب فارسی است. در سخن او، غزل عاشقانه، آخرین حد لطافت و زیبایى را درک کرده و لطیف‏ترین معانی در ساده‏ترین و فصیح‏ترین و کامل‏ترین الفاظ آمده است. در حکمت و موعظه و ایراد حکَم و امثال از هر شاعر پارسی‏گوی، موفق‏تر است و نثر مزین و آراسته و شیرین و جذاب او در گلستان، بهترین نمونه‏ نثرهای فصیح پارسی است. سعدی به سبب تقدُّم در نثر و نظم، از قرن هفتم به بعد، همواره مورد تقلید و پیروی شاعران و نویسندگان فارسی‌گوی ایران و خارج از ایران بوده است.
روز ملی واتیکان
واتیکان با وسعتی کمتر از نیم کیلومترمربع و جمعیتی حدود یکهزار نفر در جنوب قاره اروپا، به دور از دریای آزاد، در کشور ایتالیا و در قسمت غربی شهر رم واقع شده است. زبان رسمی کشور کوچک واتیکان، ایتالیایی و زبان رسمی کلیسا لاتین است. مردم واتیکان پیرو مذهب کاتولیک بوده و واحد پول آن یورو است. حکومت واتیکان مذهبی است و تحت نظر رهبر کاتولیک‏های جهان اداره می‏شود. در حقیقت واتیکان، مرکز سازمان جهانی کاتولیک‏های جهان است. استقلال واتیکان در سال 1929 از ایتالیا به دست آمد. نوع حکومت در کشور واتیکان پاپ‏نشین است. 22 اکتبر سالروز انتخاب پاپ ژان پل دوم در سال 1978 روز ملی واتیکان نامگذاری شده است.


Page Generated in 0/0050 sec