printlogo


کد خبر: 127246تاریخ: 1393/8/1 00:00
بنزین

تحقیق و تفحص از بنزین‌های وارداتی
طرح تحقیق و تفحص از وزارت نفت درباره بنزین وارداتی با امضای 10 نماینده مجلس کلید خورد. به گزارش مهر، جمعی از نمایندگان مجلس پس از برگزاری جلساتی در کمیسیون‌های مختلف مجلس، طرحی را آماده کردند که با تصویب نهایی آن، تحقیق و تفحص از وزارت نفت درباره بنزین وارداتی یورو 4 به طور رسمی کلید می‌خورد. این تحقیق و تفحص پس از طی مراحل اولیه به هیأت رئیسه مجلس ارائه‌شده، ضمن اینکه هیأت رئیسه نیز این موضوع را برای رسیدگی به کمیسیون انرژی ارجاع داده است.  تاکنون این طرح به امضای بیش از 10 نماینده رسیده است. در متن این تحقیق و تفحص چنین آمده است: «براساس اسناد موجود، وزارت نفت در رسانه‌ها اعلام کرده است با واردات بنزین یورو 4 و همچنین توزیع آن در تهران و کلانشهرها، هوای این شهرها پاک شده است. لیکن طبق بررسی‌های اولیه، بنزین وارداتی نه‌تنها از استاندارد یورو 4 برخوردار نیست، بلکه در برخی موارد از موادی ترکیب و تشکیل شده است که سال‌هاست اجازه توزیع آن در هیچ کشوری داده نمی‌شود. لذا موارد ذیل قابل پیگیری است.
1- سند رسمی کلیه خریدهای بنزین از نظر قیمت و فروشندگان 2- رسیدگی دقیق به گزارش کیفیت (آنالیز) بنزین خریداری شده 3- کیفیت بنزینی که در این مدت در کلانشهرها توزیع شده است. 4- رسیدگی به عملکرد سازمان محیط‌زیست، استاندارد و... در ارتباط با واردات بنزین در این دوره 5- نظارت بر خریدهای در حال انجام و در صورت نیاز کنترل محموله به محموله از بعد نظارتی و کسب اطلاعات از سازمان‌ها و مراکز کنترل‌کننده کیفیت و تاکید بر انجام وظایف دقیق آنها تا حصول اطمینان از واردات بنزین با حداقل استاندارد یورو چهار،
6- رسیدگی به اطلاعات فنی مربوط به مشخصات بنزین و اطلاعات هوای کلانشهرها در سال‌های گذشته که در سازمان محیط زیست ناپدید شده است 7- تهیه گزارش از وضعیت فعلی بنزین تولید داخل و مقایسه آن با بنزین وارداتی 8- تقاضای پشتیبانی و حمایت از مهندسان مبتکر و متعهد داخلی و گزارشی از وضعیت آنان و نوع برخورد نهادها و وزارتخانه‌های مربوطه با آنان 9- رسیدگی به گزارشات خلاف واقع وزارت نفت و سازمان محیط‌زیست به دلیل سیاسی کردن موضوع در سطح جامعه».  در همین حال، از کمیسیون اصل 90 مجلس خبر می‌رسد که این کمیسیون به طور ویژه این موضوع را بررسی می‌کند. برهمین اساس، این کمیسیون روز سه‌شنبه 29 مهرماه موضوعاتی مانند دلایل واردات بنزین، افراد واردکننده این سوخت و سود حاصله از واردات بنزین را مورد بررسی قرار داد و قرار است جلسه بعدی روز یکشنبه برگزار شود. البته بعد از اینکه وزارت نفت و سازمان محیط زیست، بنزین تولیدشده در پتروشیمی‌ها را عامل افزایش سرطان در کشور اعلام کردند، اواخر خردادماه، کمیسیون بهداشت و درمان با دستور رئیس مجلس، بررسی جامعی درباره موضوع آلایندگی بنزین‌های تولید داخل و تأثیر آن بر سلامت مردم را در برنامه کاری خود قرار داد.  بر این اساس، اول تیرماه کمیسیون بهداشت برای بررسی این موضوع از برخی دستگاه‌ها مانند سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان ملی استاندارد، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، واحدهای پتروشیمی، برخی از مؤسسات دانش‌بنیان و مرکز پژوهش‌های مجلس دعوت کرد تا مستندات خود را به این کمیسیون ارسال کنند تا صحت این موضوع بررسی شود. در این گزارش می‌خوانیم:«ادعای افزایش تعداد بیماران سرطانی به علت استفاده از بنزین پتروشیمی غیرکارشناسی است»، «مدعیان آلایندگی بنزین، اسناد معتبری ارائه ندادند»، «بهبود هوای تهران ربطی به توقف تولید بنزین پتروشیمی ندارد»، «ادعای بنزین پتروشیمی عامل اصلی آلایندگی هوا، غیرعلمی است». از سوی دیگر در این گزارش تأکید شده است که «بنزین وارداتی (جایگزین بنزین پتروشیمی) فاقد استانداردهای مصوب و گران‌تر از نرخ فوب خلیج فارس است»، این در حالی است که وزارت نفت با ادعای آلایندگی بنزین پتروشیمی، تولید این محصول را متوقف و اقدام به واردات دوباره بنزین کرد و بهبود هوای کلانشهر تهران را به بنزین وارداتی مربوط می‌دانست. در همین زمینه رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته است: ما یک ماه یا یک ماه و نیم است گزارش بنزین پتروشیمی را به رئیس مجلس داده‌ایم.

تأیید  تولید بنزین یورو۴ توسط ابتکار
  سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ با اعلام اینکه رئیس سازمان محیط زیست، اقدامات صورت گرفته در دولت گذشته برای تولید بنزین یورو۴ را تایید کرد، گفت: بحث آلایندگی بنزین پتروشیمی سیاسی است. حسین آذین  با تأکید بر اینکه اعضای کمیسیون اصل 90، گزارش کمیسیون بهداشت را درباره بررسی کیفیت سوخت تایید می‌کنند، ادامه داد: در این جلسه نماینده کمیسیون بهداشت و درمان خلاصه‌ای از گزارش این کمیسیون درباره کیفیت بنزین پتروشیمی و وارداتی را به اطلاع حاضران در جلسه رساند که «واردات بنزین فاقد استاندارد یورو4 در 3 ماه نخست امسال» و «بالا نبودن بنزن بنزین پتروشیمی» از مهم‌ترین این موارد بود.وی افزود: کمیسیون بهداشت و درمان و انرژی مجلس نیز عنوان کرد سازمان محیط زیست تاکنون برای ادعاهای خود اسنادی را ارائه نکرده است. از سوی دیگر در حالی سازمان محیط زیست اعلام کرده است با توقف تولید بنزین پتروشیمی و واردات بنزین، آلایندگی هوای تهران کمتر و تعداد روزهای سالم  در این کلانشهر افزایش یافته است.


Page Generated in 0/0276 sec