گروه اجتماعی: بسته حمایتی از مدارس غیردولتی ابهاماتی دارد و تا زمانی که ابهامات برطرف نشود کار به صورت سلیقهای پیش میرود. آیا تشخیص رئیس منطقه به تنهایی کافی است که براساس آن بتوان مدرسه را به بخش غیردولتی واگذار کرد. محمود فرشیدی، وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مدیریت کلان از مسؤولیتهایی است که حاکمیت بر عهده دارد و مشارکت باید براساس این اصل مورد توجه باشد، گفت: بسته حمایتی از مدارس غیردولتی با هدف برداشتن باری از دوش آموزش و پرورش در 7 راهکار طراحی شده است. فرشیدی با اشاره به اینکه نخستین راهکار این بسته حمایتی تسریع در صدور مجوز تاسیس مدارس غیردولتی است، ادامه داد: خرید خدمات آموزشی و تکمیل ظرفیت خالی مدارس غیردولتی، واگذاری بخشی از امور مورد تصدی آموزش و پرورش به بخش غیردولتی، حمایت از خیران، ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس غیردولتی و ارائه تسهیلات کمبهره بانکی و ارائه کمکهای بلاعوض، 7 محور بسته حمایتی از مدارس غیردولتی است. وی به تسنیم اعلام کرد: در بند سوم این بسته حمایتی که واگذاری بخشی از امور مورد تصدی آموزش و پرورش به بخش غیردولتی است، ابهاماتی وجود دارد که این ابهامات باید برطرف شود. سازمان مدارس غیردولتی قبل از اینکه آییننامههای اجرایی و شفافیتهای لازم صورت گیرد این طرح را به استانها اعلام کرده است، در حقیقت شاهد نوعی شتابزدگی در اجرا بودیم و این موضوع باعث شده است به اصل طرح که استفاده از ظرفیت مردم است توجهی نشود و تا زمانی که ابهامات برطرف نشود کار به صورت سلیقهای پیش میرود. وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به برخی ابهامات، بیان داشت: در موضوع مدارسی که قابل واگذاری هستند و شرایط واگذاری آنها به بخش غیردولتی ابهاماتی مطرح است. این سوال پیش میآید که ضوابط واگذاری چیست؟ آیا تشخیص رئیس منطقه به تنهایی کافی است که براساس آن اعلام شود مدرسه را میتوان واگذار کرد؟ به گفته فرشیدی، وقتی ابهامات شفاف نشود ماجرای سوءاستفاده پیش میآید و این شایعات به نفع طرح واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی نیست. هماکنون برخی شایعات درباره رانت سیاسی و اقتصادی در واگذاری مدارس ایجاد شده است. وی با اشاره به ابهام دیگر این طرح عنوان کرد: ابهام دیگر در رابطه با شرایط واگذاری است که به خوبی تعریف نشده است، قرار است مدارس با چه شرایطی واگذار شود و تعهدات دولت و موسس چیست؟ به دلیل برخی ابهامات این نگرانی وجود دارد که نیروهایی که توسط موسس غیردولتی در این مدارس جذب میشوند بعدها مدعی استخدام در آموزش و پرورش شوند. فرشیدی بیان داشت: خانوادهها فرزند خود را در مدرسه دولتیای ثبتنام کردهاند که حداقل استانداردها را دارد و معلمان این مدرسه نیروهای آموزش و پرورش هستند و دورههای گوناگونی را گذراندهاند اما پس از ثبتنام دانشآموزان در مدرسه اعلام شده مدرسه به بخش خصوصی واگذار شده است. وی با اشاره به اینکه ممکن است برخی از موسسان استانداردهای لازم را برای جذب معلم رعایت نکنند، بیان کرد: در سالهای گذشته شاهد بودیم برخی مدارس غیردولتی به دلیل مسائل اقتصادی برخی مسائل اخلاقی را رعایت نکردهاند و به حداقلها اکتفا کردهاند. واگذاری مدرسه با دانشآموز به بخش خصوصی صحیح نیست و باید راهکارهای دیگری را برای حل مشکلات
آموزش و پرورش طراحی کنیم. اینکه گفته میشود آموزش و پرورش برای حل مشکل کمبود نیرو در برخی مناطق اقدام به واگذاری مدرسه به بخش خصوصی کرده است برای حل مشکلات به صورت کوتاهمدت مناسب است و برای درازمدت
کارگشا نیست.