printlogo


کد خبر: 128106تاریخ: 1393/8/18 00:00
رهبر انقلاب در حکمی دکتر محمد سرافراز را برای یک دوره 5 ‌ساله به ریاست سازمان صداوسیما منصوب کردند
مأموریت تاریخی سرافراز

گروه سیاسی: حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر حکیم انقلاب اسلامی طی حکمی با تقدیر از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر و دلسوزانه مهندس عزت‌الله ضرغامی، آقای محمد سرافراز را برای یک دوره 5 ساله به ریاست سازمان صداوسیمای جمهوری ایران منصوب کردند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این حکم با اشاره به مسؤولیت تاریخی رسانه ملی در حفظ و ارتقای استقلال فرهنگی و هویت انقلاب ایران اسلامی، تاکید کردند: سازمان صدا و سیما با مأموریت خطیر «هدایت و مدیریت فرهنگ و افکارعمومی جامعه» به‌مثابه دانشگاه عمومی، وظیفه گسترش دین، اخلاق، امید و آگاهی و ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی در میان آحاد ملت را برعهده داشته و به‌عنوان موتور محرک و مشوق پیشرفت کشور، وظیفه پشتیبانی رسانه‌ای همه‌جانبه و مبتکرانه در امر بسیج عمومی ملت و نیز کمک به مدیریت‌های اجرایی در جهت تأمین اهداف و اجرای سیاست‌های کلان نظام و تحقق سند چشم‌انداز کشور را بر دوش دارد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای محمد سرافراز دام توفیقه
با پایان یافتن دوره مسؤولیت جناب آقای مهندس سید عزت‌الله ضرغامی که با تلاش و کوششی خستگی‌ناپذیر و دلسوزانه و مبتکرانه همراه بود، جنابعالی را با توجه به صلاحیت‌هایی که بحمدالله از آن برخوردارید و با آگاهی از تجربه طولانی مدیریتی‌تان در رسانه ملی و آشنایی‌های گسترده‌تان با این مجموعه بزرگ و مهم برای یک دوره 5 ساله به ریاست سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌کنم. سازمان صدا و سیما با مأموریت خطیر«هدایت و مدیریت فرهنگ و افکارعمومی جامعه» به مثابه دانشگاه عمومی، با تکیه بر فعالیت‌ها و برنامه‌های حرفه‌ای پیشرفته و عمیق رسانه‌ای، وظیفه گسترش دین، اخلاق، امید، آگاهی و ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی در میان آحاد ملت را بر عهده دارد. مسؤولیت تاریخی رسانه ملی در مقطع کنونی، حفظ و ارتقای استقلال فرهنگی و هویت انقلاب ایران اسلامی است. «عزم ملی و ابتهاج معنوی و نشاط انقلابی» آحاد جامعه در مسیر اهداف بلند نظام اسلامی، در گرو آگاهی و معرفت عمیق و گسترده عمومی و نیازمند پیوند با سرچشمه‌های تولید فکر ناب دینی و خیل دلبستگان فرهیخته و پرانگیزه انقلاب اسلامی است. سازمان صداوسیما همچنین به‌عنوان موتور محرک و مشوق پیشرفت کشور، وظیفه پشتیبانی رسانه‌ای همه‌جانبه و مبتکرانه در امر بسیج عمومی ملت و نیز کمک به مدیریت‌های اجرایی در جهت تأمین اهداف و اجرای سیاست‌های کلان نظام و تحقق سند چشم‌انداز کشور را بر دوش دارد. اهم راهبردهایی که ان‌شاءالله خواهد توانست رسانه ملی را در اجرای این مسؤولیت بزرگ یاری رساند، به پیوست ابلاغ می‌شود. در پایان لازم می‌دانم از جناب آقای مهندس ضرغامی و همکاران ایشان که توانستند رسانه ملی را در دوره مسؤولیت خود به پیشرفتی چشمگیر برسانند که بتواند در عرصه‌های گوناگون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نقشی مؤثر ایفا کند، صمیمانه تشکر کنم. از درگاه خداوند منان توفیق جنابعالی را که مفتخر به انتساب به خانواده شهیدان معزز انقلاب اسلامی می‌باشید در انجام این مأموریت خطیر و حساس با تکیه بر عنایات الهی خواستارم و برای شما و همکاران محترمتان دعا می‌کنم.
سیدعلی خامنه‌ای
15 آبان 1393
تقدیر نمایندگان مجلس از عملکرد  ضرغامی
با اتمام دوران مسؤولیت عزت‌الله ضرغامی در سازمان صدا و سیما نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی و فرهنگی در اظهارات مختلفی از عملکرد رئیس پیشین صدا و سیما تقدیر کردند. به گزارش
«وطن امروز»، وجه مشترک اعتقاد ناظران درباره عملکرد ضرغامی روشنگری‌های صدا و سیما درباره فتنه 88 است. به اعتقاد نمایندگان مجلس همین موضوع یکی از مهم‌ترین دلایل هجمه‌های اصلاح‌طلبان به دوران ریاست ضرغامی بر صدا وسیما محسوب می‌شود. ایجاد شبکه‌های مختلف تلویزیونی و توسعه کمی‌وکیفی صدا و سیما نیز از جمله نقاط مثبت ضرغامی از نگاه فعالان سیاسی و رسانه‌ای است. حجت‌الاسلام سیدعلی طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در این‌باره به تسنیم گفت: در دوره 10 ساله اخیر صداوسیما، توسعه شبکه‌های ملی و استانی از اقدامات خوبی بود که انجام شد و به مسائل فرهنگی به‌طور جدی توجه شد. طاهری درباره عملکرد رسانه ملی در فتنه 88 گفت: صداوسیما در بحث مقابله با فتنه 88 و افشاگری نقشه‌های شوم دشمنان خارجی و ایادی داخلی آنها یکی از رسانه‌های بسیار موفق بود که عملکرد بسیار مناسبی داشت و توانست مسائل را به مردم منعکس کند. من کارنامه صداوسیما را در این حوزه بسیار موفق می‌دانم. وی در واکنش به هجمه‌های اصلاح‌طلبان و متهم کردن رئیس رسانه ملی به موضع‌گیری‌های جناحی تصریح کرد: بسیاری از اصلاح‌طلبان هرچه را که بر خلاف دین و نظام باشد می‌پسندند و هرچه را که برخلاف اهداف اصلاح‌طلبانه و فتنه‌گرانه‌شان باشد، رد می‌کنند. سیدمحمدحسین میرمحمدی، عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس نیز اظهار داشت: صدا و سیما در دوره 10 ساله اخیر، رشد کمی‌وکیفی مناسبی را تجربه کرده و به‌‌رغم محدودیت‌ها و اعتبارات اندکی که به صداوسیما تخصیص یافته است، آقای ضرغامی تلاش کرد جایگاه صداوسیما خصوصا در بُعد بین‌المللی ارتقا یابد. حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی هم درباره عملکرد 10 ساله عزت‌الله ضرغامی در رسانه ملی، گفت: دوران 10 ساله مدیریت آقای ضرغامی در صداوسیما، دوران شکوفایی و رشد صداوسیما در عرصه بین‌المللی و گسترش شبکه‌های تلویزیونی ایران در داخل و خارج از کشور بود. ترقی تصریح کرد: آقای ضرغامی در دوره مدیریت خود توانست توطئه‌های فتنه‌گران داخلی و خارجی را با روشنگری از طریق برنامه‌های مناسب خنثی کند، لذا به دلیل عملکرد وی از سوی این جریان‌ها مورد هجمه قرار گرفت. همچنین محمدباقر قالیباف، علی‌اکبر ولایتی و مهدی چمران هم در اظهاراتی از عملکرد 10 ساله عزت‌الله ضرغامی در ریاست سازمان صدا و سیما تجلیل کردند.
حاتمی‌کیا: ضرغامی لوطی‌صفت است
ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان سینما طی یادداشتی در روزنامه جام‌جم درباره مدیریت مهندس ضرغامی در صدا و سیما توضیحات جالبی ارائه کرد. حاتمی‌کیا نوشت: من بچه پامنارم و مهندس ضرغامی بچه نازی آباد. هر دو محله‌های قدیمی و لوطی‌پرور که به وقت جنگ نامشان به محله‌های شهیدپرور تغییر یافت. این روزها بازار بدرقه‌های نالوطی زیاد شده. خصلتِ خوش استقبالی و بد بدرقه بودن، رسم جوانمردی نیست. من هم به نوبه خودم حرف‌ها دارم که جایش در این روزهای بدرقه نیست؛ اما اگر دفعتاً از من بپرسید چه خصلتی از مهندس ضرغامی در روح و ذهن‌تان ته‌نشین شده، یک صفت به‌سرعت ظاهر می‌شود؛ لوطی‌صفتی. مهندس ضرغامی را لوطی دیدم. با مرام دیدم. در این 10 سال مدیریت ایشان را 10 بار هم ندیدم، 10 ساعت هم مراوده نداشتم اما هر بار دیدم یا نامه‌ای نوشتم از پاسخش بوی لوطی‌صفتی می‌تراوید. خدا نگهدارتان آقا مهندس. هر جا رفتی دعای خیر ما بدرقه راهت.
علاوه بر حاتمی‌کیا، اکبر عبدی، مهدی فخیم‌زاده، مسعود ده‌نمکی و علی نصیریان  نیز در یادداشت‌های جداگانه‌ از عملکرد ضرغامی در دوران ریاستش قدردانی کردند.

درباره محمد سرافراز
سرافراز، مدیر شبکه‌های پرس‌تی‌وی، هیسپان‌تی‌وی، معاون برون‌مرزی صدا و سیما و عضو شورایعالی فضای مجازی است. او دارای مدرک دکترای علوم سیاسی از دانشگاه بیروت و به زبان‌های انگلیسی و عربی مسلط است. سرافراز کتابی به زبان عربی با موضوع تکفیری‌ها نوشته که در میانه دهه 80 در بیروت منتشر شده است. شبکه‌های پرس‌تی‌وی، العالم، آی‌فیلم و هیسپان تی‌وی 4 شبکه‌ای است که وی آنها را در سال‌های اخیر در مجموعه سازمان صدا و سیما راه‌اندازی کرده و با این شبکه‌ها استانداردهای تلویزیون را تغییر داد. سرافراز برادر 2 شهید است. برادر بزرگ او جواد سرافراز، مسؤول دفتر آیت‌الله دکتر سیدمحمد بهشتی بوده و به‌همراه وی در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در سال 1360 به شهادت رسید. برادر دیگر سرافراز در جنگ تحمیلی به شهادت رسیده است. پدر وی مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل سرافراز نیز نماینده ولی فقیه در هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بود. سرافراز که از زمان محمد هاشمی در سازمان صدا و سیما حضور داشته و از قدیمی‌ترین مدیران این رسانه است، به‌عنوان چهره‌ای پاک شناخته می‌شود. او فردی جدی و ساده‌زیست است. سال‌های طولانی - و شاید هم تا همین حالا - در خانه‌ای اجاره‌ای زندگی می‌کرده است. اتومبیل او برای سال‌ها یک پژو 405 بوده و در اکثر مواقع شخصاً رانندگی می‌کرده است. شاید همین سلامت مالی سبب شده که در طول سال‌های طولانی حضور در این مسؤولیت، همچنان مدیر یکی از بخش‌های مهم صدا و سیما بماند. در همه حوزه‌هایی که وی فعال بوده، همه امور زیر نظر خود وی اداره می‌شده است. در معاونت برون‌مرزی که وی سال‌ها آن را اداره می‌کرده، برای دوره‌ای طولانی هیچ مدیری صاحب «حکم» نبوده و هنوز هم همه امور زیر نظر خود وی کنترل می‌شود. معاونت برون‌مرزی نام یکی از معاونت‌های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است که به‌زبان‌های مختلف برای مخاطبان خارج از ایران برنامه پخش می‌کند. این معاونت شامل تعدادی شبکه رادیویی، تلویزیونی و نیز پایگاه‌های اینترنتی متعدد است.  محمد سرافراز در دوران ریاست ضرغامی؛ معاونت برون‌مرزی سازمان صداوسیما را برعهده داشت و در این مدت 4 شبکه آی‌فیلم، هیسپان، العالم و پرس‌تی‌وی را راه‌اندازی کرد. سرافراز پنجمین رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی بعد از صادق قطب‌زاده، محمد هاشمی، علی لاریجانی و سیدعزت‌الله ضرغامی است.


Page Generated in 0/0052 sec