printlogo


کد خبر: 128116تاریخ: 1393/8/18 00:00
فلسطینیان آماج گلوله و گاز اشک‌آور
قدس در آستانه انتفاضه سوم

گروه بین‌الملل: با آغاز انتفاضه سوم در قدس درگیری‌ها و اوضاع متشنج در مناطق مختلف این شهر اشغالی شدت گرفته است. منابع فلسطینی می‌گویند درگیری‌ها در منطقه‌های مختلف قدس کماکان ادامه دارد اما مرکز این درگیری‌ها در محله شعفاط در قدس شرقی بوده و تا اواخر روز شنبه برای یک لحظه هم آرام نشد و در پی یورش نظامیان اشغالگر به فلسطینیان ساکن این بخش اشغالی فلسطین، ده‌ها تن مجروح شدند. این در حالی است که رژیم صهیونیستی اجازه ورود تیم‌های امدادی در این منطقه را نمی‌دهد و فقط یکی از اعضای هلال احمر برای امدادرسانی به تمام مناطق قدس در حال فعالیت است. از سوی دیگر، خبرها حاکی است که شهادت یک جوان فلسطینی اهل شهر کفر کنا در الجلیل واقع در شمال فلسطین اشغالی در بامداد روز شنبه در اثر تیراندازی عناصر پلیس صهیونیستی، دامنه انتفاضه را به عمق فلسطین اشغالی کشاند. پلیس رژیم صهیونیستی مدعی شده است زمانی که قصد بازداشت این جوان را داشته با مقاومت او روبه‌رو شده و مجبور به شلیک گلوله شده است. طبق اعلام رسانه‌های فلسطینی، به‌دنبال شهادت حمدان موجی از خشم و ناآرامی بر فضای این شهر سایه افکنده است و فلسطینیان ضمن آتش زدن لاستیک‌های خودروها، مغازه‌ها و خیابان‌های اصلی این شهر را بستند و جنایت پلیس صهیونیستی را محکوم کردند. نظامیان رژیم اشغالگر نیز برای متفرق کردن معترضان فلسطینی از گلوله پلاستیکی، گاز اشک‌آور و بمب صوتی استفاده کردند که در اثر آن ده‌ها نفر دچار حالت خفگی ناشی از استنشاق گاز و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده‌اند. موج اعتراضات در روزهای اخیر در فلسطین اشغالی پس از عملیات استشهادی یک جوان با خودرو علیه صهیونیست‌ها آغاز شد و پس از آنکه تل‌آویو تصمیم به تخریب خانه این فلسطینی در اردوگاه آوارگان گرفت، درگیری خیابانی شدیدی میان جوانان فلسطینی و نیروهای امنیتی اسرائیلی صورت گرفت. مسؤولان امنیتی در تل‌آویو درباره تشدید ناآرامی‌ها هشدار داده‌اند و در همین زمینه یک مقام اسرائیلی به روزنامه معاریو گفته که اکنون انتفاضه آغاز شده است و ما تلاش می‌کنیم با اقدامات پیشگیرانه شرایط را آرام کنیم. درگیری‌ها شهرک‌نشینان صهیونیست‌ را به وحشت انداخته و بسیاری از آنها ترجیح می‌دهند در اماکن عمومی و خیابان‌ها حضور پیدا نکنند تا هدف حملات احتمالی قرار نگیرند.
قدس، پادگان نظامی شد
نظامیان رژیم صهیونیستی به دنبال تظاهرات گسترده فلسطینیان در حمایت از قدس و مسجدالاقصی، با محاصره این مسجد مقدس، سرکوب و حمله به تظاهرکنندگان، شهر قدس را به پادگان نظامی تبدیل کردند. روز جمعه نظامیان رژیم صهیونیستی با جوانان فلسطینی بشدت درگیر شدند، این درگیری‌ها نزدیک ایست بازرسی اردوگاه شعفاط در قدس اشغالی آغاز شد. نیروهای اشغالگر با مسدود کردن مسیرهای مسجدالاقصی و استقرار صدها نیرو و برپایی موانع از ورود نمازگزاران زیر 35 سال برای ادای نماز جلوگیری کردند. شیخ محمدحسین، مفتی قدس و فلسطین نیز خواستار تلاش جدی برای حمایت از مسجدالاقصی و آمادگی برای مقابله با تجاوزات پی‌درپی و حملات شدید رژیم صهیونیستی ضد قدس و مسجدالاقصای مبارک شد. وی در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: اقدامات رژیم صهیونیستی بسیار شدید و بی‌سابقه است. همه نهادهای اسرائیلی با بهانه‌های پوچ به‌دنبال تعقیب مردم فسلطین هستند. نهادهای مالیاتی، مسؤولان ثبت تخلفات خودروها، نهادهای تخریب منازل و مصادره املاک شهروندان با توجیهات پوچ، ضدفلسطینیان اقدام می‌کنند.
تخریب خانه‌های عاملان عملیات‌های استشهادی
یک مقام اسرائیلی به خبرگزاری فرانسه گفته است بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم دستور داده است خانه عاملان عملیات‌های استشهادی اخیر در قدس اشغالی تخریب شود. تخریب خانه‌های مظنونان به عملیات‌های استشهادی و همچنین اعضای گروه‌های مقاومت فلسطینی از جمله رویه‌های ثابت صهیونیست‌هاست. با این حال هیچ‌یک از کشورهای غربی تاکنون اعتراضی به این اقدام نکرده‌اند. در جریان عملیات‌های 2 هفته اخیر فلسطینی‌ها در قدس اشغالی که گفته می‌شود در واکنش به گسترش ساخت و ساز در قدس شرقی صورت گرفته، تاکنون دست‌کم 4 صهیونیست کشته و چندین تن زخمی شده‌اند.
تبعید اهالی قدس به نوار غزه
منابع آگاه اعلام کردند نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با تایید یورام کوهین، رئیس شاباک (سازمان اطلاعات) سعی دارد ساکنان قدس را به نوار غزه تبعید کند. بنا به گزارش یدیعوت آحارونوت، در جلسه فوری هفته گذشته کابینه رژیم صهیونیستی بر ضرورت اجرایی شدن این طرح تاکید شده است و سران رژیم صهیونیستی در حال حاضر به دنبال راهکارهایی برای اجرای آن هستند. اقدامی که با اعتراض شدید فلسطینی‌های ساکن قدس روبه‌رو خواهد شد. در این جلسه رئیس شاباک درباره مجازات فلسطینی‌هایی که اقدام به پرتاب سنگ به سمت نظامیان صهیونیست می‌کنند، تاکید کرد و افزود این مجازات باید شامل جریمه مالی، تخریب منزل و زندان و تبعید به غزه باشد.
 

تشکیل «ارتش مردمی» برای آزادسازی مسجدالاقصی
شاخه نظامی جنبش مقاومت حماس، روز جمعه از تشکیل ارتش مردمی در غزه برای آزادسازی مسجدالاقصی و فلسطین خبر داد. مراسم فارغ‌التحصیلی اولین گروه از ارتش مردمی در غزه روز جمعه برگزار شد. فارغ‌التحصیلان این دوره 2500 جوان بودند و در این مراسم و در اردوگاه جبالیا تمریناتی نظامی اجرا کردند. گردان‌های قسام برای ثبت‌نام از افراد بالای 20 سال نیز اعلام آمادگی کرده است. این در حالی است که در فراخوان اول (پس از جنگ اخیر غزه) فقط از افراد زیر 20 سال ثبت‌نام به عمل می‌آمد. «محمد ابوعسکر» یکی از رهبران ارشد حماس در این باره گفت: این گروه در حالی فارغ‌التحصیل می‌شوند که مسجدالاقصی و قدس مورد شدیدترین تجاوزهای اسرائیلی است. ما به رژیم اشغالگر اعلام می‌کنیم که با تجهیز نیروهای خود برای هرگونه رویارویی آماده هستیم.
 


Page Generated in 0/0049 sec