printlogo


کد خبر: 128163تاریخ: 1393/8/18 00:00
تروریست چینی هم به بازار آمد

گروه بین‌الملل: با رشد صادرات چین در همه زمینه‌ها حتی ادوات فوق‌پیشرفته نظامی و فناورانه، تنها حوزه‌ای که اژدهای زرد در صادرات آن بازارهای جهانی را تسخیر نکرده بود  نیروهای انسانی با مهارت‌های نادر بود که حالا این مهم هم انجام شده. امروز تروریست چینی هم به ارزانی سایر کالاهای صادراتی این کشور به بازار آمده. اما مشکل اینجاست که بر خلاف اجناس صادراتی چینی، این تروریست‌ها دوباره به خاک کشور بازمی‌گردند و به جای درآمدزایی هزینه‌های سنگینی روی دست دولت پکن می‌گذارند. حضور تکفیری‌های چینی در سوریه از تاریخ اکتبر 2012 تایید شده بود، ولی تعداد آنها به شکل شگرفی در تابستان 2014 افزایش یافت. تجمع آنها به حدی رسید که یک محله چینی در رقه پایتخت امارت اسلامی را به‌ خود اختصاص دادند. به طور کلی چینی‌های تکفیری به جامعه اویغورها تعلق دارند، این تروریست‌ها غالباً از راه کامبوج یا اندونزی عبور می‌کنند و به گفته یک منبع اطلاعاتی پکن از کمک سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه برخوردار هستند. طی ماه‌های گذشته، با بازگشت تروریست‌های وهابی و سلفی که به سوریه رفته بودند، چند سوءقصد توسط تکفیری‌ها به شرح زیر در چین به وقوع پیوست:
- میدان تیانانمن در پکن، 28 اکتبر 2013
 5 کشته و 40 زخمی.
- ایستگاه قطار کونمینگ، اول مارس 2014
 29 کشته و 143 زخمی.
- ایستگاه قطار اورومکی، 30 آوریل 2014
، 2 کشته و 79 زخمی.
- بازار اورومکی، 22 مه 2014، 31 کشته و چندین زخمی.
- هتل پلیس کارجیلیک، 21 ژوئن 2014
 13 کشته و 3 زخمی.
- هتل پلیس شاچی/یارکانت،28 ژوئیه 2014
 96 کشته و در این سوء قصد بسیاری زخمی شدند.
حتی اگر در اروپا و ایالات متحده بیم سوء قصد جهادطلبان احساس می‌شود، ولی تاکنون موارد به ثبت رسیده در چارچوب سازمان جهاد‌طلبانی مرتبط است که به کشورهای خود بازگشته‌اند.
به عنوان مثال مهدی نموش فرانسوی، متهم به کشتن 3 نفر در موزه یهودی بروکسل شد  که البته این مورد از ویژگی خاصی برخوردار است، زیرا قربانیان شهروندان عادی نبودند، بلکه دو نفر از آنها مأموران  سوخته سرویس اطلاعاتی موساد بودند که ظاهرا باید پاکسازی می‌شدند. امارت اسلامی در آغاز به‌نظر می‌رسد که اساساً برای مبارزه علیه جمهوری خلق چین ایجاد شد.وزیر دفاع عراق 2 عکس از شهروندان چینی عضو امارت اسلامی را منتشر کرد. در اواسط ماه اکتبر 2014، القاعده در نخستین شماره مجله‌اش به زبان انگلیسی ریسارجنس (Resurgence) مقاله‌ای درباره ترکستان شرقی با نام قدیمی شینجیانگ منتشر کرد. در این مقاله مدعی شده‌اند که «اسلام در چین ممنوع است»، در حالی که واقعیت این است که دین اسلام یکی از 5 مذهب رسمی چین است. علاوه بر این در این مجله فراخوانی نوشته شده که مبتنی بر آن باید به راه‌های تدارکاتی چین حمله کنند. براساس اطلاعاتی که ما در اختیار داریم، بیش از 1000 جهادطلب چینی در پاکستان آموزش می‌بینند که بعداً به سوریه فرستاده خواهند شد و سپس به چین بازخواهند گشت. در طول تمام تاریخ جمهوری خلق چین، این کشور 8 بار از حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد استفاده کرده که 4 بار آن برای حفاظت از سوریه در مقابل خشونت غرب و کشورهای خلیج فارس بوده است. جمهوری خلق چین که تاکنون در منازعات هند و پاکستان همواره تنها در کنار پاکستان بسر می‌برد، تصمیم گرفته است که برای تمرین‌های ضدتروریستی به هند نزدیک شود. چین و روسیه سازمان همکاری شانگهای را برای مبارزه علیه جدایی‌طلبان و جهادطلبان و در واکنش به حرکات القاعده در دره فرغانه ایجاد کردند. براساس گزارش رسانه‌های چینی، طی 2 ماه گذشته 139 نفر بازداشت شده و 256 نفر دیگر به جرم رابطه با سازمان‌های جهاد‌طلب محکوم شده‌اند.

 


Page Generated in 0/0052 sec