printlogo


کد خبر: 128165تاریخ: 1393/8/18 00:00
چهارگوشه

امروز؛ همه‌پرسی استقلال در کاتالونیا
در پی اعلام ممنوعیت برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا از سوی دادگاه قانون اساسی اسپانیا، کاتالان‌ها امروز، یکشنبه همه‌پرسی نمادینی را برگزار می‌کنند. این همه‌پرسی اگر چه از لحاظ حقوقی اهمیتی ندارد اما از لحاظ سیاسی حائز اهمیت بسیاری است. دیوان عالی اسپانیا روز سه‌شنبه بار دیگر به تعلیق همه‌پرسی نمادین استقلال کاتالونیا از این کشور رأی داد. در همه‌پرسی سال 2006، کاتالونیا به بخشی خودمختار تبدیل شد ولی مردم این ناحیه خواستار جدایی کامل از اسپانیا هستند.

اولاند: اشتباه کردم
رئیس‌جمهور فرانسه به اشتباهات خود بویژه در زمینه مبارزه با بحران بیکاری اعتراف کرد. فرانسوا اولاند در یک گفت‌وگوی تلویزیونی بعد از گذشت 2سال و نیم از تصدی پست ریاست‌جمهوری تلاش کرد وجهه خود را در آغاز برنامه بهبود بخشد و از خود دفاع کند. اولاند همچنان در بین رؤسای جمهور تاریخ فرانسه از کمترین مقبولیت مردمی برخوردار است. وی به علت ناتوانی در به‌دست آوردن هرگونه نتایجی در راه مقابله با بحران اقتصادی و علنی شدن جزئیات زندگی شخصی مورد انتقاد قرار دارد.

دولت جدید یمن معرفی شد
تلویزیون رسمی یمن اعلام کرد عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن دولت جدید این کشور به نخست‌وزیری خالد بحاح را معرفی کرد. در دولت جدید یمن سیاستمدارانی از حوثی‌ها و جدایی‌طلبان جنوب یمن دیده می‌شوند. تشکیل دولت جدید در یمن که یکی از خواسته‌های مهم معترضان است می‌تواند به حل بحران در این کشور کمک کند. از سوی دیگر، حزب «کنگره مردمی» یمن رئیس‌جمهوری این کشور را از مقامش به عنوان دبیر کل این حزب برکنار کرد.

جانشین اشتون  خواستار تشکیل دولت فلسطین
مسؤول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار تشکیل دولت فلسطین شد. فدریکا موگرینی، مسؤول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار تشکیل دولت فلسطین شد. به اعتقاد جانشین کاترین اشتون، دنیا دیگر حاضر به قبول جنگ دیگری در غزه نیست. به گزارش رویترز، موگرینی در جریان دیدار از غزه گفت: «ما به یک دولت فلسطین نیاز داریم. این هدف نهایی و  موضع تمام کشورهای اتحادیه اروپا است». وزیر خارجه بتازگی کناره گرفته ایتالیا، روز جمعه و در جریان سفر به اراضی اشغالی نیز درکنفرانس خبری مشترک خود با آویدگور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل خواستار توقف ساخت و سازهای رژیم صهیونیستی در کرانه باختری شد و بر توقف خشونت‌ها در بیت‌المقدس تاکید کرد.
 


Page Generated in 0/0053 sec