printlogo


کد خبر: 128176تاریخ: 1393/8/18 00:00
تقویم تاریخ

ولادت عالم بزرگ شیعه سید بن طاووس (589 ق)
علی بن موسی بن جعفر معروف به سیدبن طاووس، نوه‏ دختری شیخ طوسی، از اعاظم شیعه‏ امامیه و عالمی فقیه و جلیل القدر، ادیب، شاعر، خطیب، عابد، زاهد و جامع کمالات عالیه‏ اخلاقی است. وی نزد اساتید بزرگ زمان تحصیل کرد و به مدارج بالای علمی دست یافت. وی شاگردان فراوان و تالیفات متعددی دارد. علامه‏ حلی و پدرش و نیز دو فرزند وی از جمله شاگردان بارز او و اللهوف، المزار، فرج المهموم و... از کتب آن عالم فرزانه هستند.
تولد علامه محمد اقبال لاهوری، متفکر مسلمان پاکستانی (1873م)
علامه محمد اقبال لاهوری در سوم ذیعقده 1294 هجری قمری (مطابق با 9 نوامبر 1877 میلادی) در یک خانواده متدین در شهر سیالکوت دیده به جهان گشود، پدرش بازرگانی پیشه می‌کرد. اجدادش همه از برهمنان کشمیر بودند که در قرن هفدهم به دین اسلام مشرف شدند. علامه تحصیلات خود را با قرآن در یکی از مساجد زادگاهش شروع کرده و بعد از اتمام دوره مکتب برای گذران دوره‌های ابتدایی و متوسطه به کالج رفت. ذوق و استعداد شاعری علامه تا جایی معلمش را تحت تاثیر قرار داد که ایشان هرچند مخالف شعر گفتن جوانان بود، خودش علامه را تشویق به سرودن کرد. علامه پس از اتمام دوره کالج، در رشته فلسفه دانشگاه لاهور ادامه تحصیل داده و با اتمام دوره فوق‌لیسانس از دانشگاه پنجاب با رتبه اول، عهده دار تدریس در رشته‌های تاریخ، فلسفه و علوم در همان دانشگاه شد اما فعالیت علامه و ذوق و قریحه وی فقط در عالم شعر و شاعری و فلسفه محدود نبوده بلکه ایشان در عالم اقتصاد نیز حرفی برای گفتن داشته‌اند تا جایی که در سال 1901 م کتابی در همین زمینه به زبان اردو نوشتند. اقبال در سال 1926م به عضویت مجلس قانونگذاری انتخاب شد. وضعیت زندگی ناگوار مردم و اختلافات در آن زمان و عشق به آزادی، اقبال را به سوی حرکت‌های سیاسی سوق داد تا جایی که اقبال پیشنهاد تشکیل دولت پاکستان را در جلسه سالانه حزب مسلم‌بیگ در الله‌آباد داد. همچنین ایشان نمایندگی مردم مسلمان شبه‌قاره را در اولین موتمر اسلامی فلسطین در بیت‌المقدس را داشته. ایشان در بازگشتی از کنفرانسی در لندن از اسپانیا و مسجد قرطبه دیدن کرده بودند که دیدار از این مسجد تاثیر زیادی در روحیه ایشان به جای گذارده بود و در منظومه‌ای آن را بیان داشته همچنین از افغانستان نیز دیداری کرده و به زیارت مزار حکیم ثنائی موفق شد. در اواخر عمر نیز یعنی به سال 1933 از دانشگاه پنجاب موفق به دریافت دکترای افتخاری شد. سرانجام ایشان که به تنگی نفس و ضعف قلبی مبتلا شده بود در روز پنجشنبه 21 آوریل 1938 مطابق 20 صفر 1357 قمری دار فانی را وداع گفت.
برچیده شدن بساط امپراتوری آلمان پس از شکست در جنگ اول جهانی (1918م)
پس از شکست آلمان در جریان جنگ اول جهانی و پایان جنگ، قرارداد ورسای بدون توجه به عدم توانایى آلمان مغلوب در اجرای تعهدات ناشی از آن، به ملت آلمان تحمیل شد. تقریباً تمام مواد قرارداد ورسای بر ضد آلمان و متضمن محدودیت‏ها و شرایط خفت‏آوری بود که دشوارترین آنها پرداخت غرامت سنگین جنگی به کشورهای فاتح از طرف کشوری بود که قسمت اعظم امکانات صنعتی و اقتصادی خود را از دست داده بود. شرط اولیه استعفای ویلهلم دوم، قیصر آلمان و الغای رژیم سلطنتی در آلمان هم، قبل از امضای قرارداد متارکه جنگ، از طرف ویلسون عنوان شد و در نتیجه پافشاری او بود که به دنبال خاتمه جنگ اول جهانی، رژیم سلطنتی آلمان ملغی شد. در نهایت با استعفای پادشاه آلمان در 9 نوامبر 1918م، یک حکومت جمهوری در آلمان بر سر کار آمد و رهبران سوسیالیست در رأس آن قرار گرفتند. با آغاز حکومت جمهوری در آلمان که به جمهوری وایمار شهرت یافت، نخستین مجمع ملی یا مجلس مؤسسان این جمهوری تشکیل شد و تشکیلات دولتی این حکومت در شهر وایمار آلمان مستقر گردید. به موجب قانون اساسیِ جمهوری وایمار، یک حکومت جمهوری فدرال با دو مجلس قانونگذاری به وجود آمد و دوران ریاست‌جمهوری نیز 7 سال تعیین شد.


Page Generated in 0/0056 sec