printlogo


کد خبر: 128249تاریخ: 1393/8/20 00:00
«وطن امروز» گزارش می‌دهد
تأثیر مثبت و منفی سوابق تحصیلی در کنکور

حامد نجفی‌مهر: کنکوری‌ها امسال باید حواسشان را ششدانگ جمع کنند، چرا که تا به امروز دست کم می‌توان 3 تغییر عمده در زمان برگزاری و ثبت‌نام این آزمون سراسری و همچنین تاثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو را به عنوان نکات متفاوت کنکور 94 با آزمون‌های سراسری گذشته برشمرد. تغییراتی که می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در برنامه‌ریزی کنکوری‌ها داشته باشد.هر چند پیش از این درباره تغییرات انجام شده درباره زمان ثبت‌نام و همچنین زمان برگزاری کنکور 94 اطلاع‌رسانی شده بود اما تاثیر مثبت و منفی سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در پذیرش دانشگاه‌ها به میزان 25درصد یکی از تازه‌ترین خبرها در حوزه آزمون سراسری است که باید بیش از پیش مورد توجه داوطلبان کنکور 94قرار گیرد، چرا که براساس آنچه رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش اعلام کرده است در کنکور 94 سوابق تحصیلی در کاهش و افزایش تراز و رتبه داوطلب تاثیرگذار است و مانند سال‌های گذشته فقط تاثیر مثبت نخواهد داشت.
تأثیر سوابق تحصیلی سنگ بنای حذف کنکور
یکی از موضوعاتی که برخی داوطلبان درباره آن جویا هستند چگونگی تاثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه‌هاست. این در حالی است که این تغییر رویه در آزمون سراسری بنا بر تصمیمات گرفته شده در راه حذف کنکور انجام می‌شود.  نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی طرح یک فوریتی سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، جزئیاتی از این طرح را به تصویب رسانند که بر مبنای تبصره 5 ماده 4 این قانون سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو تاثیرگذار خواهد بود. البته نحوه اجرای این قانون نیز با تاثیر حداقل 25درصدی برای سال اول مصوب و مقرر شد از سال ۱۳۹۴ با اجرایی شدن این قانون، به تدریج وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف به حذف کنکور و افزایش تاثیر سابقه تحصیلی در پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها شود.
 تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور94
همچنین طبق این مصوبه، داوطلبانی که سال ۱۳۹۴ کنکور خواهند داد، سوابق تحصیلی سال‌های دوم و سوم دبیرستان آنها در پذیرش در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی موثر خواهد بود و سوابق تحصیلی سال اول دبیرستان این داوطلبان تاثیری در پذیرششان در دانشگاه‌ها نخواهد داشت، چرا که این داوطلبان قرار است در سال تحصیلی ۹3-۹2، دوم دبیرستان و در سال تحصیلی ۹4-۹3، پایه سوم دبیرستان را بگذرانند و سال اول دبیرستان را براساس نظام فعلی سپری کردند، یعنی امتحانات پایان سال آنها به صورت سراسری، نهایی و استاندارد مطابق مصوبات شورایعالی آموزش و پرورش برگزار نشده است. این در حالی است که براساس تازه‌ترین اظهارات رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش تاثیر سوابق تحصیلی برای داوطلبان کنکور 94 به میزان 25درصد و البته با تاثیر مثبت و منفی اعمال می‌شود همچنین سوابق دوره پیش‌دانشگاهی در پذیرش دانشجو بی‌تاثیرخواهد بود.
 تأثیر قطعی مثبت و منفی 25 درصدی
عبدالرسول عمادی، رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش درباره نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور94 گفته است: تاثیر سوابق تحصیلی دوره متوسطه در کنکور پیش رو همانند کنکور گذشته 25 درصد است با این تفاوت که در کنکور امسال تاثیر مثبت و منفی 25 درصد اعمال می‌شود. وی درباره تاثیر قطعی
25 درصدی سوابق تحصیلی به باشگاه خبرنگاران بیان داشت: سوابق تحصیلی در کاهش و افزایش تراز و رتبه داوطلب تاثیرگذار است و مانند سال‌های گذشته فقط تاثیر مثبت نخواهد داشت.
 دوره پیش‌دانشگاهی بی‌تأثیر در پذیرش
یکی دیگر از نکاتی که رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش مورد اشاره قرار داده است موضوع اعمال سوابق تحصیلی دوره پیش‌دانشگاهی است. به گفته عمادی بحث اعمال سوابق دروس دوره پیش‌دانشگاهی در شورای سنجش و پذیرش دانشجو تصویب نشده است و سوابق دوره پیش‌دانشگاهی در پذیرش دانشجو تاثیر نخواهد داشت. وی خاطرنشان کرد: سوابق فارغ‌التحصیلان‌ که در خرداد و شهریور 93 فارغ‌التحصیل شده‌اند و همچنین سوابق امتحانات دی‌ماه به سازمان سنجش ارسال می‌‌شود و تاثیر
25 درصدی آن در کنکور امسال اعمال می‌شود.
 فعالیت سامانه ساهت یک هفته قبل از ثبت‌نام
با توجه به تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور، داوطلبان لازم است به این اطلاعات دسترسی داشته باشند و در زمان مقرر از آن به منظور تکمیل مراحل ثبت‌نام استفاده کنند ضمن اینکه امکان بررسی و اعلام مغایرت در سوابق نیز برای داوطلبان فراهم شده است. عمادی با اشاره به تجمیع سوابق تحصیلی داوطلبان در سامانه ساهت اظهار داشت:‌ سوابق تحصیلی در سامانه ساهت با نشانی اینترنتی dipcode.medu.ir وجود دارد و داوطلبان براساس اعلام سازمان یک هفته قبل از شروع ثبت‌نام می‌توانند سوابق خود را مشاهده و هرگونه مغایرت در سوابق خود را اعلام کنند تا سازمان نسبت به اصلاح آن اقدام کند.
افزایش تأثیر سوابق تحصیلی برای رشته‌های خاص
وی با اشاره به برنامه بلندمدت پذیرش دانشجو در سال 97 اذعان داشت: در قانون سنجش و پذیرش دانشجو ظرف مدت 5 سال 85 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها و رشته‌محل‌ها در پذیرش دانشجو باید براساس سوابق تحصیلی باشد چه بسا که در حال حاضر بخش عمده‌ای از ظرفیت دانشگاه‌های کشور از کنکور آزاد شده و بسیاری از دانشگاه‌های آزاد و برخی دانشگاه‌ها در حوزه دولتی از ابتدای برگزاری کنکور عمومی و اختصاصی دانشجو پذیرش می‌کنند اما اعمال سوابق برای دانشجویان کنکوری که برای رشته‌ محل‌های خاص رقابت می‌کنند افزایش می‌یابد و با توجه به نهایی شدن امتحانات پایه‌های 3 سال آخر متوسطه، درصد اعمال سوابق تحصیلی در سال‌های دیگر افزایش می‌یابد. عمادی خاطرنشان کرد: افزایش اعمال سوابق تحصیلی براساس تصمیم‌گیری شورای سنجش و پذیرش دانشجو در رشته‌محل‌های خاص مغایرتی با هدف 5 ساله سازمان ندارد.
دو روی سکه سوابق تحصیلی
هرچند هدف از اعمال تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری دانشگاه‌ها و نحوه پذیرش دانشجو حذف تدریجی کنکور عنوان شده اما به‌نظر می‌رسد این نوع پذیرش نیز سکه دورویی است که یک روی آن خبر خوش حذف آزمون و از بین رفتن سد کنکور مقابل داوطلبان است اقدامی که سرنوشت داوطلب را به فقط به یک آزمون گره نزده و همه سوابق تحصیلی را در انتخاب آینده تحصیلی وی شریک می‌کند اما روی دیگر این سکه انتقاداتی است که درباره تاثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد. انتقاداتی که بیشتر از سوی داوطلبانی مطرح می‌شود که معتقدند کیفیت آموزش در مدارس گوناگون متفاوت است. در حال حاضر مدارس گوناگون از غیرانتفاعی گرفته تا نمونه و دولتی مشغول فعالیت هستند که به‌طور حتم کیفیت آموزش در همه آنها یکسان نیست و این موضوع می‌تواند در کسب معدل دانش‌آموزان و در نهایت در قبولی آنها در دانشگاه هم تاثیرگذار باشد.  
 


Page Generated in 0/0048 sec