printlogo


کد خبر: 128252تاریخ: 1393/8/20 00:00
در گفت‌وگو با «وطن امروز» بیان شد
نظرات متفاوت پایتخت‌نشین‌ها درباره آلودگی هوا
مردم خواستار اقدام فوری دولت برای مدیریت آلودگی هوا هستند

آزاده عامری: آلودگی هوای تهران موضوعی است که هیچگاه تمامی ندارد، هر چه باران و برف ببارد باز هم نباید امید داشته باشیم که آلودگی از هوای تهران رخت بربسته و خیال ما را برای همیشه راحت کند. باز هم مدیران پشت تریبون در رادیو و تلویزیون  می‌آیند یا با روزنامه‌ها گفت‌وگوهای مفصلی انجام می‌دهند که شهروندان تهرانی خیالتان راحت باشد با بارش‌های صورت‌گرفته و اقدامات موثری که در زمینه سوخت خودروها، کاهش آلایندگی کارخانه‌ها و ده‌ها راهکار مفید دیگر که انجام داده‌ایم دیگر تهرانی‌ها چشم‌شان به دود و هوای آلوده نخواهد افتاد اما چند روز بیشتر طول نخواهد کشید که باز همین مدیران اعلام می‌کنند آلودگی به هوای تهران بازگشته و هزاران راهکار برای مبارزه با آلودگی پیشنهاد می‌کنند که متاسفانه هیچ کدام راه به جایی نخواهد برد. این در حالی است که پایتخت‌نشینان از دولت و مدیران دست‌اندرکار انتظاراتی دارند که توجه به آنها می‌تواند تا حدودی معضل آلودگی هوای تهران را سامان بخشد.  انتظاراتی که به نظر می‌رسد در بیشتر موارد بحق و در حوزه مدیریت وضعیت موجود در آلودگی هوای پایتخت است. انتظارات شهروندان از دولت درباره آلودگی هوا پرسش خبرنگار
«وطن امروز» از تعدادی از پایتخت‌نشینان است که در ادامه متن کامل گفت‌وگوی «وطن امروز» با تعدادی از شهروندان تهرانی را می‌خوانید.
باران هم تهران را نجات نداد
فریده تهرانی یکی از ساکنان منطقه 4 تهران درباره آلودگی هوای تهران به خبرنگار «وطن امروز» گفت: موج هوای سرد که از چند روز پیش به تهران آمد و بارانی که بارید خیلی خوشحال‌مان کرد که از شر آلودگی هوا خلاص شده‌ایم اما باز هم از گوشه و کنار می‌شنویم که دوباره این آلودگی به تهران بازگشته است.
تنگ‌تر شدن عرصه زندگی بر مردم
 اما جهانگیر فتوحی که در خیابان بنی‌هاشم زندگی می‌کند با اشاره به این موضوع که تنها راهکار مدیران در شرایط بحرانی هوا این است که عرصه را بر مردم تنگ‌تر کنند در گفت‌وگو با« وطن امروز» بیان داشت: هر زمان که اعلام کنند هوای تهران باز هم در شرایط هشدار قرار گرفت اولین کاری که مدیران انجام می‌دهند این است که خروج خودروها از در منازل را متوقف می‌کنند و می‌گویند مردم باید از وسایل حمل و نقل عمومی برای رفت و آمد استفاده کنند اما هیچ‌کس متوجه این موضوع نیست که با کدام وسیله حمل‌ونقل عمومی؟! همه نقاط تهران که اتوبوس و بی‌آرتی ندارد، همه جا که خط مترو ندارد.
به گفته این شهروند، کمک دولت به حمل‌و‌نقل عمومی و تجهیز بیشتر امکانات شهرداری می‌تواند گام موثری در کاهش آلودگی هوا باشد چرا که استفاده آسان از مترو و اتوبوس می‌تواند بسیاری از مردم را برای استفاده از خودروی شخصی منصرف کند.
قوانین سختگیرانه برای قشر متوسط
این در حالی است که مریم کیهانی که در منطقه 2 تهران ساکن است با اشاره به نقش موثر حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هوا به «وطن‌امروز» اظهار داشت: زندگی در هوای آلوده  تهران فقط برای اقشار متوسط و رو به پایین جامعه است، اقشار مرفه جامعه شامل رعایت کردن قوانین سختگیرانه دولت برای زندگی در هوای آلوده پایتخت نمی‌شوند. مرفهین برای خلاصی از آلودگی هوای تهران به جاهای خوش آب و هوا پناه می‌برند و این ما اقشار متوسط جامعه هستیم که باید با نبود وسایل حمل و نقل عمومی و قوانین سختگیرانه بسازیم و با بیماری‌های ناشی از این آلودگی مبارزه کنیم.
بهانه دولت برای شانه خالی کردن از زیر بار مسؤولیت
در همین باره  سیدرضا حسینی از ساکنان خیابان استاد معین در منطقه 9 نیز در پاسخ به «وطن امروز» تصریح کرد: تعداد بی‌شمار خودرو و کامیون‌ها و مینی‌بوس‌های دودزا در سطح شهر تهران و فرسودگی بیشتر آنها یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای تهران است. به باور وی، مدیران تنها با این بهانه که تعداد خودرو در سطح شهر تهران زیاد است و مردم نباید با خودروهای شخصی خود رفت‌وآمد کنند از زیر بار مسؤولیت شانه خالی می‌کنند. حسینی یادآور شد: دولت باید توجه بیشتری به موضوع خروج خودروهای فرسوده و دودزا از ناوگان حمل و نقل داشته باشد و با فراهم آوردن تسهیلاتی برای صاحبان این خودروها زمینه خروج هر چه سریع‌تر این نوع وسایل را فراهم آورد. به گفته این شهروند یکی دیگر از مشکلاتی که گره آن به دست دولت باز می‌شود موضوع گرد و غبار‌هایی است که از کشورهای همسایه یا کانون‌های داخلی وارد هوا شده و مشکل آلودگی هوا را دوچندان کرده است.  دولت باید با حساسیت بیشتری پیگیر این موضوع باشد و با مذاکره با کشورهای همسایه یا انجام عملیات مالچ‌پاشی مانع از ورود این نوع آلودگی به کشور شود.
 


Page Generated in 0/0051 sec