printlogo


کد خبر: 128265تاریخ: 1393/8/20 00:00
گزارشی از اظهارات و هوای سرطانی
«سیاست» بنزین داخلی را آلوده کرد!

گروه اقتصادی: معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست در حالی همچنان اصرار بر داشتن اسنادی درباره آلوده بودن بنزین پتروشیمی‌ها دارد که کمیسیون اصل ۹۰ مجلس این ادعا را رد کرده است. بنزینی که طبق اعلام نهادهای نظارتی بیشتر از آنکه به دلیل داشتن «بنزن» بالا آلوده باشد به تفکرات و بازی‌های سیاسی آلوده شده است. معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست که از دولت اصلاحات، چهر‌ه‌ای دوستدار محیط‌زیست در دنیا از خود ارائه داد پس از رأی آوردن در انتخابات سومین دوره شورای شهر تهران، چهره سیاسی خود را در موضع‌گیری‌های جانبدارانه از جریان خاص احیا کرد و پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و پذیرفتن دوباره مسؤولیت در سازمان محیط زیست، این بار محیط زیست را کاملاً با سیاست در هم آمیخت، آمیختگی‌ای که در هر اظهارنظر زیست‌محیطی، سنگینی از یک موضع‌گیری سیاسی دارد. موضوع آلودگی بنزین یکی از مواردی است که بارها ابتکار از آن ابراز نگرانی کرده است، نگرانی‌ای که شاید شروع آن را بتوان در اظهارنظرهای او در سال 89 زمانی که رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران بود جست‌وجو کرد. او در آن زمان وجود بنزن در هوای پایتخت را تایید کرد و گفت: «آلاینده‌های آلی در هوای تهران مانند بنزن، تولوئین و دیزایلین از بخارات بنزین حاصل می‌شود». ابتکار طی یک سال گذشته شاید بیشترین موضع‌گیری‌ و اظهارنظر را درباره آلوده بودن بنزین پتروشیمی‌ها داشته است به‌طوری‌که او خردادماه امسال تصریح کرد: تمام اسناد لازم مبنی بر سرطانزا بودن بنزین پتروشیمی موجود است. رئیس سازمان محیط زیست می‌افزاید: این مساله کاملا شفاف است و با تهدید و تهمت، سازمان محیط زیست از موضع خود که حافظ سلامت مردم است کوتاه نمی‌آید. سازمان محیط زیست و وزارت نفت در این زمینه تعامل کامل با یکدیگر دارند و این فشارها، تهمت‌ها و تهدیدها که همه‌شان دروغ محض هستند هیچ اثری در انجام وظیفه ما که همانا خدمت کردن به مردم و تضمین سلامت محیط زیست است، ندارد. ابتکار معتقد است «موضوع سرطانزا بودن پتروشیمی بسیار شفاف بوده و مثل روز روشن است». ابتکار در حالی نهادهای نظارتی و افکارعمومی را نتوانسته است با اسنادش درباره آلوده بودن بنزین پتروشیمی‌ها قانع کند که ریشه این موضع‌گیری‌هایش نیز جنبه سیاسی دارد و به زمانی برمی‌گردد که با افزایش تحریم‌های یکجانبه آمریکا، ایران برای واردات بنزین با مشکلاتی روبه‌رو شد و دولت دهم برای تأمین نیاز داخلی و رسیدن به خودکفایی «طرح ضربتی افزایش تولید بنزین» را با تغییر کاربری چند مجتمع پتروشیمی اجرایی کرد. از سوی دیگر طی این مدتی که محیط‌زیست اصرار بر آلوده بودن بنزین پتروشیمی‌ها دارد، مسؤولان و مدیران شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و... منکر بالا بودن میزان «بنزن» و آلوده بودن این بنزین‌های تولیدی هستند. پیگیری‌های محیط‌زیست اگر چه منجر به توقف تولید این بنزین شد اما کمیسیون اصل 90 مجلس نیز به عنوان نهادی نظارتی به این بحث ورود پیدا کرد. حسین آذین،‌ سخنگوی این کمیسیون می‌گوید: سازمان محیط زیست مدعی است حذف بنزین پتروشیمی باعث بهبود کیفیت هوای تهران شده است اما نکته اینجاست که اصلاً بنزین پتروشیمی‌ها در تهران توزیع نشده است که حذف آن به کاهش آلودگی منجر شود. وی اضافه می‌کند: در عین حال به‌‌رغم درگیر کردن ذهن مردم و برهم زدن آرامش روانی آنها با ادعای سرطانزا بودن بنزین پتروشیمی و شعارهای پوپولیستی مشابه آن، وزارت بهداشت اعلام کرد همه می‌دانیم بنزن سرطانزاست اما درباره اینکه آیا می‌توانیم نتیجه بگیریم بنزن موجود در این بنزین که در موتور خودرو می‌سوزد سرطانزاست، به یک مطالعه دقیق 5 ساله نیاز است بنابراین با ادعا و حرف نمی‌توانیم چنین نتیجه‌ای بگیریم و چنین نتیجه‌گیری منصفانه و عقلانی نیست. آذین تصریح می‌کند که هیچ سندی توسط محیط زیست به کمیسیون اصل 90 درباره اثبات آلایندگی بنزین پتروشیمی ارائه نشده و در مقابل اسنادی که از پالایش و پخش به دست کمیسیون رسیده درست خلاف این ادعا را نشان می‌دهد و آلایندگی بنزین پتروشیمی را رد می‌کند. با این اوصاف، گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس درباره بنزین پتروشیمی‌ها نهایی شده است و به گفته سخنگوی این کمیسیون «ادعای سازمان محیط زیست مبنی بر آلایندگی هوای تهران به علت استفاده از بنزین پتروشیمی (ریفرمیت) رد شد». موضوع آلودگی هوای تهران برای رئیس سازمان محیط زیست، موضوع جدیدی نیست و او طی 2 دولت اخیر بارها نسبت به وضعیت هوا ابراز نگرانی کرده است اما آلودگی هوای پایتخت موضوعی نیست که یک دلیل واحد داشته باشد و با حذف آن، هوا «پاک» شود، ریشه‌های آلودگی هوای تهران از تصمیم‌سازی‌ها و نگرش‌های سیاسی مسؤولان تا فرهنگ تک‌تک مردم را دربرمی‌گیرد بنابراین برای بهبود حال هوای تهران، اول باید عده‌ای چشم‌هایشان را از غبار سیاسی‌نگری پاک کنند و سپس با ابزار تصمیم و تصویب، مردم را به خط کنند.

اصطلاح بنزین اصلاحی یک اصطلاح مجهول و فاقد اعتبار است   
مدیرعامل سابق شرکت پخش فرآورده‌‌های نفتی مدعی شد بنزین وارداتی از استاندارد ۱۵ سال پیش بهره می‌برد. وی در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه اظهارات سازمان محیط زیست درباره آلاینده بودن بنزین تولید داخل اظهارنظری واهی است، افزود: بنزین دارای یک مجموعه استاندارد‌هایی است که در حین تولید یا واردات باید مدنظر قرار گیرد. بنابراین ادعاهای غیرمستند در مورد سلامت بنزین وارداتی فاقد اعتبار است. همچنین یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با نسیم، از عدم قرائت گزارش سازمان محیط زیست پیرامون آلاینده بودن بنزین تولید داخل در صحن علنی مجلس ابراز بی‌اطلاعی کرد. چندی پیش، حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، پیرامون آخرین وضعیت گزارش‌ بنزین‌ پتروشیمی‌ها گفته بود ما حدود یک یا 5/1 ماه است که این گزارش را به رئیس مجلس داده‌ایم. در واقع رئیس مجلس از کمیسیون بهداشت و درمان خواست گزارشی پیرامون بنزین پتروشیمی‌ها تهیه کند که ما نیز این گزارش را تهیه کردیم و اگر آنها صلاح بدانند در صحن قرائت خواهد شد و هر اقدام دیگری نیز لازم بود انجام می‌شود. سیدمهدی موسوی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره ارائه گزارش بنزین وارداتی یورو 4 از سوی وزارت نفت به کمیسیون انرژی هم گفت هیچ گزارش کتبی از سوی این وزارتخانه به کمیسیون انرژی ارائه نشده است. به گفته وی، بر همین اساس بوده که تحقیق و تفحص از وزارت نفت و سازمان محیط زیست در دستور کار قرار گرفته که هدف اصلی آن تعیین‌تکلیف آلاینده بودن بنزین تولید داخل و همچنین بنزین وارداتی است.
 


Page Generated in 0/0063 sec