printlogo


کد خبر: 128295تاریخ: 1393/8/20 00:00
سخنگوی قوه قضائیه:
مجازات اسیدپاشی شدیدتر می‌شود

گروه سیاسی: قوه قضائیه در حال تجدیدنظر در مجازات جرائمی مانند اسیدپاشی است چراکه مسؤولان این قوه اعتقاد دارند مجازات اسیدپاشی مربوط به سال‌های گذشته است و با توجه به تبعات اجتماعی این جرم، باید مجازاتی شدیدتر از گذشته برای آن در نظر گرفته شود. حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه دیروز نشست خبری خود را در نمایشگاه مطبوعات برگزار کرد. او در میان اهالی رسانه به سوالات متنوع آنان پاسخ گفت. در این میان موضوع اسیدپاشی و اقدامات قوه قضائیه درباره آن، یکی از سوالات محوری بود. محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه باتوجه به اسیدپاشی اخیر در اصفهان و مانور رسانه‌های معاند درباره این اتفاق آیا دادستان تهران به‌عنوان مدعی‌العموم ورود می‌کند یا خیر، گفت: اسیدپاشی یک جرم بسیار بد است که نه تنها در کشور ما بلکه در سایر کشورها نیز اتفاق افتاده و تا آنجایی که من بررسی کردم اولین اسیدپاشی مربوط به 60 سال پیش بوده است. وی با اشاره به اینکه اکثر اسیدپاشی‌ها مربوط به اختلافات خانوادگی و موارد شخصی بوده است، گفت: تا آنجا که من بررسی کرده‌ام هیچکدام از موارد اسیدپاشی سیاسی یا مذهبی نبوده و درباره اسیدپاشی اخیر هم تمام شواهد نشان می‌دهد که مساله شخصی بوده است. محسنی‌اژه‌ای با اشاره به اینکه تا زمانی که عامل حادثه دستگیر نشود، نمی‌توانیم اظهارنظر قطعی کنیم، گفت: کسانی که در این رابطه مرتکب جرائم جدیدی در شهر اصفهان شدند و با اخلال در نظم عمومی، فضاسازی و انتشار اخبار کذب فضا را متشنج کرده‌اند تحت تعقیب قرار گرفته و خواهند گرفت در هر صورت مردم هوشیارتر از این هستند که تحت تاثیر اینگونه اخبار قرار گیرند. معاون اول قوه قضائیه تاکید کرد: دادستان تهران وظیفه دارد مسائلی که مربوط به مدعی‌العموم می‌شود تعقیب کند و درباره حادثه اسیدپاشی اصفهان هم این اتفاق افتاده است. حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود با اشاره به اقدامات انجام شده برای جلوگیری از حوادثی نظیر اسیدپاشی گفت: ما تمام تلاشمان را کرده‌ایم و باز هم تلاش می‌کنیم چنین مسائلی تکرار نشود. وی افزود: ما از سیستم اطلاعاتی و انتظامی خواسته‌ایم مراقبت‌های لازم را داشته باشند و از رسانه‌ها هم می‌خواهیم با اطلاع‌رسانی درست و بموقع آگاهی‌بخشی کنند. اژه‌ای تصریح کرد: درباره مسائل حقوقی و قضایی مجازات‌ها طوری خواهد بود که سخت‌تر و بازدارنده‌تر باشد البته ما در جرم اسیدپاشی قانون داریم اما برای گذشته است و به نظر می‌رسد با توجه به اینکه اسیدپاشی یک جرم خشن است و آثار بدی را برای فرد قربانی به همراه دارد باید در این قانون تجدیدنظر شود که این موضوع در دستور کار ما قرار دارد.
برخی رسانه‌ها با دشمن همراهی کردند
اما همراهی برخی رسانه‌های داخلی با موج ضدانقلاب در ماجرای اسیدپاشی هم موضوعی بود که سخنگوی قوه قضائیه درباره آن اظهارنظر کرد. وی درباره دیدگاه خود پیرامون عملکرد رسانه‌های کشور در موضوع اسیدپاشی گفت: اعتقاد کلی ما این است که رسانه باید در جهت تعالی و رشد جامعه حرکت کند اما لازمه این حرکت امانتدار بودن رسانه است. اژه‌ای تاکید کرد: رسانه باید مسائل را همانگونه که هست منتقل کند و اگر بی‌انصافی شود و خلاف بگویند به خودشان نیز ضربه وارد می‌شود و اعتماد جامعه به این رسانه‌ها از بین می‌رود. معاون اول قوه قضائیه افزود: اگر در هر موضوعی که رسانه مطرح می‌کند انحرافی نباشد و در جهت رشد آگاهی مردم باشد و انعکاس واقعیت جامعه صورت گیرد باید از عملکرد رسانه دفاع کرد اما در موضوع اسیدپاشی برخی رسانه‌های داخلی از روی غفلت یا غیره رسانه‌های خارجی و معاند را همراهی کرده‌اند. وی تاکید کرد: البته شاید این همراهی از روی غفلت و کم‌توجهی بوده نه از روی تعمد.
اما موضوع غنچه قوامی و بازی مضحکی که غربی‌ها برای مقابله با رشد چشمگیر والیبال ایران راه انداخته‌اند؛ نیز از موضوعاتی بود که در این نشست خبری مورد اشاره قرار گرفت.  اژه‌ای درباره آخرین وضعیت پرونده غنچه قوامی گفت: درباره این پرونده ختم رسیدگی اعلام نشده و حکمی نیز صادر نشده است. وی ادامه داد: درباره یکی از مواردی که ایشان به آن متهم شده بود قرار منع تعقیب صادر شده بود که با اعتراض صورت گرفته این قرار لغو شد بنابراین به پرونده وی درباره این جرم باید دوباره رسیدگی می‌شد. معاون اول قوه قضائیه خاطرنشان کرد: جرم وی مرتبط با همان پرونده‌ای است که در حال بررسی بود و موضوع جدیدی نیست.
معاون اول قوه قضائیه درباره جلسه وزیر ارشاد با رئیس دستگاه قضا پیرامون اعمال مجازات جایگزین زندان برای روزنامه‌نگاران نیز گفت: یک فرد به عنوان روزنامه‌نگار تحت تعقیب قرار نمی‌گیرد، ممکن است مرتکب جرمی شود که ربطی به کار یا حرفه‌اش نداشته باشد، گاهی هم جرم مرتکب شده مربوط به حرفه‌اش است. در هر صورت ما قانون خاصی برای این قضیه نداریم. اژه‌ای خاطرنشان کرد: کار رسانه یک کار سخت است و با توجه به همین سختی کار قضات ملاحظه خواهند داشت.
قول وزارت ارتباطات درباره شبکه‌های مجازی
 در ادامه این نشست خبری، اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره اتمام فرصت یکماهه به وزارت ارتباطات درباره پیگیری مصادیق مجرمانه شبکه‌های مجازی اظهار داشت: همانطور که مکرراً اعلام کرده‌ام دستگاه قضایی و انتظامی مؤظفند با جرائم مشهود برخورد کنند فرقی نمی‌کند در فضای مجازی باشد یا در فضای غیرمجازی چرا که ما در این زمینه تکلیف داریم. سخنگوی قوه قضائیه گفت: صحبتی با دستگاه‌های ذی‌ربط درباره فضای مجازی داشته‌ایم که اعلام کرده‌اند نهایت تلاش خود را می‌کنند تا هم شبکه‌های اجتماعی را داشته باشیم و هم از موارد مجرمانه و فسادبرانگیز چه در حوزه‌های اخلاقی و چه امنیتی جلوگیری شود. وی افزود: در نشستی که قبل از پایان مهلت یک ماهه با وزیر ارتباطات داشتیم ایشان گفتند که ما نهایت تلاش خود را می‌کنیم و قول می‌دهیم ظرف مدت معقول و منطقی آینده مساله حل شود. اژه‌ای با بیان این مطلب که ظرف 7، 8 روز اخیر کارگروه تشخیص مصادیق مجرمانه 2 جلسه داشته است، گفت: یک جلسه هم دیروز برگزار شد و قول دادند ظرف مدت کوتاه آینده از بخش قابل توجهی از جرائم در شبکه‌ها جلوگیری کنند. وی تصریح کرد: در عین حال دادستان تهران قول داده اگر وزارت ارتباطات نتواند، ایشان وارد شده و جلوی مسائل مجرمانه در شبکه‌‌های اجتماعی را خواهد گرفت.
 


Page Generated in 0/0042 sec