printlogo


کد خبر: 128296تاریخ: 1393/8/20 00:00
پرواز جاسوس پیشرفته آمریکایی در نمونه کاملا ایرانی
آرکیو 170 تبعه ایران شد

گروه سیاسی: بعد از گذشت نزدیک به 3 سال از شکار پرنده فوق پیشرفته آمریکایی، نمونه تماما ایرانی آن در آسمان جمهوری اسلامی به پرواز در امد. RQ170 یا همان «جانور قندهار» که از ان با عنوان نهایت تکنولوژی پهپادی یاد می‌شود اکنون نه به عنوان یک متجاوز به حریم ایران بلکه به عنوان سلاحی در خدمت نیروی هوافضای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی قرار دارد.  به گزارش «وطن امروز»، سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران صبح دیروز دوشنبه در حاشیه مراسم گرامیداشت سومین سالگرد شهادت شهید طهرانی‌مقدم و شهدای اقتدار موشکی گفت: ما قول داده بودیم نیمه دوم سال مدل نهایی RQ170 ایرانی پروازی شود که این اتفاق افتاده و فیلم پرواز آن بزودی منتشر می‌شود. بنا بر این گزارش، RQ170 توسط کمپانی لاکهید مارتین (Lockheed Martin)‏ ساخته شده که در ارتش آمریکا، بویژه در جنگ افغانستان به‌عنوان یکی از بازوان جاسوسی این کشور استفاده می‌شود. اطلاعات موجود نشان می‌دهد این پرنده‌های بدون سرنشین توسط رادارهای معمولی برد بلند (حتی انواع بسیار پیشرفته آن) قابل رهگیری نیستند و با شرایطی خاص که تقریباً نزدیک به محال است، فقط رادارهای خاص و برد کوتاه توان شناسایی و رهگیری این پهپادها را دارند. نکته دیگر در مورد این پهپاد این است که فناوری به‌کار رفته در این پهپاد که توسط سپاه شکار شده است، بسیار نزدیک به فناوری و تکنولوژی به‌کار رفته در جنگنده‌های فوق‌ پیشرفته   F-35  است، جنگنده‌هایی که با ورودشان به نیروی هوایی آمریکا، سر و صدای زیادی به پا کردند.
شکار جاسوس در صدر رسانه‌های جهان
13آذر ماه سال 90 بود که خبری حیرت‌انگیز در رسانه‌های ایرانی منتشر شد؛ «یگان‌هایی از ایران موفق شدند یک فروند پهپاد پیشرفته را سالم به زمین بنشانند». این خبر به‌ سرعت در رسانه‌های مطرح جهان بازنشر یافت و به خبر اول تمام رسانه‌های جهان تبدیل شد. به گزارش تسنیم، مقامات آمریکایی ساعتی پس از انتشار این خبر، ابتدا اصل موضوع را تکذیب و اعلام کردند ایالات متحده چنین پهپادی را گم نکرده است. ساعتی بعد اما نیروی هوایی آمریکا از گم‌شدن یک فروند پرنده بی‌سرنشین خود از اسکادران پهپادهای RQ170 خبر داد و اعلام کرد این پهپاد دچار نقص فنی در سیستم موقعیت‌یابی خود شده و در جایی سقوط کرده است اما نیروی هوایی قادر به یافتن آن نیست.  تایید و تکذیب‌ها درباره شکار RQ170 ادامه داشت و اکثر رسانه‌های مطرح جهان درباره شکار بزرگ ایران صحبت می‌کردند اما مقامات آمریکایی همچنان از تایید شکار این پرنده بدون سرنشین توسط ایران طفره می‌رفتند تا اینکه تصاویر و فیلم آن توسط سپاه پاسداران منتشر شد. با اثبات آمریکایی بودن این پهپاد و موفقیت بی‌نظیر ایران در شکار آن، باراک اوباما رسماً اعلام کرد از ایران خواسته آن را به آمریکا بازگرداند اما مقامات ایران در پاسخ به این درخواست، صراحتاً گفتند هرگز این پهپاد متجاوز را به آمریکا پس نمی‌دهند.
رمزگشایی و مهندسی معکوس
یک سال پس از شکار جاسوس پیشرفته آمریکایی توسط ایران، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران از انجام کاری بزرگ در مجموعه سپاه خبر داد: «تمام اطلاعات RQ170 رمزگشایی شد». وی، این خبر را در همایشی با عنوان «روز پیروزی» که در دانشکده هوافضای دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شده بود، اعلام کرد. اما رمزگشایی از حافظه این پهپاد و بیرون آوردن حتی فیلم‌ها و تصاویری که این پرنده در پایگاه خود در افغانستان گرفته است، پایان ماجرا نبود و سپاه پاسداران تلاش برای «مهندسی معکوس» این پهپاد را پس از رمزگشایی تمام حافظه‌های آن، آغاز کرد، چیزی که سردار سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه در مهرماه سال 92  درباره آن اعلام کرد: تمام حافظه‌ها و کامپیوترهای RQ170 رمزگشایی شده و در آینده نزدیک اخبار خوشی از RQ170 و بهینه‌سازی‌هایی که نیروهای ما روی «مدل معکوس‌شده» آن انجام داده‌اند، اعلام خواهد شد. 21 اردیبهشت‌ ماه سال جاری بود که حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، فرماندهی معظم کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازدید کردند. در این نمایشگاه «دستاوردی بسیار بزرگ» در کنار «دستاوردی بزرگ» قرار داشت. RQ170 ایرانی سرانجام پس از حدود 30 ماه رونمایی شد. رهبر انقلاب در این بازدید از هواپیمای بدون سرنشین شکار شده به عنوان دستاورد بزرگ سپاه و همچنین هواپیمای مهندسی معکوس شده RQ170 به عنوان دستاورد بسیار بزرگ‌تر نیروی هوافضای سپاه یاد کردند تا نمونه ایرانی این هواپیمای بدون سرنشین رسماً رونمایی شود. حالا با گذشت 6 ماه از آن رونمایی، نمونه تماما بومی RQ170 که طبق اعلام مسؤولان نیروی هوافضا قرار است تهاجمی هم باشد، به پرواز درآمده است و این یعنی جانور قندهار، حالا دیگر «تبعه ایران» شده است.
قدرت موشکی ایران؛ ضامن امنیت منطقه
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی که دیروز  در سومین سالگرد شهادت سرلشکر شهید حسن طهرانی‌مقدم و یادواره شهدای اقتدار موشکی سپاه سخنرانی می‌کرد به بیان نقش سپاه در ایجاد امنیت در کشور و منطقه و توان دفاعی آن اشاره کرد. لاریجانی تصریح کرد: ایران قدرت برتر موشکی در منطقه است، با این حال دنبال ماجراجویی نیست و این اقتدار را برای بازدارندگی و صیانت از امنیت منطقه به کار می‌گیرد و همه کشورهای همسایه می‌دانند که هیچ زمان پس از پیروزی انقلاب، ایران به کشورهای منطقه تعرض نکرده و همواره به دنبال امنیت پایدار منطقه بوده است.
لاریجانی با تأکید بر حمایت از نیروی هوافضای سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: عاملی که می‌تواند امنیت را در منطقه مستقر کند و اقتدار نظام را به همراه داشته باشد در تجهیزات موشکی است که جایگاه استراتژیک دارد لذا باید به این بخش توجه تام کرد. اگر می‌خواهیم راه شهید طهرانی‌مقدم را گرامی بداریم باید توجه کنیم که دغدغه وی محقق شود و همه باید در این زمینه کمک کنیم. وی خاطرنشان کرد: آخرین پروژه‌هایی که شهید طهرانی‌مقدم دنبال می‌کرد برای امنیت منطقه سرنوشت‌ساز بود و بنده امیدوارم طرح‌های شهید به‌ جدیت دنبال شود و آرزوی شهید طهرانی‌مقدم برآورده شود که ان‌شا‌ءالله اینطور خواهد شد. لاریجانی با بیان اینکه امروز آشفتگی‌های منطقه بیش از گذشته است و توطئه‌ها نیز بیشتر شده لذا جدیت ما باید بیش از گذشته شود، اظهار داشت: ما باید روحیه اقتدار و حماسی را همیشه حفظ کنیم.
توان موشکی ایران قابل مذاکره نیست
تلاش برای طرح موضوعات مرتبط با توان موشکی ایران در مذاکرات هسته‌ای همواره از سوی طرف غربی پیگیری شده است. مسؤولان جمهوری اسلامی نیز همواره با اشاره به خط قرمز‌های مشخص شده در مذاکرات هسته‌ای بر غیر قابل مذاکره بودن توان دفاعی جمهوری اسلامی تاکید کرده‌اند. این موضع روز گذشته نیز مورد تاکید فرمانده هوافضای سپاه قرار گرفت.  سردار امیرعلی حاجی‌زاده در حاشیه مراسم گرامیداشت سومین سالگرد شهید طهرانی‌مقدم اظهار داشت: اینکه غربی‌ها می‌گویند راجع به موشک‌های بالستیک مذاکره کنیم نشان‌دهنده این است که توان ما در این زمینه خوب است که اگر می‌توانستند این توان را از ما می‌گرفتند اما توان موشکی ما قابل مذاکره نیست. دریادار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز در حاشیه  این مراسم گفت: آمریکایی‌ها اگرچه توانمندی نظامی دارند اما خوب می‌دانند خلیج فارس اصلی‌ترین منطقه عالم است و برای ادامه سلطه خود چاره‌ای جز حضور در خلیج‌فارس ندارند ولی باید بدانند که خلیج‌فارس برای کشورهای منطقه است و ایران کشوری تأثیرگذار در این منطقه به حساب می‌آید. دریادار فدوی با بیان اینکه آمریکایی‌ها چاره‌ای جز رفتن از خلیج فارس ندارند و هیچ راهی نیست که آنها بتوانند به اهداف خود برسند، خاطرنشان کرد: قطعاً توانمندی‌های موشکی ما در رفتن آمریکا از خلیج‌فارس تأثیر دارد. آمریکایی‌ها تنها قدرتی را که قابل دیدن باشد می‌بینند اما معنویت را نمی‌بینند، در حالی که معنویت تأثیر بسیاری در توان نظامی کشور دارد.


Page Generated in 0/0057 sec