printlogo


کد خبر: 128310تاریخ: 1393/8/20 00:00
تقویم تاریخ

پیروزی سپاهیان نادرشاه  در جنگ با عثمانی (1148 ق)
نادر شاه افشار، عثمانی‏ها را در قفقاز و داغستان به سختی شکست داد و دولت عثمانی ناچار شد، صلح را بپذیرد. به این ترتیب در سال 1148 ق، صلح بین ایران و عثمانی جاری شد و ایروان و ولایات غربی و شمال غربی به ایران بازگردانده شد.
درگذشت ادیب و عارف نامی عبدالرحمن جامی، خاتم شعرای بزرگ ایران (898 ق)
عبدالرحمن بن احمد بن محمد جامی، صوفی، ادیب نحوی و شاعر ماهر در سال 817 قمری در شهر جام خراسان به دنیا آمد. وی در فنون طریقت از مریدان نقشبندیه بود و ارتباط فراوانی با پیر طریقت داشت. جامی را شیعه دانسته‏اند و اشعار پرشوری را در مناقب اهل بیت(ع) از او نقل می‏کنند. ولی گویا وی مذهب خود را پنهان می‏ساخته و تقیه می‏کرده است. اَشِعَّه.. اللَّمَعات، بهارستان، چهل حدیث، دیوان اشعار، سلامان و ابسال از جمله تصنیفات وی ‏هستند. غزلیات جامی بسیار شیرین و گاهی تلفیقی از عربی و فارسی است. وی را خاتم شعرای بزرگ پارسی‌گوی خوانده‏اند. در اشعار جامی، افکار صوفیانه، داستان‏ها، حکمت، اندرز و تصورات خیالی و غنایى به‌وفور دیده می‏شود. او در مثنوی‏های خود، روش نظامی را تقلید می‏کرد و در غزل از سعدی و حافظ پیروی می‏نمود. با این حال، نباید جامی را از ابتکار مضامین تازه و قدرت بیان و لطف معانی در اشعارش بی‏بهره دانست. جامی با آنکه کمتر به مرتبه و جایگاه استادان بزرگ پیش از خود می‏رسد ولی از آن جهت که خاتم شعرای بزرگ پارسی‌زبان است، دارای اهمیت و مقام خاصی است. جامی در سال 898 ق در 81 سالگی در هرات چشم از جهان فروبست.
عملیات استشهادی احمد قصیر علیه رژیم صهیونیستی (1982م)
پس از یورش تجاوزکارانه ارتش رژیم صهیونیستی به لبنان در ژوئن 1982م هزاران غیرنظامی لبنانی به خاک و خون کشیده شدند که از جمله این جنایات قتل عام فجیع اردوگاه‏های صبرا و شتیلا بود. در پاسخ به تجاوزات این رژیم، شهید احمد قصیر، مسلمان از جان گذشته لبنانی در 11 نوامبر 1982م مرکز فرماندهی نیروهای رژیم صهیونیستی در شهر صور واقع در جنوب لبنان را منهدم کرد. در این عملیات شهادت‏طلبانه، 89 تن از نظامیان رژیم صهیونیستی کشته و 86 نفر دیگر مجروح شدند. این انفجار که اندکی پس از انهدام مقر نیروهای آمریکایی و فرانسوی در بیروت صورت گرفت، عامل مهمی در عقب‌‌نشینی صهیونیست‌ها تا نزدیکی مرز لبنان با فلسطین به شمار می‏رود.
امضای قرارداد ترک مخاصمه و پایان جنگ اول جهانی (1918م)
جنگ اول جهانی که از روز اول آگوست 1914م به بهانه کشته شدن ولیعهد اتریش در شهر سارایوو به دست یک دانشجوی صرب آغاز شد تا 11 نوامبر 1918م به مدت 4 سال و صد روز به طول انجامید. در این جنگ، 16 کشور به طور مستقیم و 10 کشور به طور غیرمستقیم شرکت کردند که در دو گروه متخاصم جای داشتند. متحدین مرکب از دولت‌های مرکزی اروپا شامل آلمان، امپراتوری اتریش- مجارستان که بعدها ترکیه و بلغارستان نیز به آنها اضافه شدند و متفقین شامل فرانسه، بریتانیا، روسیه، بلژیک، صربستان و ژاپن که بعدها ایتالیا، رومانی، یونان، پرتغال، آمریکا و چند کشور دیگر به یاری آنها وارد جنگ شدند. با گسترش دامنه شکست آلمان و قتل‏عام وسیع نیروهای متحد توسط متفقین، پادشاه آلمان مجبور به پذیرش ترک مخاصمه و کناره‏گیری از قدرت شد. در نهایت در روز 11 نوامبر سال 1918م، قرارداد ترک مخاصمه به امضا رسید و از یازده صبح همین روز، صدای شلیک توپ‏ها و مسلسل‏ها در سراسر جبهه غرب خاموش شد. به موجب این قرارداد، نیروهای آلمان بدون قید و شرط تسلیم شدند و عملیات اشغال خاک آلمان تا اواخر دسامبر سال 1918م به انجام رسید. کل تلفات جنگ اول جهانی اعم از کشته و زخمی و اسیر، بالغ بر 35/5 میلیون نفر بود که بیش از 57 درصد کل نیروهای شرکت‌کننده در جنگ را تشکیل می‏داد.


Page Generated in 0/0048 sec