printlogo


کد خبر: 128314تاریخ: 1393/8/20 00:00
کوچ مگس سفید
سرما به جای مسؤولان محیط زیست به داد تهرانی‌ها رسید

سایه فلاحیان: مگس سفید یا همان عسلک پنبه که به دلیل قصور مسؤولان در نوع سمپاشی باغات زیاد شد، مزاحمت‌هایی برای تهرانی‌ها ایجاد کرد که با سرد شدن هوا حضورش رو به انقراض است.
به گزارش «وطن امروز»، مدتی بود مگس‌های بسیار ریز سفیدی به صورت گله‌ای در تهران به پرواز درآمده بودند که موجب ایجاد مزاحمت برای شهروندان پایتخت‌نشین شده بودند.
این مگس‌های سفید که تا صحبت می‌کردی وارد دهانت می‌شدند به دلیل سمپاشی نامناسب ازدیاد یافته بودند.
شاعری، رئیس ستاد محیط زیست شهر تهران در این باره گفته بود در اطراف تهران به دلیل سمپاشی‌های صورت گرفته، دشمن این مگس از بین رفته در نتیجه آنها به سمت شهر حرکت کردند.
وی تاکید کرد: روش‌هایی برای از بین بردن آنها در نظر گرفته‌ایم اما هر کاری انجام دهیم باز هم باید هوا سرد شود و باید درباره استفاده سموم که برای کشاورزی به کار رفته بود دقت می‌شد تا دشمن عسلک از بین نرود و این مشکل در تهران ایجاد نشود.
مدتی شهرداری تهران به دلیل قصوری که از سوی مسؤولان کشاورزی و محیط‌زیست رخ داده بود اقدام به شست و شوی درختان کرد ولی این امر هم خیلی اثری نداشت و روز به روز بر تعداد این حشره افزوده می‌شد و مردم هم هر روز نگران‌تر از روز قبل بودند.
شاعری معتقد بود سرد شدن هوا باعث از بین رفتن این مگس می‌شود و در حال حاضر این امر رخ داده و تعداد عسلک‌های پنبه در تهران به کمترین میزان رسیده است. همچنین رئیس محیط زیست شهرداری تهران در این زمینه معتقد است شته‌ها از توانایی بسیار بالایی در تولید مثل برخوردارند و جمعیت خود را در مدت زمان کوتاهی بسیار افزایش می‌دهند.
احمدفر یکی از شهروندان در این باره به خبرنگار «وطن امروز» گفت: مسؤولان در رادیو و تلویزیون اعلام می‌کنند این حشرات مضر نیستند و آسیبی وارد نمی‌کنند، خب! اگر اینطور است چرا این حشره را ریشه‌کن نمی‌کنند؟ وقتی دهانمان را باز می‌کنیم، مستقیما وارد بدن ما می‌شوند. وی در ادامه گفت: من خودم کشاورزی خوانده‌ام و می‌دانم مگس سفید در گیاهان باعث جذب گرد و خاک و رشد قارچ گندروی می‌شود و حتما خسارتی وارد می‌کند.
رضایی، یکی دیگر از شهروندان به خبرنگار «وطن امروز» گفت: مسؤولان محیط زیست می‌گویند مگس سفید خطر ندارد ولی مراقب باشید به دهانتان نرود. خب! اگر خطر ندارد اگر وارد دهانمان شود چه اتفاقی رخ می‌دهد؟!
وی در ادامه گفت: صبح‌ها وقتی بچه‌ام را به مدرسه می‌برم تعداد زیادی از این حشره را می‌بینم و من بشدت نگران فرزندانم هستم.
دکتر رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران از مردم خواست در مناطقی که حجم بسیاری از مگس سفید وجود دارد از ماسک معمولی استفاده کنند.
وی همچنین معتقد  است چسب‌های دور درختان یکی  از راه‌های مقابله با این مگس است اما آبشویی هم می‌تواند این حشره را از بین ببرد.
مگس سفید یا سفیدبالک حشره‌ای در خانواده سفیدبالکان (Aleyrodidae) است. سفیدبالک‌ها از آفات مهم و پلی فاژ برای طیف وسیعی از محصولات کشاورزی مهم در بسیاری از نقاط جهان بویژه در مناطق گرمسیری هستند و گفته می‌شود براساس گرم شدن هوا و کمبود آب در سال جاری میزان این حشره در ایران زیاد شده است. دمای هوای تهران کم شد و انتظار داشتیم صحبت‌های مسؤولان محقق شود و این مگس ریشه‌کن شود ولی همچنان در سطح شهر شاهد حضور آنها هستیم هر چند نباید از این نکته غافل شد که تعداد آنها بسیار کم شده است.
مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران در این باره گفت: با کاهش دما تا 10 درجه سانتیگراد بالای صفر، تکثیر این حشرات محدود می‌شود.
وی ادامه داد: امسال درجه حرارت بالا و خشکسالی باعث تضعیف گیاهان و افزایش این حشرات شد.
به اعتقاد این مدیر شهرداری تهران، بیش از ۵۰ سال است این حشره روی محصولات کشاورزی مانند هندوانه و... وجود دارد و طی سال‌های اخیر بر اثر سمومی که استفاده کردند دشمن این حشره که نوعی زنبور بود نابود شده است.
محمد مختاری، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران نیز در این باره به خبرنگار «وطن امروز» گفت: مگس سفید بر اثر آبشویی از بین رفته است و دیگر مشکلی برای شهر نیست.
براساس این گزارش، علی جعفریان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص عسلک پنبه گفت: این میهمان ناخوانده مشکلی برای شهروندان تهرانی ندارد و قطعا ناقل بیماری نیست اما مردم به دلیل حجم زیاد این حشره در شهر برای فرزندانشان نگران هستند و هر چند هوا سرد شده ولی هنوز در برخی مناطق این حشره وجود دارد و به طور کلی ریشه‌کن نشده است و حتی با یک باد، موجی از این حشره در هوا به پرواز درمی‌آید.
مسؤولان محیط زیست نتوانستند جهت ریشه‌کن کردن این حشره اقدامی انجام دهند و خدا را شکر با سرد شدن هوا این حشره در حال از بین رفتن است اما اگر هوا سرد نمی‌شد هم نباید سازمان محیط زیست به مسؤولیت اصلی‌اش به جای سیاسی‌کاری و ایجاد احساس ناامنی در مردم با فرافکنی درباره مواردی که بارها از سوی پزشکان و کارشناسان بی‌خطر بودن آنها اعلام شده و باز هم مسؤول این سازمان آن را تکرار می‌کند، عمل می‌کرد؟!
 


Page Generated in 0/0054 sec