printlogo


کد خبر: 128394تاریخ: 1393/8/22 00:00
خداحافظی با 5 هزار معلم!

حسین کرمانی: امسال با توجه به اخباری که از حوزه آموزش و پرورش به گوش می‌رسد نباید منتظر سال نکویی برای فرهنگیان و دانش‌آموزان باشیم چرا که فصل پاییز، بهار سال تحصیلی است و وضعیت سال را هم همیشه با توجه به فصل بهار می‌سنجند. از زمان آغاز به کار مدارس و شروع فعالیت وزارت
آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید بیشتر اخبار این حوزه پیرامون انجام نگرفتن موضوع استخدام مربیان پیش‌دبستانی یا بهبود نیافتن معیشت فرهنگیان است. یک‌بار خبر واگذار شدن مدارس به بخش خصوصی روی خروجی رسانه‌ها قرار می‌گیرد و بار دیگر جمله «من شرمنده هستم» وزیر آموزش و پرورش درباره ارتقای سطح معیشت معلمان خبرساز می‌شود. این در حالی است که همچنان موضوع استخدام مربیان پیش‌دبستانی متوقف شده و نه تنها درباره انجام این کار و به‌کارگیری نیروهای تازه نفس در این وزارتخانه خبری شنیده نمی‌شود بلکه این وزارتخانه در تازه‌ترین اقدام خود درخواست بازنشستگی پیش از موعد 5هزار فرهنگی را نیز به دولت تحویل داده است. بازنشستگی که نه‌تنها شامل سنوات ارفاقی نمی‌شود بلکه آنطور که باید زمینه‌ای برای جایگزینی و استخدام نیرو را نیز فراهم نمی‌کند.
بازنشستگی پیش از موعد ۵ هزار فرهنگی
بازنشستگی پیش از موعد ۵ هزار فرهنگی موضوعی است که روز گذشته مشاور معاون رئیس‌جمهور در اظهارات خود به آن اشاره کرده و از ارسال تقاضای آموزش و پرورش برای بازنشستگی پیش از موعد این تعداد از فرهنگیان به معاونت راهبردی رئیس‌جمهور خبر داده است. غلامرضا عبدالوند، مشاور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که «آموزش و پرورش چه زمانی ردیف استخدامی دریافت خواهد کرد»، به فارس گفته است: آموزش و پرورش مکاتباتی را برای بازنشستگی پیش از موعد 5 هزار نیروی انسانی ناتوان، بیمار و بی‌انگیزه با معاونت راهبردی ریاست‌جمهور انجام داده است.
 بازنشستگی بله، استخدام خیر
با شنیدن این خبر ابتدا چنین تداعی می‌شود که شاید آموزش و پرورش با انجام این کار قصد ایجاد ردیف استخدام و به دست آوردن ظرفیت برای
به کارگیری نیروهای تازه‌نفس و مربیان پیش‌دبستانی را داشته باشد که مدت‌هاست با وجود قانون برای استخدام و تجمع در مقابل وزارت
آموزش و پرورش همچنان بلاتکلیف هستند، چرا که براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته تصمیم بر آن بود که به ازای بازنشستگی افراد در این وزارتخانه مجوز استخدام برای افراد جدید مهیا شود اما با شنیدن توضیحات عبدالوند ورق به کلی برگشته و ماجرا 180درجه تغییر می‌کند چرا که به گفته مشاور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، یکی از شروط آموزش و پرورش برای بازنشسته کردن پیش از موعد 5 هزار فرهنگی این است که به جای هر نفر که بازنشسته پیش از موعد شده و از سیستم خارج می‌شود، یک نفر نیرو استخدام نکند. بر این اساس آموزش و پرورش پذیرفته است که نیروی چندانی را در قبال بازنشستگی پیش از موعد این افراد به کار نگیرد. این همان موضوعی است که برای چندمین بار طی سال جاری امید مربیان پیش‌دبستانی را ناامید کرده و به نگرانی آنها درباره استخدام افزوده است.
سیاست یک بام و دو هوای آموزش و پرورش
این درحالی است که آموزش و پرورش هر زمان که صحبت از ساماندهی نیروی انسانی می‌شود پای وجود نیروی مازاد را به میان می‌کشد در حالی که در برخی مقاطع با کمبود جدی نیرو مواجه است تا جایی که از نیروهای بازنشسته دعوت به کار کرده است. این موضوعی است که نگرانی برخی نمایندگان مجلس را نیز در پی داشته است. اگر کمبود نیرو در این وزارتخانه وجود دارد چرا قانون استخدام مربیان پیگیری نمی‌شود همچنین اگر مازاد نیرو آموزشی مانع استخدام مربیان پیش‌دبستانی است چرا از نیروهای بازنشسته در مدارس استفاد می‌شود؟ این موضوعی است که حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی موسوی‌نژاد، نماینده مردم دشتستان نیز ضمن تایید آن به فارس گفته است: اگر به مراکز دوردست و روستاها برویم می‌بینیم که برای تأمین معلم دانش‌آموزان روستایی مشکل داریم و یک معلم باید چندین پایه را تدریس کند، آیا مدیران وزارت آموزش و پرورش می‌توانند تحمل کنند فرزندانشان در مدرسه‌ای که معلم چند پایه تدریس می‌کند، تحصیل کنند؛ آیا فرزندان مردم را جزو شهروندان دسته چندم می‌بینیم و آنها را نادیده می‌گیریم؟ به گفته وی، امروز آموزش و پرورش سراغ بازنشستگانی رفته است که چندین سال از مدرسه جدا شده‌اند و از روش‌های جدیدی که در دوره‌های ابتدایی و متوسطه ادامه داده می‌شود، آگاهی و شناخت ندارند. نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی افزود: آموزش و پرورش حاضر نیست چند نفر از کسانی که انگیزه و توانایی بیشتری دارند را استفاده کند؛ از یک طرف آموزش و پرورش می‌گوید نیروی مازاد داریم، از طرف دیگر در مدارس کمبود معلم وجود دارد.
50 امضا برای استیضاح فانی
وجود نابسامانی‌ها در وزارت آموزش و پرورش که جزو یکی از اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین وزارتخانه‌های کشور است این روزها کار را به جایی رسانده که حدود 50 نماینده مجلس خواستار استیضاح فانی، وزیر آموزش و پرورش شده‌اند. حجت‌الاسلام موسوی‌نژاد درباره شرایط و وضعیت آموزش و پرورش بیان داشت: وضعیت خوبی در آموزش و پرورش حاکم نیست و تاکنون بیش از 50 نماینده طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را امضا کرده‌اند.
مربیان پیش‌دبستانی همچنان بلاتکلیف
اما استخدام مربیان پیش‌دبستانی یکی از موضوعات مهم در حوزه آموزش و پرورش است که با وجود تاکید قانون بر این موضوع همچنان انجام نشده و رنگ و بوی عملیاتی به خود نگرفته است و براساس شروط وزارت آموزش و پرورش برای بازنشستگی 5هزار فرهنگی به‌خوبی مشخص است که خداحافظی این وزارتخانه با این تعداد از معلمان نمی‌تواند چندان به منزله سلام به نیروهای جوان باشد. همچنین به نظر می‌رسد آنطور که باید درباره دلایل اصرار
آموزش و پرورش تا حدی که حاضر شده به گفته مشاور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، بدون در نظر گرفتن سنوات ارفاقی برای بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان اقدام کند، اطلاع‌رسانی صورت نگرفته است. هرچند در مکاتبات آموزش و پرورش، درخواست برای بازنشستگی پیش از موعد 5 هزار نیروی بیمار، ناتوان و بی‌انگیزه مطرح شده اما به نظر می‌رسد قبل از هر اقدامی مدیران آموزش و پرورش باید از خود بپرسند چرا معلمان بی‌انگیزه شده‌اند؟


Page Generated in 0/0148 sec