printlogo


کد خبر: 128403تاریخ: 1393/8/22 00:00
هسته‌ای

 روحانی در جلسه هیات دولت:
آمریکا گاهی زیاده‌خواه است
حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور در جلسه دیروز هیات‌ دولت با اشاره به پایان مذاکرات ایران با 1+5 در مسقط عمان، گفت: اگر یکی از کشورهای عضو گروه 1+5 مشکلاتی در داخل دارد و در انتخاباتی برنده یا بازنده شده است، به ما ربطی ندارد و هر کشوری باید مشکلات داخلی‌اش را در درون خود حل کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور اظهار داشت: اگر 1+5 و برخی کشورها، هدف‌شان این است که ایران از توسعه باز بماند و به‌دنبال بهانه‌جویی هستند، این امر امکان‌پذیر نیست و ملت ما از مسیر توسعه و حقوق خود دست برنخواهد داشت. ما حق داریم در چارچوب معاهدات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پادمان‌های نظارتی از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای بهره‌مند شویم. وی با بیان اینکه کشورها نباید مشکلات داخلی خود را در مذاکرات وارد کنند، گفت: این موضوع قانونی و منطقی نیست و همه اعضای 1+5 باید به مصالح بلندمدت کشورها و منطقه توجه کنند. رئیس‌جمهور افزود: توافق 1+5 به‌نفع ایران و همه کشورها و به‌نفع اقتصاد، توسعه، علم و جهان خواهد بود. این توافق می‌تواند معاهدات بین‌المللی را مستحکم‌تر کند و باعث اتکای کشورها به معاهدات بین‌المللی شود و درست نیست اگر کشوری به همه تعهدات بین‌المللی پایبند است، پاسخگوی شکاک بودن برخی کشورها باشد. حجت‌الاسلام روحانی با اعلام آمادگی ایران برای ادامه حرکت شفاف‌تر در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی، اظهار امیدواری کرد توافق برد ــ برد برای طرفین مذاکره‌کننده ایجاد شود، چرا که نفع یک‌جانبه هیچ توافقی را مستحکم‌ و پایدار نمی‌کند. وی ادامه داد: ایران تمام مساعی خود را در این زمینه به کار بسته است و تعدیل‌های لازم را در درخواست‌هایش انجام داده و امیدواریم همه کشورهای 1+5 بویژه آمریکا که گاهی در مذاکرات به‌دنبال زیاده‌خواهی‌ است، متوجه شرایط باشند.

تیم مذاکره‌کننده ایرانی از مسقط به تهران بازگشت
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای روز گذشته بعد از سه روز مذاکره فشرده و حساس در مسقط به تهران بازگشتند. به گزارش فارس، هتل البستان شهر مسقط پایتخت عمان 3 روز میزبان مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 و همچنین نشست سه‌جانبه وزرای خارجه ایران، آمریکا و هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی بود. محمدجواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا و کاترین اشتون، هماهنگ‌کننده گروه 1+5 روزهای یکشنبه و دوشنبه 18 و 19 آبان‌ماه طی چهار دور و به مدت 12 ساعت به گفت‌وگو درباره رفع اختلافات موجود بر سر راه توافقنامه جامع هسته‌ای پرداختند. سیدعباس عراقچی بعد از این رایزنی‌ها در جمع خبرنگاران گفت: از آنجا که همه موضوعات به نوعی به هم گره خورده، این کار را سخت‌تر می‌کند و اینکه ما تا سوم آذرماه بتوانیم به نتیجه برسیم کار دشواری است، فرصت کم است اما ناامید نیستیم. معاون وزیر امور خارجه کشورمان همچنین عنوان کرد: احتمال دارد در کلان قضیه به توافق برسیم و نمی‌توان گفت پیشرفت یا پسرفتی در مذاکرات داشتیم. نهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای شامگاه سه‌شنبه در مسقط پایان یافت.

ایران تعهدات فراتر از ان‌پی‌تی را نمی‌پذیرد
 علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورایعالی امنیت ملی در نشست سیاسی هفتگی با مدیران و کارشناسان دبیرخانه شورایعالی تصریح کرد: ایران به‌طور قطع در جریان مذاکرات هسته‌ای، تعهداتی فراتر از ان‌پی‌تی را نخواهد پذیرفت. به گزارش مهر، دبیر شورایعالی امنیت ملی در ادامه با اشاره به روند گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 ضمن تاکید بر تداوم پایبندی جمهوری اسلامی ایران به سیاست گفت‌وگوها و شفافیت کامل در برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشور خاطرنشان ساخت: همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبتنی بر شفافیت عملکرد و در چارچوب ان‌پی‌تی و حتی در برخی موارد فراتر از آن بوده و بازرسی‌های بی‌شمار آژانس از تاسیسات هسته‌ای وحتی نظامی جمهوری اسلامی این موضوع را تایید کرده است. وی افزود: ایران به تمام تعهدات خود در چارچوب برنامه اقدام مشترک عمل کرده و با حسن نیت وارد گفت‌وگوها شده است و در صورتی که طرف مقابل رویکرد منطقی، غیرسیاسی و مبتنی بر واقعیت‌ها داشته باشد دستیابی به توافق در مذاکرات هسته‌ای به‌سرعت قابل حصول خواهد بود. شمخانی با تاکید بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای پیگیری برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای به منظور تامین نیازهای واقعی اظهار داشت: درمسیر همکاری گسترده و پردامنه ایران وآژانس تمام تحریم‌های اعمال شده که غیرقانونی و ظالمانه است باید برداشته شوند. نماینده مقام معظم رهبری در شورایعالی امنیت ملی،  مشکل اصلی هیات حاکمه آمریکا را هزینه کردن حیثیت، وجهه و منابع مالی این کشور برای حفظ منافع اسرائیل دانست و افزود: متاسفانه سیاست‌های آمریکا در منطقه توسط رژیم صهیونیستی مدیریت می‌شود و این رژیم نیز در مقابل از هیچ ابزاری برای تحقیر آمریکا فروگذار نکرده است.
 


Page Generated in 0/0107 sec