printlogo


کد خبر: 128420تاریخ: 1393/8/22 00:00
مدیرعامل کنترل کیفیت هوای تهران:
پایتخت نشینان گوگرد تنفس می‌کنند!

گروه اجتماعی: مدیرعامل کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه تهران از نظر عناصر گوگرد آلوده‌ترین شهر دنیاست، از وجود 40 تا50 برابر استاندارد ذرات معلق در هوای پایتخت خبر داد. وحید حسینی، مدیرعامل کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به بحث موتور بی‌باک در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره موتوسیکلت‌های بنزینی در سطح شهر، عنوان کرد: ذرات معلقی که موتوسیکلت‌ها تولید می‌کنند ذرات ریزی است که بدترین و خطرناک‌ترین اثرات را دارد.
به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه در کشور ما بیش از 100 موتوسیکلت‌ساز فعالیت دارند و بسیاری از آنها کار مونتاژ شرکت‌های چینی را انجام می‌دهند، ادامه داد: در حالی که استاندارد، آلایندگی یورو2 تا یورو4 است این موتوسیکلت‌ها حتی استاندارد یورو1 را نیز پاسخگو نیستند و موتوسیکلت‌های کاربراتوری بدون هیچ فیلتر و کاهنده‌ای در اگزوز خود، روزانه در سطح شهر تردد می‌کنند.
 هزینه‌ای که برای سلامتی پرداخت می‌شود
مدیرعامل کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: ما در سطح شهر با این ناوگان مواجه هستیم بنابراین طرح موتور بی‌باک را براساس مستندات آغاز کردیم که هرچند قیمت موتورهای برقی در این طرح بالاست اما در هزینه، صدمات ناشی از موتوسیکلت‌های بنزینی را بشدت کاهش می‌دهد و این افزایش قیمت، هزینه‌ای است که برای سلامتی و نشاط جامعه پرداخت می‌شود.
 تنفس هوای ناسالم در یک‌سوم سال
وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از یک سوم روزهای سال ناسالم بود، بیان داشت: ناوگان خودروهای فرسوده، موتوسیکلت‌های بنزینی و خودروهای دیزلی و کیفیت نامناسب سوخت باعث آلودگی‌ هوای تهران شده است. حسینی تصریح کرد: بنا بر گزارش سازمان بهداشت جهانی، 40 تا 50 برابر استاندارد، ذرات معلق در هوای تهران داریم که ‌ای‌کاش این ذرات معلق گرد و غبار بود، چرا که بدن ما در مقابل گرد و غبار سازگار است اما بخش عمده ذرات معلقی که در تهران وجود دارد کربن است که هیچ مکانیزم دفاعی در بدن ما برای این آلاینده وجود ندارد.
 تهران گوگردی‌ترین شهر دنیا!
وی با اشاره به اینکه نوع آلایندگی در رتبه‌بندی میزان آلوده بودن شهر تهران نسبت به سایر شهرهای دنیا متفاوت است، تصریح کرد: فکر می‌کنم در بحث آلاینده SO2 (گوگرد) آلوده‌ترین شهر در دنیا تهران باشد البته امسال به دلیل توزیع گازوئیل یورو4 سطح آلایندگی گوگرد کاهش پیدا کرده است. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه کیفیت بنزین را از سال 90 آنالیز کردیم، ادامه داد: گزارش آنالیز را منتشر کردیم و می‌توانم بگویم که از سال 90 افزایش تدریجی کیفیت بنزین را شاهد بودیم و در آخرین نمونه‌برداری که در تابستان امسال انجام شد، می‌بینیم که با استاندارد یورو4 مطابقت دارد بنابراین افزایش ناگهانی کیفیت بنزین وجود نداشته است.
 تردد موتورهای بی‌باک
حسینی درباره اجرای طرح موتور بی‌باک توسط شهرداری تهران یادآورشد: ما تنها تسهیل‌گر هستیم و نقشی در تولید یا واردات موتوسیکلت‌های برقی نداریم و به این موضوع حساسیم که تنها از محصولات باکیفیت حمایت کنیم، البته در مراحل بعدی محدودیت‌هایی در قالب طرح مناطق کم انتشار آلودگی خواهیم داشت. یعنی وسایل نقلیه را براساس کلاس آلودگی تقسیم‌بندی می‌کنیم و براساس آن اجازه تردد می‌دهیم. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران خاطرنشان کرد: هم‌اکنون مقدمات انجام چنین طرحی داده شده و با اتصال بانک معاینه فنی می‌توانیم تشخیص دهیم که کدام یک از وسایل نقلیه آلایندگی دارد تا اجازه ورود به محدوده را به آنها ندهیم.
سهم 25درصدی موتوسیکلت در آلودگی‌ها
وی درباره طرح موتور بی‌باک عنوان کرد: با توجه به مطالعات انجام شده، موتوسیکلت سهمی حدود
6 درصد حمل و نقل روزانه در تهران را برعهده دارد و حدود 12 درصد از سفرهای تهران در محدوده طرح ترافیک اتفاق می‌افتد. همچنین بیش از یک چهارم آلودگی تولید شده در شهر تهران ناشی از تردد موتوسیکلت‌هاست. به گفته حسینی، با توجه به روند رو به افزایش تعداد موتوسیکلت در محدوده طرح ترافیک برآوردها نشان می‌دهد در سال‌های آتی تعداد ناوگان موجود در این محدوده به بیش از 2 میلیون دستگاه برسد که این می‌تواند باعث افزایش 30 درصدی آلودگی صوتی و افزایش
60 درصدی آلودگی هوا شود. بنابراین اجرای طرح پایلوت موتوربرقی در تهران اهمیت بالایی دارد. وی درباره روند اجرایی این طرح گفت: به دلیل گسترش روزافزون آلودگی محیط زیست در تهران و مزایای موتوسیکلت برقی کاربرد موتوسیکلت برقی در این محدوده راهکاری مهم برای حذف سهم آلودگی هوا و صوت خواهد شد. در همین راستا برای به‌کارگیری موتوسیکلت‌های برقی پس از حدود یک سال تحقیق علمی روی پروژه و مطالعه میدانی و در نظر گرفتن همه موانع و تهدیدها، موفق به ارائه طرحی جامع برای اجرایی کردن تعویض تدریجی موتوسیکلت‌های بنزینی در سطح شهر تهران شدیم.
 سیاست‌های تشویقی شهرداری پایتخت
حسینی اعطای وام بدون بهره تا سقف 7 میلیون تومان معادل 80 درصد قیمت موتور برقی را از سیاست‌های تشویقی شهرداری تهران برای مجاب کردن راکبان موتوسیکلت عنوان کرد و افزود: تامین چندین پارکینگ در منطقه 12 شهر تهران و ایجاد ایستگاه‌های هوشمند شارژ باتری به صورت رایگان در پارکینگ‌های ایستگاه‌های مترو، منع تردد موتوسیکلت‌های بنزینی در بخش‌هایی از منطقه 12 و منع تردد موتوسیکلت‌های بنزینی در کل محدوده طرح ترافیک شهر تهران پس از 18 ماه از اجرایی شدن طرح از سیاست‌هایی است که باعث تشویق افراد به جایگزین کردن موتوسیکلت‌هایشان با موتوسیکلت برقی و استقبال از طرح موتور بی‌باک می‌شود.


Page Generated in 0/0054 sec