printlogo


کد خبر: 128463تاریخ: 1393/8/22 00:00
تقویم تاریخ

حرکت کاروان اسیران کربلا از کوفه به طرف شام (61 ق)
پس از‌ قضایاى دلخراش کربلا، بنى‌امیه جنایتکار اسراى اهل‌بیت را‌ با عجله تمام به‌‌طرف کوفه حرکت داد. پس‌ از‌ توقف اسرا در‌ کوفه ‌و‌ گزارش ابن زیاد به‌ یزید ‌و‌ صدور فرمان وى مبنى بر‌ حرکت دادن اسرا به‌ سوى شام، اسباب سفر شام را‌ تهیه دیدند ‌و‌ اهل‌بیت سیدالشهدا علیه‌السلام را از‌ راه موصل به‌ طرف شام حرکت دادند. ابن زیاد، زجر بن‌ قیس، محض بن‌ ابى ثعلبه ‌و‌ شمربن ذى الجوشن را‌ مامور کرد تا همراه 5 هزار سوار، اسرا ‌و‌ سرها را‌ به‌ شام برند. روز اول ماه صفر بود که‌ اسرا وارد شام شدند.
رحلت فقیه مبارز و نستوه آیت‌‏الله شیخ عبدالله مازندرانی از رجال دوران مشروطه(1291 ش)
آیت‏الله شیخ عبدالله مازندرانی حدود سال 1219 شمسی (1256 ق) در بارفروش مازندران به دنیا آمد و مقدمات را در زادگاهش فراگرفت. سپس به عراق مهاجرت کرد و در کربلا از محضر عالم بزرگ، شیخ زین‏العابدین مازندرانی استفاده کرد. از آنجا راهی نجف اشرف شد و نزد اساتید نامداری همچون شیخ‏مهدی کاشف الغطاء و ملامحمد فاضل ایروانی بویژه میرزا حبیب‏الله رشتی به مدارج والای علمی دست یافت به طوری که در زمان حیات اساتیدش در زمره مدرسان مطرح و برجسته حوزه نجف به شمار می‏رفت. شیخ‏عبدالله مازندرانی پس از فوت میرزا حبیب‌الله رشتی به‌عنوان یکی از مراجع تقلید، مورد توجه شیعیان بویژه اهالی گیلان و مازندران قرار گرفت و عده زیادی، از ایشان تقلید می‏کردند. این عالم مجاهد در جریان نهضت مشروطه به همراه آخوندملامحمدکاظم خراسانی و میرزا خلیل در حوزه نجف به‌عنوان یکی از 3 رهبر دینی و فکری این جنبش مردمی عمل می‏کرد و با صدور اعلامیه‏های متعدد و رهنمودهای سازنده، به هدایت مردم می‏پرداخت. از شیخ عبدالله مازندرانی آثار متعددی بر جای مانده که رساله الوقف، شرح شرایع، کتاب‌التجاره و کتاب‌الرهن و... از آن جمله‏اند. این فقیه سترگ سرانجام در روز بیست و دوم آبان 1291ش برابر با چهارم ذی‏‌الحجه 1330ق در 72 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد و در صحن شریف علوی در نجف اشرف به خاک سپرده شد.
تولد جیمز کلارک ماکسول، بنیانگذار قوانین نور و الکتریسته (1831م)
جیمز کلارک ماکسول، فیزیکدان برجسته انگلیسی در 13 نوامبر 1831م در شهر ادینبوروی اسکاتلند به دنیا آمد و تحصیلات مقدماتی خود را در آن شهر آغاز کرد. وی در دوران مدرسه به ریاضیات علاقه نشان داد و استعدادش در این زمینه شکوفا شد به طوری که در 14 سالگی به اخذ مدالی در رشته ریاضیات نائل آمد. ماکسول در 16سالگی برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه زادگاه خود شد و در نتیجه آشنایى با فیزیکدانان بزرگ اسکاتلند به پدیده‏های نوری و فیزیک علاقه‏مند شد. وی پس از چندی بر اثر مطالعه فراوان و راهنمایى استادش، مایکل فارادِی، دریافت که امواج نورانی و الکترومغناطیسی در حقیقت، چیز واحدی هستند. چند سال بعد این نظریه تایید شد و ماکسول بار دیگر به مطالعه و تفکر در این زمینه پرداخت. وی در سال 1871م، کتاب خود به نام دوره الکتریسیته و مغناطیس را منتشر کرد و این اثر چنان بدیع بود که بلافاصله به سمت استاد کرسی فیزیک دانشگاه کمبریج انگلستان انتخاب شد. وی در این کتاب توانست با مجموعه 4 معادله کوتاه خود، واکنش و تاثیر متقابل میدان‏های الکتریکی و مغناطیسی را به درستی شرح دهد و به‌عنوان مکتشف و بنیانگذار قوانین نور و الکتریسیته معرفی شود. ماکسول معادلات ساده‏ای ابداع کرد که همه پدیده‏های مختلف برقی و مغناطیسی را توجیه می‏کرد. وی همچنین دریافته بود تمام مولکول‏های یک گاز با سرعت واحدی حرکت نمی‏کنند، از این رو فرمولی به دست آورد که نشان می‏داد چه بخشی از مولکول‏های یک گاز در حرارت مورد نظر، با چه سرعت مشخصی حرکت خواهند کرد. این فرمول که فرمول انتشار ماکسول خوانده می‏شود، یکی از پراستفاده‏ترین فرمول‏های عملی ریاضی است و کاربردهای مهمی در شاخه‏های فیزیک دارد. عمر جیمز کلارک ماکسول کوتاه بود و سرانجام در 5 نوامبر 1879م در 48 سالگی درگذشت.


Page Generated in 0/0057 sec