نیمههای یک شب بارانی در آزاد راه خرمآباد- پل زال را تصور کنید که ناگهان ریزش صخرهها شما را غافلگیر میکند یا جان سالم به در بردهاید یا باید از خسارات حادثه حرف زد؛ حکایت گرانترین عوارضی کشور همین است، تجربهای شبیه عبور از جاده وحشت. به گزارش مهر، حوادث آزادراه خرمآباد- پل زال بهعنوان گلوگاه محور ترانزیتی شمال- جنوب در یکی دو سال اخیر گویا برای همه عادی شده است، از ریزش صخره و کوه گرفته تا مسدود شدن جاده و تونلها و باید خدا را شکر کنید اگر تاکنون در یک روز بارانی به پست گرانترین عوارضی کشور نخوردهاید. ماجرا از این قرار است که صخرهها و کوههای حاشیه آزادراه خرمآباد- پل زال بهدلیل نوع خاک منطقه مستعد ریزش و لغزش است و تاکنون در بارندگیهای مختلف بارها این جاده به دلیل ریزش صخرهها مسدود شده است ولی گوش شنوایی برای تثبیت این صخرهها و پیشگیری از حوادث احتمالی در آینده وجود ندارد. این در حالی است که بارها خبرگزاری مهر در گزارشهای مختلفی از مصائب آزادراهی با گرانترین عوارضی کشور گفت و حوادثی که جدی گرفته نمیشود تا پای این آزادراه پرمخاطره به کارگروه ایمنی و کاهش تلفات و سوانح جادهای استان کشیده شود و مسؤولان امر از مهلت 6 ماهه به بهرهبردار پروژه برای رفع مشکلات خبر دهند. امروز که پیگیر وعده مسؤولان شدیم همچنان «آش همان است و کاسه هم همان»؛ تا گرانترین عوارضی کشور برای ایمن شدن چشم به تدبیر بهرهبردار پروژه آزادراه و جدیت مسؤولان داشته باشد اگرنه معلوم نیست حادثه بعدی در آزادراه خرمآباد- پل زال بدون تلفات باشد. عمق فاجعه آنجاست که در یکی از حوادث رخ داده در این محور طی سال گذشته 3 مجروح روی دست بیتدبیری باقی ماند تا مسؤولان امر با دست گرفتن «کاسه چه کنم» در خانه بهرهبردار پروژه بروند تا هر چه سریعتر برای وخامت اوضاع این محور نسخهای تجویز کند؛ نسخهای که از جیب بهرهبردار آزاد راه خرمآباد- پل زال بهرغم دهها مکاتبه و پیگیری هنوز خارج نشده است. مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان در گفتوگو با مهر ضمن تایید عدم تثبیت صخرههای برخی مناطق حاشیه آزادراه خرمآباد- پل زال میگوید: وضعیت این صخرهها در برخی مناطق در یک کلمه «خیلی بد» است و اگر هرچه سریعتر در این زمینه بهرهبردار پروژه وارد عمل نشود، امکان وقوع حوادث احتمالی وجود دارد. رضا آریایی وعده میدهد که در جلسه آینده ستاد حوادث استان این موضوع را مطرح خواهد کرد و یادآور میشود که باید جلوی اتفاقات احتمالی در این زمینه گرفته شود. وی معتقد است پیمانکار و بهرهبردار آزادراه خرمآباد- پل زال جدیت کافی برای انجام عملیات تثبیت صخرهها را ندارند و ادامه میدهد: تاکنون ضمن مذاکره، نامهنگاری با بهرهبردار پروژه صورت گرفته و رونوشت نامه نیز برای وزیر راه و شهرسازی ارسال شده است. آریایی از پیگیریهای اداره کل راه و شهرسازی لرستان برای رفع مشکل هم میگوید و تصریح میکند بهرغم اینکه انجام اصلاحات در این محور برعهده این اداره کل نیست ولی گزارشهای لازم در این زمینه از سوی راه و شهرسازی لرستان تهیه شده و قرار است برای وزیر راه و شهرسازی ارسال شود. مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان به کمتوجهی مسؤولان آزادراه در مقابل مکاتبات صورت گرفته اشاره کرده و معتقد است که پیشگیری در این زمینه از وقوع حوادث احتمالی آینده جلوگیری خواهد کرد. آریایی یادآور میشود که وزن برخی قطعه سنگهایی که در موقعیت سقوط در حاشیه آزادراه قرار دارند به چند تن میرسد که اگر این صخرهها پایین بیاید معلوم نیست چه اتفاقی برای خودروهای عبوری خواهد افتاد.
ضربالاجل معاون استاندار بینتیجه ماند
این سخنان مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان در حالی مطرح میشود که آخرین اظهار نظر مسؤولان دولتی استان درباره وضعیت این آزادراه به سخنان مجید کیانپور، معاون سابق عمرانی استاندار بازمیگردد. کیانپور که در کارگروه ایمنی و کاهش تلفات و سوانح جادهای استان سخن گفته است ضمن تاکید بر ضرورت رفع مشکلات فنی آزادراه خرمآباد- پل زال گفته بود که در این راستا مصوبهای از سوی کارگروه حوادث جادهای استان به شرکت بهرهبردار آزادراه خرمآباد- پل زال اعلام شده تا اقدام به رفع مشکلات فنی در سطح این آزادراه کند. وی معتقد بود 3 نقطه از آزادراه خرمآباد- پل زال نقاط حادثهخیزی هستند که باید رفع شوند و آدرس این نقاط را در کیلومترهای ۱۲، ۳۷ و ۸۴ این آزاد راه اعلام کرده بود. کیانپور همچنین از شرکت بهرهبردار آزادراه خرمآباد- پل زال خواسته بود این نقاط حادثهخیز را ظرف مدت زمان 6 ماه برطرف کند و تاکید کرده بود که مشکلات فنی این آزادراه نباید بهصورت موقت بلکه باید بهصورت دائم حل شود و برای تحقق این موضوع شرکت پل زال باید به صورت منجسم و عملیاتی اقدام به رفع این مشکلات فنی درسطح آزادراه کند.