printlogo


کد خبر: 128580تاریخ: 1393/8/25 00:00
ادامه درگیری‌ها در کرانه باختری
نماینده کنیست: اسرائیل، دولت تروریست

گروه بین‌الملل: اگرچه رژیم صهیونیستی روز جمعه تحت برخی فشارها شرط سِنی و تدابیر ویژه خود در مسجدالاقصی را به صورت موقت برداشت اما قدس و کرانه باختری هنوز آرام نشده. بنابه گزارش رسانه‌های فلسطینی، ارتش رژیم صهیونیستی، به تازگی به نظامیان خود اجازه داده است به سمت فلســطینیان معترضی که وسایل آتش‌زا مانند ترقه پرتاب می‌کنند، گلوله جنگی شلیک کنند. فرمانده یگان و عملیات ویژه در منطقه یهودا واقع در کرانه باختری در این‌باره گفت: به سربازان گفته‌ایم در صورتی ‌که جانشان در خطر است، تیراندازی کنند. از سوی دیگر، ارتش تل‌آویو نیروهای بیشتری را در اطراف قدس مستقر و تدابیر امنیتی شدیدی را در این مناطق اتخاذ کرده است. شبکه 7 تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که حدود 2000 نیرو از پلیس و نیروهای گارد مرزی در مراکز وقوع درگیری‌ها در قدس مستقر شده‌اند. در جریان درگیری‌ها میان فلسطینی‌ها و نیروهای رژیم صهیونیستی در شهر الخلیل واقع در جنوب کرانه باختری چندین فلسطینی زخمی شدند. این درگیری‌ها در پی راهپیمایی‌ به‌وقوع پیوست که جنبش حماس برای یاری قدس و مسجدالاقصی فراخوان برپایی آن را داده بود. همچنین درگیری‌هایی در 2 ایست‌بازرسی قلندیا و حزما که به قدس منتهی می‌شوند، به وقوع پیوست که نیروهای رژیم صهیونیستی در این درگیری‌ها از گاز اشک‌آور استفاده کرده و برای متفرق کردن تظاهرکنندگان گلوله شلیک کردند. پیش از این درگیری‌ها نیز ۲ تظاهرات گسترده در رام‌الله در چارچوب کمپین جوانان با شعار «به قدس می‌رویم» در اعتراض به اقدامات رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی برگزار شده بود. همچنین در درگیری‌ها میان فلسطینی‌ها با نیروهای رژیم اشغالگر در ورودی غربی شهرک سلواد در شرق شهر رام‌الله 5 فلسطینی به ضرب گلوله پلاستیکی مجروح و ده‌ها تن دیگر نیز بر اثر استنشاق گاز اشک‌آور دچار حالت خفگی شدند. در همین حال ده‌ها فعال مقاومت مردمی فلسطین توانستند با استفاده از نرده‌بان‌های خاص از دیوار حائل رژیم صهیونیستی در اطراف فرودگاه قلندیا در اطراف قدس عبور کنند. آنها همچنین سیم‌های خاردار را بریدند و موفق شدند وارد فرودگاه شوند. فعالان پرچم فلسطین را در داخل این فرودگاه برافراشتند و سپس برای رفتن به شهر قدس به سمت ایست نظامی حزما حرکت کردند اما نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی مانع شدند. فعالان فلسطینی اعلام کردند هدف از این اقدام رفتن به شهر قدس و حمایت از ساکنان آن و محکومیت سیاست‌های رژیم صهیونیستی در این شهر بوده است. همچنین در درگیری‌های شدید میان نظامیان اسرائیلی و جوانان فلسطینی در منطقه ابو سنان در داخل اراضی اشغالی سال 48 یک نظامی صهیونیستی دروزی به هلاکت رسید و چندین نفر دیگر زخمی شدند. همچنین به‌‌رغم اینکه سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل درباره قصد هکرهای بین‌المللی «آنونیموس» برای حمله الکترونیکی گســترده به این رژیم هشدار دادند و تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شده بود اما این هکرها موفق شدند چندین پایگاه صهیونیستی را هک کنند.
فاش‌گویی نماینده کنیست
حتی تهدیدات بنیامین نتانیاهو علیه اعراب ساکن اراضی اشغالی نیز نتوانسته مانع از حملات نمایندگان این طیف در کنیست اسرائیل شود. درحالی که تل‌آویو به سرکوب فلسطینیان ساکن  کرانه باختری اشغالی ادامه می‌دهد، یکی از اعضای کنیست (پارلمان رژیم صهیونیستی) این رژیم را «دولتی تروریست» خوانده است. حنین زعبی جمعه گذشته به گزارشگران گفت: «ما از اسرائیل، این دولت تروریست، بیمی نداریم.» در عین حال جمال زحالقه، یکی دیگر از نمایندگان کنیست اسرائیل هشدار داد هرگونه تلاش برای آسیب رساندن به مسجدالاقصی می‌تواند به «تشدید تنش‌ها» بینجامد: «هرکس می‌خواهد تنش‌ها (در آنجا) آرام شود باید اجازه دهد نماز (مسلمانان) مجددا در این مسجد برگزار شود و از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز و آتش‌افروزی نیز دست بکشد.» این نخستین بار نیست که زحالقه و زعبی آشکارا چنین اظهاراتی را علیه رژیم اسرائیل بیان کرده‌اند. زعبی در ماه آگوست خود را یک «فلسطینی» خواند و راه‌حل سیاسی برای تنش موجود را خواستار شد. وی افزود: «سرزمین فلسطینیان همچنان در اشغال است، با وجود این، ما نمی‌توانیم این اشغال را به زور بشکنیم، حل این موضوع تنها از طریق یک راه‌حل سیاسی عادلانه و پایان دادن به محاصره و اشغال (سرزمین آنها) ممکن است.» مسجدالاقصی طی چند هفته گذشته صحنه درگیری نمازگزاران فلسطینی و شهرک‌نشینان و نیروهای اسرائیلی بوده است. فلسطینیان بشدت از حملات تل‌آویو و محدودیت‌های وضع شده از سوی این رژیم در مسجدالاقصی خشمگین هستند؛ به عقیده آنها این اقدامات بخشی از طرح اسرائیل برای یهودی‌سازی و هتک حرمت این مکان مقدس است. فلسطینیان می‌گویند بیت‌المقدس پایتخت کشور مستقل فلسطین در آینده است و میراث آن باید دست نخورده باقی بماند. اسرائیل در طول چند دهه گذشته تلاش کرده است به واسطه ساخت شهرک‌های غیرقانونی، ویران کردن بناهای تاریخی و اخراج فلسطینیان ساختار جمعیتی را در بیت‌المقدس تغییر دهد.
نشست هم‌اندیشی گروه‌های مقاومت در غزه
اما به دنبال تاخیر در بازسازی خرابی‌های جنگ در غزه و عدم لغو محاصره این منطقه با وجود گذشت نزدیک به 3 ماه از پایان جنگ غزه و امضای توافق آتش‌بس با میانجیگری مصر، گروه‌های مقاومت فلسطین نشست مشترکی برگزار می‌کنند. به گزارش قدس پرس، یکی از شاخه‌های نظامی گروه‌های مقاومت با ارسال دعوتنامه‌هایی از دیگر گروه‌ها خواسته است هر چه زودتر به منظور بررسی مساله تاخیر در بازسازی غزه و عدم لغو محاصره، با هم دیدار کنند. باریکه غزه از تاریخ 7 ژوئیه گذشته به مدت 51 روز در معرض حملات همه‌جانبه زمینی، دریایی و هوایی ارتش صهیونیستی قرار داشت که این تجاوز منجر به شهادت 2162 فلسطینی و زخمی شدن 11 هزار نفر دیگر شد. علاوه بر این، در جریان این جنگ هزاران باب منزل فلسطینیان و ده‌ها مسجد، بیمارستان، مدرسه و مراکز مدنی دیگر تخریب شد. در پایان این جنگ گروه‌های مقاومت فلسطین با میانجیگری مصر به توافق آتش‌بسی با رژیم‌صهیونیستی دست یافتند که به موجب آن مقرر شد محاصره غزه هر چه سریع‌تر لغو شده و روند بازسازی خرابی‌های آن و نیز واردات مواد ساختمانی از سر گرفته شود.
 

فرار عباس از زیر بار آشتی ملی
در پی اتهامات بی‌اساس وارد شده از سوی محمود عباس به حماس مبنی بر دست داشتن این گروه در انفجارهای منازل رهبران فتح در غزه، مسؤول روابط خارجی جنبش مقاومت اسلامی تاکید کرد این اتهامات رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تهمتی ناشایست و نارواست که از هیچ انسان عاقلی انتظار نمی‌رود و عباس با طرح آنها سعی در شانه خالی کردن از زیر بار آشتی ملی دارد. اسامه حمدان در گفت‌وگو با مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین از موضع عباس که تجاوزات رژیم صهیونیستی به قدس و اهالی آن را محکوم نکرد و موضع آشکاری در قبال شهرک‌سازی‌های روزافزون در قدس و کرانه باختری اتخاذ نکرد و تنها به انتقاد از حماس و حمله به آن بسنده کرد، ابراز تعجب کرد. حمدان اظهارات عباس در دهمین سالگرد درگذشت یاسر عرفات رئیس سابق تشکیلات خودگردان فلسطین را طفره رفتن از آشتی ملی و بازگشت به عقب توصیف کرد و این سوال را مطرح کرد که آیا ابومازن تصمیم به فرار از آشتی ملی به‌منظور کمک به رژیم صهیونیستی برای برخورداری از حمایت‌های بین‌المللی و بهانه‌ای برای فراهم کردن شرایط آن را دارد؟ به گفته وی، عباس برداشت اشتباهی از مواضع جنبش حماس دارد و وقتی که این جنبش گام در مسیر آشتی ملی می‌گذارد، عباس فکر می‌کند که این تصمیم ناشی از ضعف آن است اما همگان قدرت و اقتدار حماس در مقابله با تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی علیه غزه را مشاهده کردند.


Page Generated in 0/0096 sec