printlogo


کد خبر: 128594تاریخ: 1393/8/25 00:00
نمایندگان مجلس با تأکید بر خطوط قرمز بر عدم رأی اعتماد به دانش‌آشتیانی تأکید دارند
ماهیگیری انتخاباتی

گروه سیاسی: مجلس خطوط قرمز خود را برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی بارها اعلام کرده است. نمایندگان بر این اصل تاکید داشته و آن را اثبات کرده‌اند. مواجهه مجلس با وزرای پیشنهادی علوم از سوی دولت، نمونه بارز موضع نمایندگان در برابر فتنه و ایستادگی بر خطوط قرمز است. به گزارش «وطن امروز»، در شرایطی که کمتر از یک ماه از رأی عدم اعتماد مجلس به نیلی‌احمد‌آبادی برای وزارت علوم می‌گذرد، حسن روحانی گزینه دیگری را برای تصدی مسؤولیت این وزارتخانه به مجلس معرفی کرده که به اعتقاد نمایندگان این انتخاب نیز بدون توجه به خطوط قرمز بوده است. نمایندگان مجلس معتقدند معرفی دانش‌آشتیانی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم یعنی دولت قصد اصلاح رویه خود را درباره وزارت علوم ندارد. مجلسی‌ها پیش از این نیز تاکید کرده بودند اگر دولت 10 وزیر دیگر هم معرفی کند که صلاحیت‌های لازم را نداشته باشند نمی‌توانند از مجلس رای اعتماد بگیرند. توانایی لازم برای اداره وزارتخانه مهم علوم، داشتن سابقه علمی و اجرایی مناسب و مرزبندی صریح و شفاف با فتنه از مهم‌ترین خطوط قرمزی است که نمایندگان مجلس بر آن تاکید دارند. گزینه قبلی دولت یعنی نیلی‌احمدآبادی برای وزارت علوم تا حدی ضعیف بود که برخی از نمایندگان از آن به عنوان شوخی روحانی با مجلس یاد کردند و تعداد آرای موافق وی در مجلس نیز به‌خوبی بر نظر غالب منفی مجلس بر وی صحه گذاشت اما دانش‌آشتیانی در شرایطی قرار است سه‌شنبه هفته جاری(۲۷ آبان) در صحن علنی مجلس در آزمون بهارستان حضور یابد که فضای حاکم بر مجلس از همین الان از عدم نمره قبولی وی خبر می‌دهد.
مجلس به آشتیانی رأی اعتماد نخواهد داد
اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی که از همان ابتدای معرفی دانش‌آشتیانی به مجلس برای تصدی وزارت علوم از عدم توفیق وی برای کسب رای اعتماد صحبت کردند با نزدیک شدن به روز رای اعتماد همچنان بر این موضع تاکید دارند. حجت‌الاسلام سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به خطوط قرمز مجلس بر رای عدم اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم تاکید کرد. حجت‌الاسلام سالک به فارس گفت: مجلس به آشتیانی رای مثبت نخواهد داد و به دولت سفارش می‌کنیم فرد معتدلی را به مجلس معرفی کند. وی تصریح کرد: از جمله مهم‌ترین این خطوط قرمز مساله فتنه بوده که عوامل، محتوا و اهداف فتنه از جمله این چارچوب‌هاست. وی ادامه داد: مجلس به هیچ عنوان زیر بار کسی که در متن، حاشیه یا موید فتنه بوده است، نخواهد رفت بنابراین مجلس محکم پای این مساله خواهد ایستاد.
دولت لجبازی می‌کند
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز به «تسنیم» گفت: بنده معتقدم دولت نباید در معرفی وزرای پیشنهادی علوم به نحوی رفتار کند که این تلقی ایجاد شود که وزارت علوم شرکت سهامی برخی جریان‌های خاص است. وی گفت: روند معرفی وزرای پیشنهادی علوم این‌طور نشان می‌دهد که دولت قصد لجبازی با نمایندگان مجلس را دارد و به اعتقاد بنده روند معرفی وزرای پیشنهادی علوم طوری است که نشان می‌دهد، بعضی از احزاب به دنبال گرفتن سهم‌شان از دولت و وزارت علوم هستند؛ کما اینکه به نظر می‌رسد عده‌ای از افراطیون که رفتارهای آنها در گذشته نه‌چندان دور برای همه روشن و آشکار است، امروز نقاب دیگری به چهره زده‌اند و به دنبال این هستند که دولت را از ریل اعتدال که مورد ادعای دولت است، خارج کنند و تندترین اقدامات را به اسم اعتدال انجام می‌دهند. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه تصریح کرد: آن طور که شواهد نشان می‌دهد به نظر می‌رسد دولت تحت تأثیر جریانات خاص وزرای علوم را به مجلس معرفی می‌کند که این شائبه برای نمایندگان ایجاد شده که دولت با معرفی افراد مساله‌دار جهت تصدی وزارت علوم، قصد لجبازی با نمایندگان مردم در خانه ملت را دارد.
پیشنهاد توکلی به روحانی برای وزارت علوم
اما احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس  هم در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور به انتقاد از رویه فعلی در معرفی افراد خاص برای وزارت علوم پرداخت. توکلی ابتدای نامه خود را با این جمله شروع کرده است: ماجرای انتخاب وزیر علوم به شکلی پیش می‌‌رود که برای پیشرفت علمی و اوضاع کشور خسارت‌بار است. به گزارش تسنیم، در بخشی از این نامه آمده است:  منطق مجلس روشن و بر 2 پایه استوار است: اول، حوادث بعد از انتخابات سال 88 به درستی براساس ادبیات مستحکم اسلامی فتنه خوانده شده که به طور خلاصه دعوت به قانون از طرف نظام و گردن‌کشی در برابر قانون و ساختار‌شکنی برخی سیاستمداران و احزاب اصلاح‌طلب از طرف دیگر بود، با نتایجی بسیار تلخ. دوم: عقل و تجربه جهان‌شمول می‌‌گوید پست سیاسی را به کسانی که در تقابل با ساختار قانونی فعال بوده‌‌اند نمی‌‌دهند. جنابعالی حقوقدان و سیاستمدار با تجربه‌‌ای هستید. در اولی که علی‌القاعده با مجلسیان همراه هستید و دومی را هم حتما رد نمی‌‌کنید. توکلی در این نامه می‌افزاید: می‌‌توان تصور کرد جنابعالی دوستان معرفی شده را مصداق فرد فعال در هنجار‌شکنی نمی‌دانید و مثلا مجلس با سختگیری بیشتری آنان را از فعالان تشخیص می‌دهد. اگر انتخابتان در دایره اصلاح‌طلبان می‌گنجد با توجه به اینکه در میان برادران اصلاح‌طلب، افراد با سابقه و مدیر و فهیمی که بدون شبهه در آن حوادث تلخ مشارکت نداشته‌اند، کم نیستند، حل مشکل آسان است. سعه‌صدر و گسترده کردن دایره انتخابتان شما را به انتخاب مدیران موفق و خوش‌سابقه اصلاح‌طلبی هدایت می‌کند که بلاشک مجلس به آنها رای خواهد داد. در این نامه آمده است: جناب آقای روحانی! اگر این راه حل اتخاذ نشود و اختلاف ادامه یابد، زیان‌های زیادی تشدید می‌‌شود. از جمله چنین تلقی می‌شود که برخی در دولت با تکرار مشکل معرفی و عدم قبول می‌خواهند به جوانان این پیام را بدهند که مجلس با دانشگاه و دانشگاهیان نظر مساعد ندارد و تحمیل فضای خاصی را تعقیب می‌کند تا از این گل‌آ‌لود کردن بین مجلس اصولگرا و جوانان تحصیلکرده، ماهی انتخاباتی بگیرند. این توهم یا تصور به نفع شما هم نیست. چرا که مردم در این میانه غایب‌اند و دیده نمی‌شوند، بلکه تصور دعوا بر سر لحاف ملا تقویت می‌شود که پشتیبانی مردمی را از هر دو دسته کاهش می‌دهد و البته برخلاف خواسته جنابعالی است زیرا چنانکه خواهم گفت دود این وضعیت به چشم مردم گرفتار  ولی هنوز امیدوار می‌رود. در بخش دیگری از این نامه تصریح شده است: اختلاف بین دولت و مجلس بر سر انتخاب وزیر علوم، موجب می‌شود زمینه‌های تفاهم در مسائل اصلی‌تر کشور و مردم سخت شود. مانند علاج رکود تورمی کمرشکن برای توده‌های ملت و پشتیبانی از مذاکرات سخت و تعیین‌کننده برادران دیپلمات ما در استیفای حقوق هسته‌ای ایران. در مطالعات اقتصاد سیاسی نشان داده می‌شود که کشمکش سیاسی چگونه ضد تولید و عدالت عمل می‌کند و هر دو سوی کشمکش دچار آسیب می‌شوند. اگر خدای ناخواسته این کشمکش ادامه یابد، دسته‌ای از مردم رئیس‌جمهور و دسته‌ای دیگر مجلس را لجباز تلقی می‌کنند و اجماع مرکبی حاصل می‌شود که نه به سود دولت است و نه به سود ملت و نمایندگان ملت. حتما به خاطر دارید که من تنها اصولگرایی بودم که ترجیح خود را بر اصلاح‌طلب بودن وزیر علوم اعلام کردم و در جریان رای اعتماد به آقای دکتر فرجی‌‌دانا نیز با دوستانم کمک کار بوده‌‌ام. پس می‌توانید این سخنان را از سر خیرخواهی بدانید و راه‌حل را بپذیرید.
 

استعفا یا بازی جدید فتنه؟
اما در جریان معرفی دانش‌آشتیانی به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس روز گذشته خبری مبنی بر استعفای معاون آموزشی و رئیس مرکز هیأت‌های امنای وزارت علوم منتشر شد. به اعتقاد ناظران استعفای میلی‌‌منفرد و سمنانیان از حضور در وزارت، سناریوی جدید جریان فتنه برای متقاعد کردن مجلس به رای اعتماد به دانش‌آشتیانی است. در صورتی که مجلسی‌ها بارها علاوه بر انتقاد نسبت به حضور افراد مساله‌دار در مناصب این وزارتخانه بیشتر نسبت به خط‌مشی حاکم بر وزارت علوم و نفوذ جریان فتنه در آن هشدار داده‌‌اند. به گزارش تسنیم، در بخشی از متن استعفای میلی‌منفرد خطاب به نجفی آمده است: «جنابعالی مستحضر هستید که اینجانب در تمام سالیان پس از انقلاب اسلامی تمام همت خود را مصروف دفاع از نظام و انقلاب و ارتقای عرصه آموزش عالی نموده‌ام. کارنامه علمی، اجرایی و مدیریتی 35 ساله اینجانب نیز مؤید این مطلب است اما چندی است به دلیل برخی از نامهربانی‌ها به‌رغم آنکه هیچ‌گونه مانع قانونی برای مسؤولیتم وجود نداشت، در دوره وزارت دکتر فرجی‌دانا و سرپرستی حضرتعالی اصرار بر استعفا داشتم که با مخالفت شما بزرگواران روبه‌رو گردید اما اکنون که در شرف انتخاب وزیر علوم جدید توسط مجلس شورای اسلامی هستیم به منظور جلوگیری از هرگونه تضییقات و هموار نمودن مسیر، استعفای خود را از معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام می‌دارم».


Page Generated in 0/0057 sec