گروه اجتماعی: روز گذشته همزمان با برگزاری همایش یادبود قربانیان حوادث رانندگی کشور آمارهای گوناگونی درباره میزان تلفات رانندگی و همچنین سیر تغییرات آمار حوادث رانندگی در کشور ارائه شد. آمارهایی که هر یک به نوبه خود جای بررسی و تامل دارد، چرا که حاکی از وجود رکوردی تازه برای کشور در تلفات رانندگی است. آمارهایی که نشان میدهد تعداد کشته شدههای رانندگی در ایران 50درصد بیشتر از میانگین جهانی است. رئیس هیأتمدیره جمعیت حمایت از قربانیان راههای کشور در این همایش با اشاره به اینکه طی 10 سال گذشته تعداد تلفات حوادث رانندگی در جادهها از
27 هزار به 18 هزار نفر کاهش یافته است، بیان داشت: تعداد کشتههای رانندگی در ایران 50 درصد بیشتر از میانگین جهانی است. بخارایی اظهار داشت: در حالی که یک درصد جمعیت دنیا مربوط به ایران است،
5/1 درصد کشتههای شبکه بینالمللی راهها را به خود اختصاص دادهایم. وی یادآورشد: ایمنی همراه با عزم ملی سرلوحه کار جمعیت حمایت از قربانیان راهها قرار دارد و توسعه فعالیتهای خود را بر مبنای گسترش واحدهای استانی این جمعیت بنا گذاشتهایم. رئیس هیأتمدیره جمعیت حمایت از قربانیان راهها با اشاره به اینکه این جمعیت در حال حاضر 5 هزار عضو دارد، افزود: تلاش میکنیم با جلب مشارکتهای مردمی در راستای فرهنگسازی برای پیشگیری از حوادث رانندگی در جادهها گام برداریم. بخارایی از راهاندازی 5 واحد استانی این جمعیت تا پایان سال خبر داد و افزود: انتظار داریم توجه به ایمنی در جادهها به صورت دائمی باشد و آموزش عمومی و سلامت رانندگان در کشور بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
روند نزولی آمار کشتهشدگان جادهای
این در حالی است که در جریان این همایش رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا نیز آمارها درباره سوانح جادهای و میزان تلفات در حوادث را مورد واکاوی قرار داد. سردار مؤمنی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کل کشور در مراسم روز جهانی یادآوری قربانیان ترافیک گفت: در اسلام اگر یک انسان کشته شود گویی یک ملت کشته شده است و اگر یک نفر احیا شود، یک ملت احیا میشود. وی افزود: 2 شاخص عمده برای تشخیص میزان سوانح وجود دارد و یکی از آنها به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه است و دیگری به ازای هر
100 نفر جمعیت که در سال 84 به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه در کشورمان 25 نفر کشته میشدند و در اواخر سال 2014 این تعداد به 5/6 نفر رسید که بیش از 70 درصد کاهش را نشان میدهد. مؤمنی اظهار داشت: میانگین تلفات ناشی از سوانح رانندگی در دنیا به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه حدود 3/7 نفر است و میانگین آسیا هم 9/10 نفر است.
بالاترین آهنگ کاهش میزان تصادفات
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور تصریح کرد: تلفات سوانح رانندگی به ازای 100 نفر از جمعیت در سال 84 در ایران 40 نفر بود که الان رسیده به 21 کشته که کاهش حدود 50 درصد را نشان میدهد. همچنین به نسبت عدد مطلق در سال 84 نزدیک به 24 هزار نفر کشته میشدند اما در پایان سال 92 این عدد به 18 هزار نفر رسید و در اواخر 2014 عدد
17 هزار تن ثبت شد که حدود 40 درصد کاهش داشته است. وی با بیان اینکه بالاترین آهنگ کاهش میزان تصادفات در جهان برای کشور ما است، تصریح کرد: به نسبت خودرو وضعیتمان از میانگین دنیا بهتر است و با هیچ شاخصی در دنیا میزان تصادفات در ایران در رتبه بالای دنیا نیست بلکه در میانگین قرار دارد.
همیاری برای کاهش آمار سوانح
مؤمنی اظهار داشت: راه و مسیری که انتخاب کردهایم، مسیری است روبه کاهش و مؤلفههایی که بیشترین نقش را برای کاهش میزان تصادفات دارد عبارت است از قوانین موجود در کشور، ایمنی وسایل حمل و نقل، ایمنی راهها و معابر، ارتقای امداد، نجات و درمان، ارتقای سیستم حملونقل عمومی، رفتار ترافیکی، دولت الکترونیک و مدیریت تقاضای سفر و صنعت بیمه.
میزان تصادفات در خودروهای عمومی
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور بیان داشت: چرا باید تصادفات سیستم حملونقل عمومی به مقدار تصادفات خودروهای شخصی باشد در صورتی که هر شهروندی براساس استانداردهای جهانی باید با 200 الی 300 متر پیادهروی به اولین سیستم حملونقل عمومی برسد. مؤمنی با بیان اینکه به هیچ عنوان با تکیه بر یک عامل آن هم عامل انسانی نمیتوان ترافیک و تصادفات را کاهش داد ولی سهم عامل انسانی و فرهنگسازی در کاهش تصادفات بیشتر است، خاطرنشان کرد: به دلیل نصب سیستم مکانیزه روی پل صدر شاهد تغییر رفتار ترافیکی در این مسیر و در محدوده آن هستیم.
49درصد تلفات رانندگی تهران سهم عابران است
اما رئیس سازمان نظام پزشکی نیز در اظهارنظری درباره آمار تلفات حوادث ترافیکی 49درصد این آمار را مختص عابران پیاده دانست. شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه تعداد تلفات جادهای در استان تهران در سال 92 به هزار و 436 نفر و در شهر تهران به 836 نفر رسیده است، گفت: نسبت تلفات جادهای در شهر تهران به کل کشور در سال 92 به میزان 6/4 درصد کاهش داشته است. وی افزود:
85 درصد از تلفات شهر تهران را مردان تشکیل دادهاند و 15 درصد هم کشتهشدگان زن بوده است. شجاعی اظهار داشت: 49 درصد تلفات سهم عابران پیاده بوده و پس از آن راکبان موتوسیکلت با 26 درصد در رتبه دوم تلفات شهر تهران قرار دارند. رئیس پزشکی قانونی کشور با اشاره به تلفات و تفکیک خودروها گفت: بیخودروها بیشترین سهم تلفات را داشتهاند و بعد از آن موتوسیکلتها، سواری و وانتبارها در ردههای بعدی قرار دارند. وی تصریح کرد: متوفیان 50 سال به بالا با 58 درصد بیشترین تلفات محسوب میشدند و 50 درصد به دلیل ضربه به سر، 31 درصد چند علتی، 4/2 درصد شکستیهای متعدد و 3/8 درصد به دلیل خونریزی فوت کردهاند. شجاعی اظهار داشت: منطقه 20 شهرداری رکورددار عابران متوفی است و منطقه 15 رکوددار بیشترین موتورسوار و منطقه 22 کمترین تلفات موتورسواری را دارد. همچنین تلفات عابران پیاده در سال 92 نسبت به سال 91، 8/20 درصد کاهش داشته است. وی درباره محل فوت نیز تصریح کرد:
5/58 درصد از فوتشدگان در بیمارستان بودهاند و 7/30 درصد در محل حادثه جان سپردهاند. همچنین 4/87 درصد از مجروحان توسط آمبولانس به بیمارستانها منتقل شده است.