مهدی عیسیزاده*: چند روزی است شهرهای صنعتی بویژه تهران با پایداری شرایط جوی مواجه شدهاند و این شرایط باعث تغلیظ ذرات آلاینده هوا شده و بهخوبی وجود غبار و آلودگی در آسمان نمایان است اما آنچه در تیرگی هوای پایتخت به روشنی آشکار شد خلاف واقع بودن ادعای سازمان محیطزیست مبنی بر تاثیر بنزین وارداتی بر کاهش آلودگی هوای پایتخت بود. سازمان حفاظت محیط زیست با این توجیه که بنزین داخلی استاندارد نبوده و یکی از مهمترین عوامل آلاینده هوای تهران است، حجم بالایی بنزین از کشورهای دیگر وارد کرد که نهتنها فعالیت مدیران سابق و کارشناسان وزارت نفت را زیر سوال برد بلکه میزان قابل توجهی ارز نیز از کشور خارج کرد اما با شروع فصل سرما و سرد شدن زمین و ایجاد حالت پایداری هوا به وضوح میتوان بیتاثیر بودن جایگزینی سوخت خودروها را مشاهده کرد چرا که در چنین شرایط جوی هوا جابهجا نشده و ذرات معلق گرد و غبار و دود ناشی از احتراق سوخت خودروها و هر آنچه باعث تشدید آلودگی میشود در هوا پایدار مانده و بهخوبی پدیدار میشود. در این شرایط حتی نیاز به انجام آزمایش و اندازهگیریهای مرسوم هم نبوده و با یک نگاه به آسمان میتوان متوجه شد که بر غلظت آلایندهها افزوده شده است. هر چند معضل آلودگی هوا و پایداری شرایط جوی این روزها باعث آزار و اذیت شهروندان شده و انجام فعالیتهای روزمره در هوای ناسالم مشکل و خطرآفرین است اما این شرایط جوی حداقل این خاصیت را هم داشت که شرایطی را برای سنجش ادعای سازمان محیط زیست فراهم آورد تا بدون نیاز به وسایل پیچیده آزمایشگاهی تنها با نگاه کردن به آسمان متوجه شد که جایگزینی بنزین خارجی با نوع داخلی آن تاثیری بر کاهش آلودگی هوا نداشته است چرا که تنها با کاهش چند درجهای دما و وقوع وارونگی بسیار جزئی کیفیت هوای پایتخت به شرایط ناسالم رسید، بر این اساس در فصل زمستان و سرد شدن بیشتر دمای هوا باید منتظر هوای به مراتب آلودهتری باشیم؛ موضوعی که یکی از دغدغههای نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است و پیش از این حتی زمانی که سازمان محیط زیست درصدد واردات بنزین بود نیز مورد توجه قرار گرفت و نمایندگان از کارشناسان وزارت نفت درباره کیفیت بنزین داخلی و نوع خریداری شده سوالاتی را مطرح کردند و بسیاری از کارشناسان عنوان کردند بنزین وارد شده به مراتب بیکیفیتتر از بنزین داخلی است اما سازمان محیط زیست بیتوجه به این نکته بر واردات اصرار داشت و سوختی را به عنوان بنزین با استاندارد یورو4 وارد کشور کرد که حتی این سطح استاندارد هم برای این سوخت هماکنون زیر سوال است. بر این اساس نمایندگان براساس وظیفهای که دارند بهطور حتم این موضوع را پیگیری کرده و توضیحات لازم را از سازمان محیطزیست مطالبه میکنند. هماکنون که سیاهی آسمان کیفیت بنزین وارداتی را روشن کرده است سازمان محیط زیست باید پاسخگوی این موضوع باشد که چرا بدون توجه به نظر کارشناسان دست به واردات بنزین زده است؟
* عضو کمیسیون اجتماعی مجلس