سالروز تخریب حرمین عسکریین علیهماالسلام (1427ق)
در بیست و سومین روز از ماه محرم 1427ق، اشغالگران و تروریستهای مزدور آنان در جنایتی هولناک، در شهر سامره به تخریب حرم مطهر حضرت امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) دست یازیدند و لعن و ننگ و نفرین ابدی را برای خویش خریدند. همه مؤمنان و پیروان امامت و ولایت را در سالروز این فاجعه بیشرمانه دشمنان ایمان و امان، تسلیت سزاوار باد و نابخردانی را که گمان بردهاند میتوانند با پلیدی خویش، نور پاک حق و چراغ روشن دین و معنا را از شبستان دنیا محو کنند، هشداری گزنده روا باد که پُف ناچیزشان، توان به خاموشی کشاندن چلچراغ حقایق را ندارد و اینگونه تلاشهای مذبوحانه بهاندازه سر سوزنی قادر نیست عشق و ولای رهروان راه خدا را در پیمایش کوچههای روشن و خیابانهای آفتابین راهبری معصومان تاریخ- که از زبان همه پاکان بر آنان درودی فراوان نثار باد- اندکی بکاهد. نه ما، که همه آزادگان، همه تاریخ و همه ذرات گیتی، چنین بداندیشیها و کوتهنگریها را محکوم میکند و ما با تجدید میثاق با امامان والامقام خویش، سر در راه عشق و جان در راه پیروی آنان میگذاریم و برای همه عالمان زشتیآفرین و تباهیطلب، ننگ و نکبتی و دور باد از رحمت خالق یکتا را از پیشگاه او میخواهیم!
رحلت حکیم بزرگوار حاج ملامحمد نراقی، عالم بزرگ شیعه (1297 ق)
حاج ملامحمد نراقی ملقب به عبدالصاحب معروف به حجتالاسلام فرزند ملا احمد نراقی از علمای بزرگ شیعه بوده است که در علم کلام و فقه و اصول صاحب تألیف است. وفات ایشان در سال 1297 ق در کاشان در حدود 80 سالگی واقع شد و نزد مدفن پدر بزرگوار خود به خاک سپرده شد. کتب انوارالتوحید در کلام، المَراصِد در اصول و مشارقالاحکام در فقه از جمله آثار این حکیم جلیل است.
گشایش کانال سوئز در مصر و اتصال دریای سرخ و مدیترانه (1869م)
طرح اتصال دریای سرخ و دریای مدیترانه، به روزگار باستان بازمیگردد و گفته میشد این طرح، اولین بار در زمان حکومت هخامنشیان عملی شد اما این کانال پس از چندی زیر شنهای بیابان پر شد و آثارش از میان رفت. بیش از 23 قرن بعد، اوجگیری رقابتهای انگلستان و فرانسه در قرن نوزدهم و تلاش هر کدام از آنها در برتریجویى نظامی- تجاری باعث شد بار دیگر این طرح عنوان شود و این بار فرانسه بهعنوان یک قدرت صنعتی - نظامی و در حقیقت بهعنوان یک دولت استعماری درصدد برآمد تا ساخت این کانال را عملی کند. ازاین رو، طرح حفر کانال در سال 1854م توسط یک مهندس فرانسوی به نام فردیناند دول تهیه شد و کار حفر آن از 25 آوریل 1859م آغاز شد. در این میان، از آنجا که بین فرانسه و انگلیس، رقابت آشکاری در میان بود، انگلستان از ارائه هر نوع کمک به فرانسه مضایقه کرد، چرا که حفر کانال به قدرت فرانسه میافزود. بنابراین فرانسویان بدون کمک از هیچ کشوری بهتنهایى اقدام به این کار کردند و ظرف مدت 10 سال، با هزینهای بالغ بر 400 میلیون فرانک، این پروژه را به اتمام رساندند. طول این کانال حدود 170 کیلومتر، عرض آن 60 متر و عمیقترین نقطه آن، 22 متر عمق داشت که بعدها وسعت بیشتری یافت به طوری که عرض آن به 200 متر رسید. کانال سوئز در 17 نوامبر 1869م طی تشریفاتی گسترده با حضور امپراتور فرانسه و عبور کشتی حامل وی، افتتاح شد. علت حفر کانال سوئز توسط فرانسه این بود که در آن زمان، سرزمین مصر تحت استعمار فرانسه قرار داشت و با حفر این کانال، راه ارتباط دریایى اروپا به طرف ساحل شرقی قاره آفریقا و شبهقاره هند و شرق آسیا بسیار کوتاه شد. این کانال منافع اقتصادی ویژهای برای مصر فراهم آورد و تجارت منطقه را تحت تأثیر قرار داد چرا که مسیر عبور کالا از آسیا و اقیانوسیه به اروپا را بسیار کاهش میداد. همچنین کانال سوئز مرز بین دو قاره آسیا و آفریقا به شمار میرود.